🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

София се кани да даде допълнителни 5 млн. лв. на превозвача "МТК Гроуп"

Фирмата иска увеличение на възнаграждението си за концесията на 17 автобусни линии, като се мотивира с цената на газа и инфлацията

София се кани да даде допълнителни 5 млн. лв. на превозвача "МТК Гроуп"
София се кани да даде допълнителни 5 млн. лв. на превозвача "МТК Гроуп"
   ©  Анелия Николова
   ©  Анелия Николова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

"Това са частични искове, фирмата може да поиска и още и това сериозно ме притеснява." С тези думи през 2016 г. общинският съветник от ВМРО и настоящ председател на комисията по транспорт Карлос Контрера убеждава колегите си, че общината трябва да побърза да подпише извънсъдебно споразумение с "МТК Гроуп" заради искове за неустойки от 5 млн. лв. поради несключен в миналото договор. В резултат на това местната власт даде на фирмата да обслужва 17 автобусни линии на градския транспорт в следващите осем години. Стойността на самия договор е 141 млн. лв., или 17 млн. лв. на година.

Сега думите на Контрера са отново актуални. Утре (16 декември) общинската комисия по транспорт ще разглежда ново негово предложение за нов извънсъдебен договор с "МТК Гроуп". Целта този път е София да изплати на превозвача допълнителни 5 млн. лв. заради повишени цени на газа и натрупаната инфлация, както е предвидено в клаузи от договора за концесията на 17-те линии от 2016 г.

Според доклада, внесен от общинските съветници Карлос Контрера (ВМРО), Прошко Прошков и Радослав Влахов (ГЕРБ-СДС), Иван Таков и Альоша Даков (БСП), минималната индексация ще бъде 2.5% върху цената за километър пробег (3 лв.) за всеки 20% ръст в цената на газа спрямо тази в договора от 2016-а, както и още 2.5% за всеки 5% натрупана инфлация през въпросния период. Така е изчислено, че към 31 октомври 2020 г. Столичната община трябва да изплати на МТК 4.95 млн. лв., като това може да стане разсрочено и през 2021 г.

Условието на общината е, че ако сключи сега това споразумение, фирмата не трябва да претендира за неустойки за забава - исканите индексации са още от 2018 г. и по тях се трупат лихви, които са почти 1 млн. лв. Също така "МТК Гроуп" се задължава да прекрати започнатите съдебни производства срещу общината. Подобен подход обаче изглежда преднамерен - местната власт умишлено не актуализира своевременно цената за частния превозвач, той завежда дела и когато се стигне до съдебни искове и принудително плащане, това се представя като постижение при преговорите с превозвача.

През септември по предложение на Контрера линия 21/22, която се обслужва от "МТК Гроуп", беше разделена и общината се съгласи да плаща повече на фирмата за това.

Спорни данни

Общинският съветник от "Демократична България" и съпредседател на "Зелено движение" Владислав Панев обаче предупреди за възможно разминаване при данните за цената на горивото, които са послужили за основа на по-високото възнаграждение. По негово предложение комисията по транспорт ще разгледа на извънредно заседание в сряда предложението за извънсъдебно споразумение и може да го отложи за събиране на допълнителна информация.

"По договор цената се променя при промяна на цената на горивото с над 20% по данни на НСИ. В този доклад са цитирани данни на "Булгаргаз". Той не е единствен доставчик и е напълно възможно цените на "Булгартрансгаз" и НСИ да се различават, дори в някои случаи съществено", коментира той пред "Капитал".

Той припомня, че през деветте месеца между началото на юли 2019 г. и края на март 2020 г. множество потребители, включително "Топлофикация", са организирали алтернативни доставки, защото цените на пазара са били чувствително по-ниски от тези на "Булгаргаз". "Точно за този период цената според доклада е с над 60% над базовата от 2016 г. Което предполага и поскъпване със 7.5% на цената на превоз на километър. Отделно "Булгаргаз" наложи ретроактивни цени, по-ниски с 40%, със задна дата. Тоест, ако "МТК" купува от "Булгаргаз", е получил компенсация за високите цени за въпросните 9 месеца, която трябва да се отчете. Ако е купувал от другаде, много вероятно е било на по-ниска цена", обяснява Панев. Затова и ще поиска информация за цените на горивото по данни на НСИ, а не на "Булгаргаз", както и такава от МТК за договор с доставчик на гориво.

Иначе беше по-евтино

Според договора от 2016 г. цената за километър, която сега се увеличава заради настъпилите условия, е 3 лв. Още тогава граждански организации и някои общински съветници предупредиха, че тя не е изгодна, тъй като останалите частни превозвачи получават между 2.60 и 2.80 на километър, при това за по-натоварени линии.

Управляващите от ГЕРБ, както и самият кмет Йорданка Фандъкова обаче настояха, че условията с МТК са много по-добри, макар и в разрез с обещанието за прехвърляне на всички частни автобусни линии към "Столичен автотранспорт".

Има месеци, в които цената за МТК е била значително по-висока от тази на общинското предприятие и концесията ни излиза златна. Най-лесните за експлоатация крайградски линии ни излизат по-скъпо, отколкото ако ги беше обслужвал общинският "Столичен автотранспорт", коментира по този повод независимият общински съветник Борис Бонев.

Докато през 2015 г., когато не е била обвързана с общината, фирмата е имала едва 1000 лв. приход, през 2018 г. и 2019 г. тя отчита приходи респективно 18.7 и 17.9 млн. лв., показват финансовите ѝ отчети.

Миналото

През декември 2016 г. "МТК Гроуп" сключи договор със Столичната община, след като заведе съдебни искове за 5 млн. лв., свързани с проваления години преди това договор за концесия на автобусни линии. Въпросният контракт пропадна заради скандала с изтеклите записи, в който се чува как тогавашният зам.-кмет по транспорта Велизар Стоилов се договаря кои линии да разпредели с три транспортни фирми - "Юнион трейд къмпани", "Карат-С", както и с МТК. Следва оставката на Стоилов, както и два подписани договора с "Юнион" и "Карат-С", но не и с МТК. Заради което фирмата счита, че не е дискриминирана.

Нейни собственици сега са Велизар Илиев и "Джей Ар инвест", а управител е Росен Илиев. До 2011 г. сред собствениците е бил и Йордан Илиев. По информация на "Капитал" той е първи братовчед на покойните братя - основатели на застрахователната компания ВИС-2, Георги и Васил Илиеви. Освен това Илиев е бил управител на фирмите "Волф", ДИТЦ и "Чистота" на Румен Гайтански-Вълка.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар