Украинската бойна авиация възкръсва от пепелта на войната
Словакия е на път да даде на Киев своите МиГ-29, САЩ обмислят предоставяне на F-16 и "щурмоваци" А-10
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
- Правителството на Словакия обсъжда предоставянето на 11 изтребителя МиГ-29 на Украйна.
- С тази стъпка западните съюзници навлизат в следваща, по-опасна фаза на противопоставянето с Русия.
- Кремъл едва ли ще има политическия и чисто военния капацитет да предприеме ответни действия.
- САЩ ще обучават украински пилоти да боравят със западни изтребители и може да дадат на Киев самолети за поддръжка на пехотата.
Малка Словакия се очертава като държавата с може би най-смела и решителна политика за военно подпомагане на Украйна. След като в началото на инвазията първа се отзова на молбите на президента Зеленски и въпреки заплахите на Москва предостави на армията му далекобойни зенитно-ракетни комплекси С-300, сега властта в Братислава е на път да направи същото и по отношение на изтребителната авиация. Словашкият военен министър Ярослав Над потвърди вчера, че правителството на страната интензивно обсъжда скорошното предоставяне на 11 броя бойни самолети съветско производство МиГ-29.
С въпросната стъпка западните съюзници на Украйна ще навлязат в следваща, може би по-опасна, фаза на противопоставянето с Русия, тъй като изпращането на изтребители бе изрично формулирано като "червена линия" за Путин. В контекста на все по-очевидното затъване на руските окупационни сили в Донбас и Южна Украйна обаче Кремъл едва ли ще има както политическия, така и чисто физически капацитет да предприеме каквито и да е ответни действия срещу Словакия, рискувайки да влезе в пряк военен конфликт с всички държави от НАТО. С настоящия си ход Братислава демонстрира далеч по-голяма решителност в сравнение с много по-голямата и силна Полша, която в първите седмици на инвазията беше склонна да даде 28 броя МиГ-29 на Украйна само чрез триъгълна сделка с посредничеството на САЩ, както и на фона на България, която директно отказа изобщо да дискутира предоставянето или продажбата на своите стари съветски бойни самолети.
Ако през следващите дни украинската армия наистина получи въпросните словашки МиГ-29, това ще й позволи сериозно да подсили възможностите на своята бойна авиация, която понесе сериозни щети по време на интензивните ракетни удари и бомбардировки в първите дни на войната. На практика бойните самолети ще могат да влязат в действие веднага, тъй като украинските пилоти и наземен персонал вече са обучени да работят с тях. Те биха дали възможност за въздушна поддръжка на дългоочакваната контраофанзива на украинската армия, която тя подготвя в южната част на страната и най-вече в района на стратегическия окупиран град Херсон при устието на река Днепър. Всъщност големият проблем на военно-въздушните сили (ВВС) на Киев в настоящия момент е, че разполагат с много повече авиатори, отколкото изтребители, които те да управляват.
Словакия измества България в борбата за "заместващи" изтребители?
Словашкият военен министър Ярослав Над уточни вчера също, че армията на страната планира да "приземи" всички МиГ-29 до края на август. След това охраната на въздушното пространство ще бъде поето от бойни самолети на съседните Чехия и Полша. По принцип Словакия не разполага с достатъчно ресурси просто да подари своите МиГ-ове, затова ще търси заместващи изтребители от съюзници или финансова помощ в сферата на отбраната, е коментирал също така Над пред британската телевизия SkyNews.
Също както и България, преди време властта в Братислава се отказа да купува шведски изтребители Gripen от Saab и поръча чисто нови американски F-16 Block 70. Производството на въпросните машини обаче се бави поради различни фактори, свързани най-вече с пандемията, нарушаването на глобалните логистични вериги и предизвикателствата около задвижването на пълни обороти на военния завод на Lockheed Martin в Южна Каролина. Затова и Словакия, и България ще получат първите свои изтребители не по график, а чак в първата половина на 2024 г. В контекста на настоящата проактивна политика за предоставяне на военна помощ за Украйна обаче Братислава има далеч по-голяма вероятност да получи бързо заместващи бойни самолети от съюзници в сравнение с нашата страна.
