🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Щастливецът Су-25

Ремонтът на щурмовата ни авиация се извършва с ускорено темпо въпреки ведомствената съпротива на няколко нива

По информация "Капитал" военното ведомство вече е изпратило в Беларус не един, а четири самолета накуп
По информация "Капитал" военното ведомство вече е изпратило в Беларус не един, а четири самолета накуп
По информация "Капитал" военното ведомство вече е изпратило в Беларус не един, а четири самолета накуп    ©  Reuters
По информация "Капитал" военното ведомство вече е изпратило в Беларус не един, а четири самолета накуп    ©  Reuters
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Военното министерство бърза с изпращането на Су-25 в Беларус, вероятно защото се опасява от реакция на ЕС.

Широко известен факт е, че през последните години модернизацията на българската армия се движи с мъчително бавно темпо. Парадоксално обаче може да се окаже, че изненадващият голям печеливш от това е... щурмовата ни авиация и в частност бойните машини Су-25, опериращи от авиобазата за предно разполагане "Безмер".

Докато поне 5 години ни делят от приемането на въоръжение на модерните щатски изтребители F-16 Block 70, то само след около година, за пръв път от около 30 години, армията ни най-вероятно ще разполага с няколко напълно боеспособни самолета за поддръжка на пехотата. И то такива, които ще може да използва до края на следващото десетилетие. През следващите няколко месеца осем броя Су-25 ще бъдат ремонтирани в "558-ми авиоремонтен завод" в Барановичи, Беларус.

Така изведнъж 2020 г. може да е годината, в която българската щурмова авиация ще избегне да бъде тотално маргинализирана или дори закрита. Големият късмет на Су-25 беше, че проектите за нов тип натовски изтребител и за модулни патрулни кораби не успяха да тръгнат в рамките на 2018 г., което изненадващо освободи около 400 млн. лв. непохарчени средства за отбрана в края на миналата година. Така за Министерството на финансите не представляваше никакъв проблем да пренасочи 82.51 млн. лв. от тях (99 млн. с ДДС) за удължаване летателната годност на щурмовиците, без да ощети твърде много управляващата партия при "подмасовото" разпределяне на бюджетния излишък около Коледа. Размерът на сумата също не е случаен, защото всички подобни сделки над 100 млн. лв. трябва да минават за одобрение през парламента.

Ремонт - веднага и на всяка цена

По всичко личи, че по някакви не много ясни причини ремонтът на самолетите Су-25 е може би най-важния приоритет за Министерството на отбраната под ръководството на Красимир Каракачанов. През последните месеци всички процедури около възстановяване на летателната годност на бойните машини се случваха форсирано, като че ли на всяка цена, а когато е необходимо – и с личната протекция на премиера Бойко Борисов.

А намесата на министър-председателя често беше нужна, защото сделката за Су-25 през последните месеци премина през най-разнообразни перипетии и интриги, като първата машина отпътува за Беларус след неколкомесечно отлагане едва в края на август. Според Каракачанов ремонтът му ще продължи максимум 11 месеца. "Въпреки забавянето, което се случваше по незнайни за мен причини, или по-скоро не желая да ги коментирам, ще успеем да се включим в графика и когато пристигнат първите два самолета, няма да се наложи да приземяваме щурмовата авиация", коментира военният министър.

По-интересното в случая е, че Министерството на отбраната като че ли допълнително пришпорва всички действия около ремонта. Според договора с Беларус страната ни трябва да изпраща за поправка по един Су-25 на всеки 40 дни, тоест следващата машина трябваше да отпътува в началото на октомври.

По информация на "Капитал" обаче военното ведомство вече е изпратило не един, а четири самолета накуп. Това е направено дори след като премиерът Борисов изрично разпореди на всички държавни институции да съдействат за изпълнение на сделката. "Очаквам в кратки срокове компетентните органи да подготвят самолетите за транспортиране и ремонтът да започне. Това ще позволи възстановяване на летателната годност на самолетите Су-25 и запазване на придобитите отбранителни способности в периода до придобиване на новия тип боен самолет", обяви министър-председателят в своя фейсбук профил след изненадващата инспекция в авиобаза "Безмер" на 24 август. Съдейки по действията на МО, явно и премиерската дума не звучи като достатъчна гаранция.

Тихо да не чуе ЕС

Причината Каракачанов и екипът му да се разбързат толкова много най-вероятно е спешно свикана междуведомствена среща по темата "Су-25", проведена четири дни преди директивата на Бойко Борисов по въпроса. На нея се събират висши представители на военното, вътрешното и външното министерство, както и на ДАНС. Според зам. външния министър Георг Георгиев страната ни е получила неофициално питане по повод ремонта на щурмовиците в Беларус от страна на Европейската служба за външна дейност (ЕСВД), която изпълнява функциите на своеобразно дипломатическо ведомство на ЕС.

