🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Липсват 40 млн. лв. за ремонт на неравностите на магистрала "Тракия"

За тази година обаче няма предвидени пари в бюджета на пътната агенция за участъка между Чирпан и Стара Загора

Около 40 км от "Тракия" между Чирпан и Стара Загора на практика не са магистрала, тъй като ограничението на скоростта е 90 км/час
Около 40 км от "Тракия" между Чирпан и Стара Загора на практика не са магистрала, тъй като ограничението на скоростта е 90 км/час
Около 40 км от "Тракия" между Чирпан и Стара Загора на практика не са магистрала, тъй като ограничението на скоростта е 90 км/час    ©  Надежда Чипева
Около 40 км от "Тракия" между Чирпан и Стара Загора на практика не са магистрала, тъй като ограничението на скоростта е 90 км/час    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Ограничението на скоростта до 90 км/час по магистрала "Тракия" между Чирпан и Стара Загора ще остане още за неопределен период от време, въпреки че през март регионалният министър Петя Аврамова обеща то да отпадне до 30 септември. Сега в отговор на въпрос на депутата от БСП Георги Йорданов Аврамова казва, че тепърва се разглеждат възможности за финансиране на необходимия ремонт на 40-километровия участък.

Изчислената сума за реконструкцията само на дясното платно в посока Бургас е 40 млн. лв., уточнява Аврамова в отговора си от 16 октомври. За 2019 г. такива пари не са предвидени в бюджета на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ), въпреки че през октомври правителството отпусна 45 млн. лв. за други пътни ремонти, а преди година - още 150 млн. лв. допълнително към бюджета на АПИ.

Пътната агенция постави знаци за намаляване на скоростта по магистралата от 140 на 90 км/час преди повече от година, тъй като настилката, полагана преди само 10 години, е на вълни и е опасна за шофьорите. Интересното тук е, че според отговора на Аврамова решението за ограничаване на скоростта е от 19 декември 2018-а, а от съобщения на АПИ се вижда, че то е било факт още през септември. Така или иначе, решение на този проблем няма да има поне до пролетта, тъй като през зимата условията не позволяват подобни ремонти.

Настилка за по-малко трафик

Тази отсечка от магистралата получи разрешение за ползване съответно през 2007 г. и 2011 г. за различни части. Изпълнител на строителството е сдружение "Рънуей-БГ" с основен участник Пи Ес Ай от групата на "Трейс". Гаранционният срок е бил пет години и вече е изтекъл, отбелязва Аврамова.

По думите на регионалния министър от началото на 2019 г. за текущ ремонт и поддържане на отсечката Чирпан - Стара Загора са похарчени над 1.6 млн. лв., които включват 996 хил. лв. за ремонт, близо 140 хил. лв. за "ограничителни системи", което значи мантинели, и 489 хил. лв. за зимно почистване.

Причините за повредите по настилката били "комплексни", но като основен фактор се посочва "интензивното движение, в това число тежкотоварно, което е целогодишно". През април АПИ възложила на Института по пътища и мостове да извърши обследване на настилката. Оттам са направили препоръки, които служат за технологичния проект на ремонта, който пък се изготвя в момента, пише Аврамова в отговора си.

Ремонтът най-вероятно ще бъде възложен без обществена поръчка през договорите за поддържане въпреки голямата сума от 40 млн. лв. Наскоро държавната компания "Автомагистрали" подписа договора за поддържане на "Тракия" между София и Стара Загора, като прогнозната му стойност е 60 млн. лв. с ДДС за пет години.

За подобен договор за "Хемус" вместо прогнозните 15 млн. лв. например "Автомагистрали" е получила 10 пъти повече. Причината е, че скъпи ремонти на виадукти и други съоръжения се възлагат без търгове, а след това компанията може да прехвърля задачите към подизпълнители по непрозрачен начин. По същия начин ще стане и самото строителство на липсващите участъци от "Хемус".

4 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    bluewater avatar :-|
    BlueWater
    • + 2

    Според АПИ в България магистралите се правят само за леки коли и то не много на брой. Проблемът в участъка магистрала Тракия от Оризово до Стара Загора е в слабата основа на пътя, която не е направена от твърд чакъл, а от меки глинести скали. В участъка от Стара Загора до Нова Загора и на изток също започна пропадане на десните ленти, където се движат товарните автомобили, пак поради некачествена основа, в която има сгур от големите купчини до Димитровград. В Германия магистралите се правят от няколко слоя специален бетон и пътят е с обща дебелина 70см, за сравнение в България е 35 см. В Германия магистралите не се кърпят, а проблемните участъци се изграждат изцяло на ново. За целта се използва специализирана техника и само 15 работника. Цената е четири милиона евро на километър.

    Нередност?
  • 2
    cinik avatar :-|
    cinik
    • - 2
    • + 4

    Чакаха 1 милиард приходи от електронните винетки => нямат 45 милиона за магистрален участък, на който изпадаха пломбите на половин България

    Нередност?
  • 3
    chichi01 avatar :-|
    Чичи (Ice Man's fan)
    • + 1

    До коментар [#1] от "BlueWater":
    Благодаря за подробната информация.

    Нередност?
  • 4
    tbs59625460 avatar :-(
    HTA Ltd.
    • + 1

    Щеше да е смешно, ако не беше трагично... Ама това е състоянието на цялата ни държава, трагично...

    Нередност?
Нов коментар