🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Пътната агенция подари над половин милиард на държавната "Автомагистрали"

Цял месец АПИ крие, че е подписала с дружеството договор за 570 млн. лв. за укрепване на свлачища на принципа in-house - без търг

   ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

След като преди почти година правителството насочи 1.34 млрд. лв. за проектиране и строителство на 134 км от "Хемус" директно към държавната компания "Автомагистрали" без търг, преди месец Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) е направила същото. Този път става дума за 570 млн. лв. с ДДС за укрепване на свлачища, които отново отиват в държавното дружество на принцип на т.нар. in-house поръчка - вътрешно възлагане без открит търг, което Законът за обществени поръчки (ЗОП) позволява в определени случаи. Така на практика се прескача реалното състезание.

Цял месец обаче агенцията не е оповестила информация за сключването на договора, а самият той не е публикуван. Така времевият обхват и параметрите по него остават тайна - ясно е само, че става въпрос за укрепване на 74 свлачища, срутища и пропадания от републиканската пътна мрежа.

В крайна сметка за по-малко от година държавата е наляла почти 2 млрд. лв. в "Автомагистрали" - огромна сума, която се харчи сравнително непрозрачно. Планът е парите да дойдат от приходите от тол-такси в следващите две години, което значи, че 50% от годишният приход от тях ще се използва да изплати именно този договор.

Миналата седмица около "Автомагистрали" се разрази скандал, след като рибарски клуб "Балканка" засече изравяне на река Вит и съмненията бяха, че фирмата нерегламентирано използва баластра от речното корито за строежа на магистрала "Хемус".

Подаръци под масата

И АПИ, и "Автомагистрали" са с принципал Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ). Именно това позволява да се използва вратичка в ЗОП, според която процедурите за открит търг могат да се прескочат, когато възложителят упражнява върху фирмата контрол "подобен на този, който упражнява върху собствените си структурни звена".

Проблемът е обаче, че внушителна сума за пореден път ще се плати по непрозрачен начин. Договорът е подписан на 23 октомври 2019 г., но информацията за това е публикувана в регистъра на Агенцията за обществени поръчки (АОП) чак днес, 26 ноември, сутринта. Обикновено практиката е това да става до 2 седмици след подписването.

По подобен начин - цял месец по-късно, се разбра и за договора за 1.34 млрд. лв. за изграждането на "Хемус".

След като тази сутрин "Капитал" изпрати въпроси за поръчката, от пътната агенция оповестиха съществуването му с прессъобщение до медиите. Самият договор обаче не е публикуван в регистъра. Така не става ясно за колко време трябва да се изпълни работата и изобщо какви са клаузите по него. Става ясно само, че обявлението не подлежи на обжалване.

Остава и въпросът какво е наложило парите да се дадат без конкуренция и равнопоставеност между кандидатите от строителния сектор. В съобщението си пътната агенция се аргументира с бързината и пестенето на време, като казва, че вратичката в ЗОП "ще позволи навременното, бързо и качественото изпълнение на проектите, тъй като подготовката и провеждането на открита процедура, включително и евентуални обжалвания на решенията за откриване и класиране, създава предпоставки за забавяне на укрепителните дейности и задълбочаване на свлачищните и срутищните процеси".

Не е ясно как обаче фирмата ще се справи с всички задачи, които е поела. А те са много.

Работа за стотици милиони

Държавното дружество ще изпълни проектантските и строителни дейности на 71 свлачища, срутища и пропадания на пътното платно, а на три обекта - само строителните работи, съобщават от АПИ. Сред проектите, по които ще се работи, са отсечки от пътищата: Соколовци - Смолян - Средногорци, Кочериново - Рила - Рилски манастир - Кирилова поляна, Костенец - Радуил - Боровец - Самоков, Мизия - Оряхово и други.

Редом с това "Автомагистрали" в момента строят част от магистрала "Хемус" и отделно отговарят за поддържането на почти всички части от магистралите "Хемус", "Тракия", "Марица", "Люлин" и "Струма". За последното те получават помощ от подизпълнители.

Що се отнася до "Хемус", в момента има разрешително за строеж едва за 1.6 км. Все пак запознати източници имат сериозни съмнения относно капацитета на фирмата да се справи с този голям обект, тъй като тя няма опит с изграждането на пътища. Но дори да има подобни мащабни строежи, обикновено се печелят от цели консорциуми от фирми с далеч повече служители и техника, които работят заедно. Според данните за 2018 г "Автомагистрали" има под 300 служители. За сравнение, "Автомагистрали Черно море", една от фирмите, която строи "Хемус" между Боаза и Белокопитово, има 650 служители според регистъра КАПИ.

Логично е да се стигне до извод, че "Автомагистрали" ще ползва подизпълнители. Според ЗОП обаче при in-house хипотезата дружеството няма право да използва подизпълнители. И все пак най-вероятно точно това дефакто ще се случи - преди година например фирмата е сключила договори за наем на техника, чиито клаузи сериозно напомнят на договори за подизпълнители.

A откъде ще дойдат парите

Новата сума от 570 млн. лв. ще дойде от държавния бюджет. През септември Министерският съвет вече е отпуснал до 31 млн. лв. по бюджета на регионалното министерство за 2019 г. за укрепване на обектите от републиканската пътна мрежа, засегнати от свлачища и срутища, в следващите три години. Останалите необходими средства според АПИ ще бъдат осигурени от приходите от тол-такси в периода от 2020-2021 г.

Очакваният годишен приход от тол-такси е около 550 млн. лв. Това значи, че над 50% от приходите в идните 2 години ще отидат в "Автомагистрали" за изпълнението само на този договор.

4 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    n.kolev avatar :-|
    Н. Колев
    • - 1
    • + 4

    И всички са доволни - на чиновниците даже няма да им се налага да се хАбят да натъкмяват параметрите на поръчката за предварително избрания кандидат. Той пък - извършвайки всичко под формата на прост наем на техника, не носи никаква отговорност за качество и срокове - и да има недоволство, то ще е към “наемателя” и ще заглъхне в калта на административното блато. ”Браво, господине!”

    Нередност?
  • 2
    drilldo avatar :-?
    Георги Георгиев
    • - 2
    • + 2

    Направете едно подробно изследване за 500-те млн. лв., които отидоха за ремонт на язовири. Проверете как е там и може лесно да се направи паралел какво ни чака с предстоящата далавера.

    Иначе съм съгласен, че трябва да се действа бързо срещу тези рискове. Само че ми се струва доста голяма сума за укрепване. Ако наистина е толкова скъпо, сигурно на доста места не е пипано от промените насам.

    Нередност?
  • 3
    marulio avatar :-|
    Darulio
    • - 1
    • + 3

    Хванаха му цаката и на ЗОП. Колко години се мъчеха с нагласени обществени поръчки, които да бъдат спечелени от "наш'те хора", а то колко било лесно... Възлагаш на Автомагистрали да свършат нещо, а оттам насетне те спокойно си се спазаряват с правилните хора. И понеже тези пари излизат от джоба на българския данъкоплатец, дори не можем да се оплачем на ЕС.

    Нередност?
  • 4
    aussie avatar :-|
    aussie
    • - 1
    • + 2

    Най-вероятно ако се направи независим одит на тази фирма ще ни се изправят косите колко пари да поели в различни политически направления. Най-после намериха начин да смучат постоянно от държавния бюджет.

    Нередност?
Нов коментар