От МвнР изразяват опасение, че договорът за ремонт може да нарушава ограничителните мерки спрямо режима на Лукашенко. Подобна позиция изразяват и представителите на ДАНС. Според източници на "Капитал" зам.-министър Георгиев предупреждава, че има риск не само да се накърни политическият образ на страната ни, но и да бъде започната наказателна процедура срещу България и да бъде заведено дело пред съда на ЕС. Той добавил, че оръжейните санкции на ЕС имат пряко правно действие и предимство пред националното ни законодателство, така че промените в закона за оръжейния експортен контрол и постановлението за прилагането му, вадещи ремонта на оръжейната техника от ембарговия режим, няма да попречат на евросъюза да ни накаже, ако реши.

Зам.-министърът на отбраната Анатолий Величков от своя страна възразява, че всичко около ремонта на Су-25 е прозрачно и че Полша, Чехия и Унгария също ремонтират своя бойна техника в Беларус. В крайна сметка се решава да се отговори на ЕСВД в неофициална и максимално лаконична форма, като се добави покана за евентуална среща по темата със служители на европейската служба в Брюксел. За момента няма информация дали подобна среща реално е провеждана.

Ембарго или не

Бързането на отбранителното ведомство с изпращането на машините в Беларус обаче косвено показва, че хората от екипа на Каракачанов вероятно не са напълно уверени в силата на правните си аргументи. Затова по всяка вероятност военният министър иска да постави евроинституциите пред свършен факт, надявайки се, че те няма да ескалират казуса, след като изпълнението на ремонтните дейности вече е започнало. В случая обстоятелствата работят в полза на българското Министерство на отбраната, тъй като в момента тече процедурата по сформирането на новата Европейска комисия. Така настоящият върховен представител по въпросите на външните работи и политиката на сигурност Федерика Могерини в момента сдава поста, а нейният приемник – испанецът Жозеп Борел, все още реално не е встъпил в длъжност. Твърде вероятно е при тези обстоятелства никой да не обърне твърде сериозно внимание на в общи линии почти безобидния казус с българските Су-25 и техния ремонт. Още повече аргументът на военното ни министерство, че разглобените ни щурмови самолети няма как да бъдат използвани от Лукашенко за репресия на политическите му опоненти, по-скоро наистина е валиден.

Иначе, от практическа гледна точка, едва ли има голяма вероятност страната ни реално да бъде наказана от евросъюза заради щурмовите самолети. Санкциите срещу Беларус са наложени с решение на държавите членки (Съвета на ЕС), като тяхното спазване се съблюдава от самите страните. Тоест, ако някой нарушава оръжейното ембарго, някоя друга страна членка трябва да повдигне въпроса пред съвета, където да се приеме политическо решение. То обаче може да се вземе само с единодушие, тъй като това е външнополитически въпрос.

На практика най-често се стига до консултации между държавите членки, които да принудят виновника да спре нарушението. Разчита се на принципа blame and shame ("порицаване и засрамване"). В Министерството на отбраната пък явно разчитат на fait accompli ("свършен факт"), т.е., ако платим авансово парите, вече не можем да спрем сделката, а само да си оскубем косите публично и да си направим самокритика.

Подобен подход обаче би оставил мазно петно върху имиджа на страната ни, каквото явно е притеснението на МВнР. Когато обаче става дума за отбрана и национална сигурност, повечето държави са оперирани от излишна сантименталност.

6 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    uprsport avatar :-|
    Uprsport
    • - 1
    • + 5

    От автора "Докато поне 5 години ни делят от приемането на въоръжение на модерните щатски изтребители F-16 Block 70, то само след около година, за пръв път от около 30 години, армията ни най-вероятно ще разполага с няколко напълно боеспособни самолета за поддръжка на пехотата."

