В София вече има и споделени велосипеди

Те се наемат чрез приложение и са общо 15, като общината планира да обособи още "зелени места" до спирките на градския транспорт

   ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Преди седмица на няколко точки в София се появиха споделени велосипеди. Подобно на електрическите скутери, които навлязоха в града преди година, те са разположени на специално обособени за вземане места и се отключват чрез онлайн система. Именно тези особености правят услугата на Nula Bikes първата тук за отдаване на велосипеди под наем, която се очаква да се разрасне още повече и в бъдеще.

Зелен старт

Идея за споделените велосипеди има още преди година столичната инициатива "Зелена София". "Когато бяха маркирани 200 места за паркиране на двуколесни превозни средства в синя и зелена зона, обсъдихме, че това е идеална основа за навлизане на т.н. dockless споделени велосипеди в София. Дори установихме контакт с няколко от по-големите и известни компании, които предлагат услугата, но за наше голямо разочарование те нямаха готовност да стъпят на нашия пазар", коментира за "Капитал" арх. Елица Панайотова, която е координатор на проекта "Зелена София".

В края на миналата година с нея се свързват от регистрираната в Пазарджик компания "Нарсин", която оперира под бранда Nula Bikes, с намерението да развият услугата. Екипът предоставя координатите на всички 200 места с цел да може да се интегрират в платформата на компанията, но пускането на услугата се забавя заради пандемията. В крайна сметка тя стартира в началото на септември, като за целта компанията е подписала меморандум с общината за използване на инфраструктурата.

Половин час за 1.50 лв.

За ползване на услугата потребителите трябва да се регистрират в онлайн страницата nula.bike, която работи през браузър, а не през отделно приложение. Всеки може да си зареди сметка с кредит от 5, 10 или 20 лв., от която платформата тегли автоматично пари в зависимост от продължителността на използване. В сайта на услугата са обозначени местата, откъдето могат да бъдат наети велосипедите. Всеки от тях има персонален номер и е заключен с катинар с цифрова комбинация, която се изпраща през системата. След като приключи използването на велосипеда, той трябва да бъде заключен и сниман.

Засега велосипедите са общо 15, а цената за наемане е фиксирана - 1.50 лв. за 30 минути, като могат да бъдат наемани за максимум 12 часа. В зависимост от интереса към услугата от екипа на Nula Bikes може да увеличат броя на велосипедите под наем. "Зимата обаче ще ги приберем, защото очакваме използването им значително да намалее", казва Огнян Божилов, съосновател на компанията. Като следващи локации, които екипът разглежда, са още Пловдив и по-големите морски градове.

Зад компанията "Нарсин" седят разработчиците Огнян Божилов и Марин Генов, които от повече от четири години мислят в посока решения за градската микромобилност. "Започнахме с разработка на електрически скутер, който достигна предпроизводствена фаза", разказа пред "Капитал" Огнян Божилов. Те обаче замразяват проекта заради високата цена на изработката. Така започват да мислят в посока отдаване на велосипеди под наем като алтернативен превоз в столицата. Изцяло сами финансират осъществяването на услугата, а за разрастването й търсят финансиране.

С нови велоалеи

Някои от местата, откъдето се взимат новите велосипеди, съвпадат с тези за паркиране на електрически тротинетки, а други са разположени в близост до метростанции и в жилищни квартали. В бъдеще се цели обвързване със съществуващи и бъдещи трасета и велоалеи, затова от "Зелена София" са подали информация, която да послужи за надграждането на услугата на Nula.

Съвсем скоро в София ще бъдат пуснати и задвижените по време на карантината нови велоалеи - по бул. "Пушкин", бул. "България", наземното преминаване на кръстовищата по бул. "Евлоги Георгиев", както и връзката с "Люлин". "Това ще е първото от три велотрасета, което ще свързва центъра на София с един от най-големите квартали", коментира арх. Панайотова.

От спирката на колелото

В момента се работи и по втората фаза за развитието на съществуващата мрежа за наемане на тротинетки и велосипеди. Тя се състои в маркиране на места за тяхното наемане и оставяне в близост до основни спирки на метро и градски транспорт. "Имаме разработена схема, която в момента осъвременяваме с предложения от операторите, за да можем да преминем към одобрение и изпълнение. На тези места ще могат да се паркират и велосипеди, споделени или лични, като по този начин искаме да обвържем градския транспорт с тези услуги и всеки да може от, до дома или офиса да стига по-бързо до градския транспорт, а с него - до всяка част на града", обяснява арх. Панайотова.

В същото време ангажимент на общината е да продължи да снабдява с данни компанията и да популяризира услугата като здравословен начин на придвижване. От "Зелена София" вече са поканили Nula Bikes да се включат в Деня без автомобили на 22-ри септември, който тази година е под мотото "Нулеви емисии". Тогава участъкът от ул. "Гурко" в частта между бул. "Васил Левски" и бул. "Евлоги Георгиев" ще бъде затворен през целия ден и там гражданите ще могат да тестват новите велосипеди.

"Всяка възможност за по-чисто и здравословно придвижване в града е повече от добре дошла. Смятам, че търсенето на подобни споделени велосипеди ще нараства през следващите години, и то главно от жители на града. В Лондон в момента това е един от предпочитаните начини за придвижване в комбинация с градския транспорт. Надявам се скоро това да е факт и за София", коментира арх. Елица Панайотова.

Все още няма коментари
Нов коментар