🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Първият Су-25 отпътува за Беларус с благословията на Борисов

Според външното министерство обаче ремонтът на щурмовите самолети можел да ни навлече наказателна процедура от ЕС

Първият Су-25, който отива за ремонт в Беларус, е двуместна бойно-тренировъчна машина. Предвижда се следващият самолет, предназначен за поправка, да бъде изпратен след около 40 дни
Първият Су-25, който отива за ремонт в Беларус, е двуместна бойно-тренировъчна машина. Предвижда се следващият самолет, предназначен за поправка, да бъде изпратен след около 40 дни
Първият Су-25, който отива за ремонт в Беларус, е двуместна бойно-тренировъчна машина. Предвижда се следващият самолет, предназначен за поправка, да бъде изпратен след около 40 дни    ©  Велко Ангелов
Първият Су-25, който отива за ремонт в Беларус, е двуместна бойно-тренировъчна машина. Предвижда се следващият самолет, предназначен за поправка, да бъде изпратен след около 40 дни    ©  Велко Ангелов
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Договорът за ремонт на българските бойни самолети Су-25 в Беларус най-накрая е започнал реално да се изпълнява, след като вчера първата щурмова машина е била разглобена, натоварена на транспортен Ил-76 и е отпътувала за "558-ми авиоремонтен завод" в град Барановичи.

Това се случва едва след като в интригата лично се включи министър-председателят Бойко Борисов, който миналия уикенд изненадващо посети авиобаза "Безмер" и разпореди товаренето и транспортирането на самолетите за ремонт да започне в най-кратки срокове.

"Очаквам в кратки срокове компетентните органи да подготвят самолетите за транспортиране и ремонтът да започне. Това ще позволи възстановяване на летателната годност на самолетите Су-25 и запазване на придобитите отбранителни способности в периода до придобиване на новия тип боен самолет", обяви премиерът в своя фейсбук профил след изненадващата инспекция.

Намесата на Борисов идва, след като в продължение на месеци министерствата на отбраната и на икономиката си разменят удари под пояса по темата. Първоначално военният министър Красимир Каракачанов успя да лансира ремонта на бойните самолети в Беларус, убеди правителството да смекчи оръжейните санкции на ЕС спрямо режима на Лукашенко, когато става дума за поправка на съществуваща техника, и дори след серия перипетии успя авансово да преведе на завода в Барановичи сумата от 82 млн. лв., необходима за ремонта за 8 броя Су-25. Срещу него обаче се изправи икономическият министър Емил Караниколов, според когото ембаргото срещу Минск все още действа и шурмовиците трябва да бъдат поправяни в пловдивския завод "Авионамс". Каракачанов от своя страна контрира, че "Авионамс" от години няма капацитет за подобни мащабни ремонти, и след това успя да елиминира Караниколов от процедурата по временен износ на машините за Беларус чрез многоходова законодателна комбинация.

По информация на "Капитал" обаче и законовите поправки не са сложили точка в интригата около ремонта на Су-25. В средата на август междуведомствена група спешно е трябвало да се събере по темата, след като страната ни е получила неофициално питане по въпроса от Европейската служба за външна дейност, което е нещо като своеобразно външно министерство на ЕС. На срещата става ясно, че всички представени ведомства с изключение на Министерство на отбраната се опасяват, че със сделката страната ни може да наруши ембаргото срещу режима на Лукашенко. От външно министерство дори предупреждават, че сделката може да доведе до наказателна процедура срещу България. В крайна сметка обаче се решава Европейската служба за външна дейност неофициално да бъде информирана в най-общи линии за ремонта, като се изтъкне, че разглобените български Су-25 няма как да бъдат използвани от правителството в Минск за репресии срещу политическите му опоненти.

Източници на "Капитал" обаче твърдят, че и това междуведомствено събиране не е било достатъчно, за да задвижи изпълнението на сделката. Същевременно преди около седмица Министерството на отбраната е започнало да подготвя първата машина за временен износ към Беларус, но се е сблъскало с административен отказ от страна на Агенция "Митници", където явно никой не е искал, образно казано, "да си постави главата в торбата" заради потенциално спорен юридически казус, касаещ трансфер на оръжейни технологии. Очевидно е била нужна заповед от най-високо ниво, за да може процедурата да продължи, и за това подсказва посещението на премиера в Безмер и посланието му оттам. Само четири дни след като Борисов пое поредния спорен управленски казус "на ръчно управление", първият нуждаещ се от поправка Су-25 отпътува към своето местоназначение.