    Не съм съгласен, че ще бъде за пръв път от около 30 години. СУ-25 до преди 13 години летяха половината от трите ескадрили, които имахме през 1990 година.
    С останалото съм съгласен, но задавам въпрос:
    На кого и с каква цел са необходими самолети за непосредствена огнева поддръжка на Сухопътните войски?
    Според мен отговора е, че това е нужно на някой политик за да спекулира пред българския народ.
    Трите ескадрили СУ- 25, базирани на летище Безмер до Ямбол са закупени през 1986г. като основното им предназначение е да осигурят огнева поддръжка на 7 и 2 мотострелкови дивизии.
    7 и 2 мотострелкови дивизии имат задача да принудят войските на Южния фланг на НАТО (чийто основен състав е от турската армия) при настъпление да се развърнат в боен ред, да спрат настъплението им, да осигурят въвеждането на войските на Одеския военен окръг и да възстановят целостта на държавната граница.
    Днес само едни пречупени колове и остатъци от сгради бележат войсковите райони на 7 дивизия, а България от 2004г. е член на НАТО и съюзник на Турция. Та се връщам на въпроса ми:
    На кого и с каква цел са необходими самолети за непосредствена огнева поддръжка на Сухопътните войски?

    Нередност?
  • 2
    chichka avatar :-|
    chichka
    • - 3
    • + 4

    До коментар [#1] от "Uprsport":

    Колкото и да ги хвалим, това са прекрасни самолети за военни действия през...ВСВ! Днес нямат нито радар, нито "умни" оръжия, летят само в ясно време....грешни пари дадени за "данък Русия"! Къде, с кого ще воюваме с мотострелкови дивизии.... дето вече ги нямаме? Радиото им може ли да общува с турски, гръцки, румънски партньорски самолети? НЕ!

    Нередност?
  • 3
    gavrilov avatar :-|
    gavrilov
    • - 1
    • + 3

    Хайде честито, вижте в кой списък ни подредиха Каракачанов и герберите:

    Состоит на вооружении:

    Азербайджан — 16 Су-25 и 3 Су-25УБ по состоянию на 2017 год:202
    Ангола — 8 Су-25 и 2 Су-25УБ по состоянию на 2016 год:430
    Армения — 13 Су-25 и 2 Су-25УБК по состоянию на 2017 год:200
    Белоруссия — 12 Су-25К/Су-25УБК по состоянию на 2017 год
    БОЛГАРИЯ — 10 Су-25К и 4 Су-25УБК по состоянию на 2017 год:98
    Гамбия — 1 Су-25 по состоянию на 2008 год[65]
    ДР Конго — 4 Су-25 по состоянию на 2016 год
    Ирак — 6 Су-25/Су-25К и 1 Су-25УБК по состоянию на 2016 год
    Иран — 7 Су-25К и 3 Су-25УБК по состоянию на 2016 год
    Казахстан — 12 Су-25/Су-25СМ и 2 Су-25УБМ по состоянию на 2018 год
    КНДР — 34 Су-25/Су-25УБК по состоянию на 2016 год
    Кот-д’Ивуар — 2 Су-25 по состоянию на 2016 год
    Нигер — 2 Су-25 по состоянию на 2016 год
    Перу — 10 Су-25А и 8 Су-25УБ по состоянию на 2016 год
    Россия — 40 Су-25, 140 Су-25СМ/CM3, 15 Су-25УБ и 5 Су-25УТГ по состоянию на 2017 год
    Туркмения — 12 Су-25МК по состоянию на 2017 год
    Узбекистан — 20 Су-25/Су-25БМ по состоянию на 2017 год
    Украина — 31 Су-25/Су-25УБ по состоянию на 2017 год
    Судан — 9 Су-25 и 2 Су-25УБ по состоянию на 2016 год
    Чад — 8 Су-25 и 2 Су-25УБ по состоянию на 2016 год
    Экваториальная Гвинея — 4 Су-25 по состоянию на 2016 год[66]
    Эритрея — 2 Су-25 и 2 Су-25УБ по состоянию на 2016 год
    Эфиопия — 4 Су-25 по состоянию на 2009 год[67][68]

    Нередност?
  • 4
    gavrilov avatar :-|
    gavrilov
    • - 3
    • + 3

    До коментар [#1] от "Uprsport":

    За да отговорим на въпроса "за чий са ни тези "щурмови" самолети", трябва първо да имаме военна доктрина, каквато България няма. Това си пролича ясно по време на разправията около купуването на нови самолети. От нея произлиза, че доктрината на България е "да сме член на НАТО", а не да си охраняваме националните граници и да възпираме мераците на противник десетки пъти по-въоръжен от нас (Турция и Русия). Всеки народ си заслужава политиците.

    Нередност?
  • 5
    uprsport avatar :-|
    Uprsport
    • - 1
    • + 2

    До коментар [#2] от "chichka":

    За оперативната съвместимост на авиацията ни и най-вече на ПВО със тези на НАТО може да напишем много, но няма да стигнем до реализирането на откраднатите пари.

    Нередност?
  • 6
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Държава на 3 дена от окупация няма практическа полза от няколко самолета.

    Нередност?
Нов коментар