По принцип Словакия разчита да придобие F-16 "втора ръка" от държави-членки на НАТО, които в момента преминават към стелт-изтребители F-35 или други модерни самолети. Но това може да се окаже трудно, тъй като много от тези страни ревизират плановете си за превъоръжаване в контекста на руската инвазия, отлагайки пенсионирането на своя досегашен въздушен флот. Най-пресният пример за това е Дания, която обяви преди седмица, че удължава с три години оперативното използване на своите F-16 до 2027 г.
През последните месеци България също се опитва да намери изтребители "втора ръка" заради критично трудното поддържане на МиГ-29 без руско участие. По неофициална информация страната ни е започнала да получава откази от съюзници, които до миналата година са се готвели да се освободят от излишните си изтребители. Това може да се окаже проблем в недалечно бъдеще, защото при негативно развитие на ситуацията България ще трябва да разчита само на съюзнически ер полисинг за защита на въздушното ни пространство.
Киев също вероятно ще е с предимство
Амбиции да премине към бойни самолети западно производство също има и Украйна. Обучаването на пилотите, механиците и наземния персонал за работа с тях обаче при оптимистичния сценарий би отнело месеци, а при реалистичния - може би години. Подобен проблем парадоксално има и натовска България, която в момента има само един пилот, който е официално сертифициран да лети F-16 без инструктор.
Въпреки предизвикателствата западните съюзници на Киев вече мислят в тази посока. Прави впечатление, че в приетия преди около месец закон за отбранителната политика на САЩ през 2023 г. фигурира и план за обучение на украински пилоти да летят на щатски изтребители. През миналата седмица също така командването на американските ВВС за първи път открито започна да говори, че не е изключено да се стигне до предоставяне на западни бойни самолети на Украйна.
Прави впечатление също, че става дума не само за евентуално предоставяне на F-16, а и на знаменития щурмови самолет А-10 Warthog, известен с прозвището "убиец на танкове". Грубо казано, той е много по-модерен и усъвършенстван еквивалент на руския Су-25, който служи за непосредствена поддръжка на сухопътните сили. Този тип тежко бронирани самолети са проектирани именно за водене на войни с висока интензивност на открит терен, подобни на конфликта в Донбас.
През последните няколко години във Вашингтон тече интензивен дебат дали въпросните бойни машини за поддръжка на пехотата да не бъдат изцяло пенсионирани и заменени с дронове. Последната фаза от войната в Украйна обаче недвусмислено показва, че използването на ударните безпилотни апарати (в частност на турските "Байрактар"-и), изведнъж може да се окаже силно проблематично, ако на фронтовата линия бъдат разположени достатъчно системи за водене на радиоелектронна борба.
Така че, в условията на заглушен и "смутен" радиочестотен спектър, дните на пилотираните "противотанкови" самолети може и да не се окажат преброени. Основното притеснение по отношение на въпросния "щурмовик" е, че не е ясно доколко ще е ефективен в условията на бойно поле, силно наситено с модерни противовъздушни системи. Ако съдим обаче по продължаващото използване на Су-25 и от двете враждуващи страни на фронта в Донбас, изпращането на по-добри "противотанкови" самолети на страната на Киев би могло да изиграе решаваща роля за отвоюването на окупираните украински територии през следващите месеци. До момента САЩ не са предоставяли А-10 на нито една друга държава, включително на свои най-близки и критично важни съюзници като Великобритания, Израел, Австралия, Япония или Южна Корея, така че даването му на Украйна би било прецедент.
2 коментара
Причината, че ни отказват втора употреба Ф16 е вероятно защото са заложени за Украйна, което си е напълно нормално и в реда на нещата.
И БГ трябва да разкара Миговете към Украйна...
Колкото по-бързо се завърши войната там, толкова по-добре за целия свят, Европа и Русия...
Цените и инфлацията ще спаднат, а рушляците ще се молят на колене да бъдат отново приети като партньори в търговията...
И без това без поддръжка тия изтребители за нас са .. ковчези... за квалифицирани пилоти... скорошен случай от миналото лято преди войната..
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.