🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

София спира нощния транспорт и автобус 306 до "Младост"

Частната "МТК гроуп", която обслужва линия 21/22, пък ще бъде облагодетелствана с 600 хил. лв. на година

   ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Закриване на всички линии от нощния градски транспорт до края на годината, спиране на автобус №306 от Софийския университет до столичния квартал "Младост 2" и разделяне на две на автобусната линия №21/22, която сега вози пътници от Централната гара до селата Подгумер и Войняговци и се обслужва от свързаната с бившата групировка ВИС фирма "МТК гроуп". Тези предложения на зам.-кмета по транспорта Кристиан Кръстев, председателя на транспортната комисия Карлос Контрера и неговия заместник Зафир Зарков от ГЕРБ приеха днес общински съветници от ресорната комисия след тричасов дебат.

Въпреки че самият вносител Кръстев предложи отлагане за гласуването на въпросните спорни точки, след промени в проекта за решение, внесени от "Демокраична България", те бяха приети. От групата добавиха да бъдат запазени разписанията на тролей №5, сгъстяване на графика в празничните дни, за да се компенсира липсата автобус №306, както и удължаване на работното време на линия №66.

С ново метро, но без автобуси

По принцип идеята на доклада е да се направят предложения за промени в маршрутите и интервалите на градски линии след пускането на третия метролъч, но някои от тях нямат връзка с това. Така, докато се иска закриването на нощния транспорт, както и спирането на автобус №306, се предлага създаването на две отделни линии, обслужвани от частна фирма. А именно "изчистването" на частните превозвачи от градските линии уж беше един от приоритетите на екипа на кмета Йорданка Фандъкова.

В случая се предлага обособяването на отделна линия №21 с маршрут от Централна гара до с. Войнеговци, както и отделна с №22, която да обслужва пътници от гарата до с. Подгумер. Иска се и съкращаване на интервалите на движение на автобусите до 18 минути в делничен ден и до 30 в празничен, което значително увеличава транспортната задача. Според съветника Борис Бонев от "Спаси София" това ще струва на общината допълнителни 600 хил. лв. Линия 21/22 се обслужва от фирма "МТК гроуп", като договорът й е от 2017 г. и включва общо 16 градски линии основно в северните и западните райони. Сделката е за 135 млн. лв., срещу които фирмата трябва да осигури тогава 60 нови автобуса, а сега според разглеждания доклад има готовност да осигури и още два допълнителни нископодови, които отговарят на стандарт Евро 6.

Въпреки че Столичният общински съвет още не е одобрил окончателно разделянето на линията 21/22, от публикация на общинските програмисти "ИБИС-техници", разработващи табелите с номерата им, стана ясно, че компанията вече е подготвила бъдещите бусове, които да се движат по тях. За това сигнализира във фейсбук именно Бонев, като снимките му свидетелстват за предварителни договорки между "МТК гроуп" и общината.

Марио Евстатиев, който е учредител на екипа по поддръжка на системите за пътническа информация в София, както и на страницата на "ИБИС-техници", изпрати писмено обяснение до "Капитал", в което твърди, че екипа му е намесен в политически заговор, което няма нищо общо с истината. "Началникът на гараж "МТК" ни повика и направихме програмиране, като за това не сме получили никаква директива. Просто свършихме услуга, за която дори не сме взели пари. Сътрудничеството ни с "МТК" е същото, каквото е с всеки собственик на автобуси или други превозни средства, разполагащи със система за пътническа информация. Собственикът подава линиите, които желае да се програмират, нашият екип ги програмира и до там свършва всичко", твърди той.

Историята между "МТК гроуп" и Контрера

Фирмата, която ще обслужва новите две линии, нашумя още когато кмет на София беше Бойко Борисов. Тогава (през 2008 г.) изтекоха записи за това как превозвачи сами си разпределят кои линии да обслужват, като след скандала оставка подаде тогавашният зам.-кмет по транспорта Велизар Стоилов. Впоследствие с два превозвача беше сключена сделка, но с МТК не беше подписан договор и тя претендираше пред съда за 14.8 млн. лв. пропуснати ползи. С цел фирмата да се откаже от тях сегашният председател на транспортната комисия и общински съветник от ВМРО Карлос Контрера предложи през 2016 г. на "МТК гроуп" да получи въпросните 16 линии.

Според публикации в медиите, фирмата "МТК гроуп" е свързана с братовчеди на разстреляните босове на някогашната застрахователна компания ВИС 2 Васил и Георги Илиеви. В момента равни дялове в нея имат Велизар Илиев и фирмата "Джей Ар инвест", в чийто съвет на директорите членува бившият шеф на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" (ИААА) Валентин Божков, който през 2013 г. беше арестуван по обвинение в корупция.

Защо се прави това

Като аргумент за разделянето на линията сега Карлос Контрера посочи, че има искания и писма от кметовете на няколко села и не вижда смисъл предложението да се отлага, след като има възможност да се осъществи.

"Вие си водите някаква война с частните оператори, за което, разбира се, имате право но, моля ви заради егото ви да не пречите на гражданите. Крайградските линии нямат алтернатива, не ги сравнявайте с градските", коментира той по време на заседанието на транспортната комисия. И посочи, че досега от всички общински съветници е трябвало да бъдат получени предложения за бъдещето на нощния транспорт, но такива не са били направени. "Поискахме преустановяване на експлоатацията на нощния транспорт до 31 декември, за да може аджеба дотогава да решим какво да правим", каза той.

Борис Бонев пък контрира, че не му е ясно защо трябва да се дават 600 хил. лв. годишно за създаването на две отделни линии, които по думите му обслужват 1200 пътници, докато маршрутът на тролей 5 се съкращава на база тридневен анализ. "Тези 1200 пътници ще получат по-добро обслужване за сметка на 23 хил., ползващи линия 5, по данни на ЦГМ", заяви той.

Експертът към транспортната комисия на "Демократична България" Виктор Чаушев обясни, че проблемът с линиите до Подгумер и Войнеговци съществува от 2003 г. когато те са се обединили. "От тогава насам, населението в селата не е намаляло, в Подгумер се оформи и индустриална зона, населението на Световрачене, Бенковци и Орландовци расте и трябва повече обслужване.А именно "Демократична България" бяхме тези, които дадохме сделката на АДФИ за разследване, които продължават да мълчат, независимо че постоянно им изпращаме писма", заяви той. И увери, че групата няма да подкрепи допълнително увеличаване "просто така, без обосноваване, на парите, които плаща Столична община на концесионера". И припомни, че наскоро общинският съветник от ДБ Методи Лалов сигнализира тези дни за "поредното нарочно бездействие на управляващите от ГЕРБ/СДС-ВМРО по отправени финансови претенции от МТК към Столична община", в резултат на което МТК е завело поредното дело срещу Столична община. Окончателното гласуване на промените предстои в Столичния общински съвет.

4 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    sfasaf avatar :-|
    sfasaf
    • - 2
    • + 3

    Има си хас Контрера да не направи густо на МТК.

    Пореден учебникарски пример как Бонев собственоръчно е по-голяма опозиция от БСП в СОС.

    Нередност?
  • 4
    katia_1 avatar :-|
    Rational
    • - 2
    • + 4

    После корупция имало навсякъде. Тук предимно за пари се мисли и после за хората. Защо се маха едно от полезните неща в градския транспорт в последните години?

    Нередност?
Нов коментар