Делян Добрев: Какво стана с онези 700 млн. данък печалба, която "Лукойл" обеща да внесе?
Познавам Асен Василев от 30 години, но с него нямаме "лоша кръв", казва още депутатът от ГЕРБ и допълва, че бензинът и дизелът може да поскъпнат най-много с 1 ст., ако спрем руския петрол
Научавайте най-важното от сектор енергетика през изминалата седмица
Тъй като темата е важна за икономиката като цяло и засяга пряко хората, потърсихме Делян Добрев за коментар.
Предложихте вчера при обсъждането на Бюджет 2023 дерогацията за внос на руски петрол да отпадне, но това не беше подкрепено от мнозинството депутати. Темата обаче не е затворена напълно - ще направите ли нов опит да я подложите на обсъждане в парламента?
Разбира се. Аз говоря по тази тема от първия ден на дерогацията. Вече повече от година твърдя, че ползите от нея са изцяло и единствено за руските компании "Литаско" и "Лукойл" и ползата за българските потребители е кръгла нула. Ама хайде да го кажем и кое е това мнозинство, което защити милиардните свръхпечалби за Путин на гърба на българския потребител - БСП, "Възраждане" и ПП-ДБ. Депутинизацията отиде на кино.Основният мотив да искате отпадане на декларацията е, че "Лукойл" не изпълнява закона и не внася във Фонда "Сигурност на електроенергийната система" разликата в цената между руския петрол "Уралс" и "Брент". Но как е възможно това, кой е контролният орган, който не си е свършил работата в случая?
По закон основните функции са на министъра на икономиката. Защо служебният министър, а и този редовният не са приложили закона не е ясно. Чух по медиите, че сегашният министър щял да направи проверка. Какъвто и да е отговорът на този въпрос, е факт, че законът влезе в сила преди повече от 6 месеца, а вноските във фонда са точно нула лева и нула стотинки. Можем да си зададем и други въпроси: Какво стана с онези 700 млн. данък печалба, която обещаха да внесат през 2023 г.? Няма ги, няма авансови вноски в този размер. За пореден път ни правят на маймуни. Стига толкова! Държавата трябва да отнеме дерогацията, която им беше предоставена и която им позволява да трупат милиарди свръхпечалби.Как може да се гарантира, че други участници на пазара няма да внасят руски горива и да ги прикриват документално, за да бъдат в по-добра ценова позиция, след като държавата очевидно не се справя добре с контрола?
Вносът на руски горива е забранен от регламент на ЕС. Както се контролира за вноса на всяка друга контрабанда, така ще се контролира и това.Правили ли сте анализ за това какво би се случило с цените на горивата на вътрешния пазар при спиране на вноса на руски петрол? И какво бихте казали на хората, ако цените се повишат?
С просто око се вижда, че като се извади ДДС и акциз, ние плащаме повече отколкото плащат в редица държави в ЕС. Тоест нашият бензин и дизел е скъп, дори в повечето случаи по-скъп. Защо да се повишат?Освен това още миналата година говорих с петролната асоциация. Те ми обясниха, че "Лукойл" държи цените на едро на бензина и дизела 1 стотинка под вноса, за да взема максимален пазарен дял. Тоест по тази логика в най-лошият случай цените ще се повишат с 1 стотинка на литър.
3 коментара
Делянчо, де са данъците на Лукойл за последните 12 годин, когато управлявахте еднолично? Говорим за едни поне 12 милиарда, без лихвите!
Стана това, което става с хората, които обменят валута пред чейндж бюрото, вместо вътре в него, защото са ги заговорили с обещание за по-изгоден курс. А Делянчо да не се прави на дръж ми шапката - неговото предложение за 1 лев по-евтин бензин от свръхпечалбата на Лукойл беше беше по естество същата идея, която сега се оказва въздух под налягане.
Целият ДД е въздух под налягане! Някой бил "обещал да плати данъци"?!
Плащането на данъци не е обещание, а е задължение, което следва от подадени по закон и в срок декларации.
И така: дължи ли Лукойл орпоратимен данък или не?
Реално това е въпросът.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.