Източната тангента: чакай и се надявай (на Столична община)

София обещава ключовата пътна артерия от 2018 г., но реално засега е платила аванс за проект на свързваната с Орлин Алексиев ДЛВ и чака съгласувания

Кметът Йорданка Фандъкова редовно посочва Източната тангента като обект, който предстои да се случи в София, но обещанията се разминават с действителността.
Кметът Йорданка Фандъкова редовно посочва Източната тангента като обект, който предстои да се случи в София, но обещанията се разминават с действителността.
Кметът Йорданка Фандъкова редовно посочва Източната тангента като обект, който предстои да се случи в София, но обещанията се разминават с действителността.    ©  Цветелина Белутова
Кметът Йорданка Фандъкова редовно посочва Източната тангента като обект, който предстои да се случи в София, но обещанията се разминават с действителността.    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • След шест години обещания, отдавна избран изпълнител и осигурени средства общината все така бездейства
  • Засега е платила аванс от 36 хил. лв. на свързваната с Орлин Алексиев ДЛВ за проекта и чака разрешение за строеж
  • Изграждането на участъка изглежда е използвано за пиар досега, защото за втората му част дори имотите не са придобити

Годината е 2018 г. София пуска търг за изграждане на бърза връзка от новата тогава Северна тангента до "Ботевградско шосе", но го прекратява заради това, че фирмите кандидати искат по-високи цени. Две години по-късно кметът Йорданка Фандъкова представя бюджета за 2020 г. и посочва т. нар. Източната тангента като "ключов обект", с обещанието, че "тази година ще стартира". Проведен е нов търг с двойно по-висока сума в сравнение с тази от 2018 г. Избран е и изпълнител - свързваната с бившия финансов комисар в СОС и бизнесмен Орлин Алексиев - "ДЛВ". Годината сега е 2023 г. и изграждането на Източната тангента в София все така не е започнало.

Въпросът е защо? На пръв поглед, всичко нужно е налице: има проведен търг, избран е изпълнител, а през 2020 г. общината взе заем от Европейската инвестиционна банка (ЕИБ) и обеща, че ще задели финансиране и за тангентата. От отговори, които "Капитал" получи по Закона за достъп до обществена информация, става ясно, че проектите за обекта в едната му част се готвят и съгласуват вече три години, няма издадено разрешение за строеж и "осигурен финансов ресурс". А за участъка от бул. "Владимир Вазов" до бул. "Ботевградско шосе", който реално е втората част от Източната тангента, общината въобще не е придобила имотите и следователно не може да се почне строителство. Проектът е важен, защото ще облекчи трафика в три столични квартала - "Хаджи Димитър", "Гео Милев", "Христо Смирненски".

Три години проектиране и аванс 36 хил. лв.

За това време Столична община е изплатила по договора от 2021 г. с "ДЛВ", "ДЛВ Инжстрой" и "Инжстройинженеринг" 36.8 хиляди лева или 10% аванс за дейностите само по проектирането. В случая това се налага, защото процедурата е от типа "инженеринг", при която проектантите работят при строителя - доста критикувана сама по себе си практика. Общата стойност на договора с дружествата от орбитата на ДЛВ е 19.9 млн. лв без ДДС при прогнозни 20 млн. лв. А в системата пише, че срокът на договора е до февруари 2022 г. или една година след сключването му.

"Към момента са изпълнени дейностите по проектиране и изготвените работни проекти са в процес на съгласуване, сроковете на които не се считат за срок по изпълнение на договора. След приключване на всички съгласувателни процедури, издаване на разрешение за строеж и при наличие на финансов ресурс, Столична община ще реализира участъка от Пътен възел на Северна скоростна тангента до бул. "Владимир Вазов", пише в отговорите на зам.-кмета по строителство по ЗДОИ.

Прави впечатление, че от общината обясняват как чакат финансиране, за да се задейства проектът. Същевременно именно Източната тангента беше посочена като един от обектите, които ще се финансират със заем от Европейската инвестиционна банка, който общината договори през 2020 г. От отговори по друго заявление на "Капитал" по Закона за достъп до обществена информация обаче става ясно, че към момента София не е пренасочвала средства за Източната тангента. От общо 120 млн. лв. са усвоени малко над 25 млн. лв.

В представената строителна програма на общината Източната тангента пък фигурираше със срок "декември 2023 г.", но очевидно само съгласуването с експлоатационните дружества на общината отнема години.

Историята на ДЛВ и община София

Още по-назад в годините се появяват други любопитни детайли покрай заветната тангента. Сумата за изграждането ѝ всъщност се увеличи от 10.8 млн. лв в търга от 2018 г. на 20 млн. лв. през 2020 г. Първата поръчка реално беше спряна именно заради неточните сметки на общината.

Във втория търг, вече с актуализираната сума, се явиха девет кандидата, вкл. известните в София "Джи Пи Груп", "Трейс", ГБС. В крайна сметка общината избра обединение около пернишката "ДЛВ". Тя е сключвала договори с община София за поддръжката на улиците по рамковите споразумения, а освен това печели търгове на общинското дружество "Топлофикация София".

Иначе "ДЛВ" е свързвана с бизнесмена и бивш председател на комисията по финанси в Столичния общински съвет Орлин Алексиев. За него се заговори покрай приятелството му със Слави Трифонов (ИТН), който реално му е съсед в комплекса "Делта Хил". Именно ДЛВ е заложен кредитор на "Делта Хил". Фирмата е основана от бащата на Станислав Любомиров - Добри Владимиров, който е член на сдружението "Съюз за Перник". Чрез него основателят му - пернишкият бизнесмен Людмил Стойков, известен с близките си отношения с бившия президент Георги Първанов и бившия премиер Бойко Борисов, участваше в местната власт в Перник.

"ДЛВ е и една от фирмите с инхаус договори за свлачища. Тя има 10 договора за над 75.5 млн. лв. Колко от тях са реално изпълнени, обаче не е ясно.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    toshiro avatar :-|
    Lazar Petrov
    • + 1

    има още една връзка на тангентата, която стои с готова детелина и без връзка със София - при Военна рампа ! заради няколко декара неотчуждени стотици тирове въртят през София всеки ден.

    Нередност?
Нов коментар