НА ЖИВО от 09:00 ч.:
Среща на бизнеса от Черноморието

Правен спор в ЕС застава на пътя на глобалния корпоративен данък

Ирландия, Унгария и Естония единствени са против въвеждането на данъка

Брюксел се опитва да се пребори със съпротивлението на три страни членки на ЕС, които са против международното споразумение от миналата седмица за въвеждане на глобален минимален корпоративен данък. Унгария и Естония дори настояват, че предложението е в нарушение на законодателството на ЕС, съобщава Financial Times.

Европейският съюз най-вероятно ще се нуждае от единодушие сред страните, за да бъде прието споразумението, договорено под егидата на ОИСР (Организацията на икономическо сътрудничество и развитие) за промяна на международните правила за корпоративните данъци. Но Ирландия, Унгария и Естония засега отказват да подкрепят решението, влизайки в конфликт с по-големи страни от съюза.

Главното, но не и единствено възражение на трите страни е по отношение на предложения минимален корпоративен данък от поне 15 %.

Противниците на данъка се позовават на решение на Съда на ЕС

Ирландия твърди, че е отдадена на процеса и иска да се достигне до решение, приемливо за Дъблин, но страната има резерви относно минималния корпоративен данък. Унгария също се противопоставя на данъка с тезата, че той ще затрудни икономическия растеж. Освен това според Унгария и Естония предложението не отговаря на законодателството на ЕС, защото ще принуди страни, в които са базирани големи компании, да приложат този данък върху техни дъщерни дружества, които принадлежат към по-ниска данъчна юрисдикция. Те твърдят, че правилото противоречи на решение на Съда на Европейския съюз от 2006 г. относно компанията Cadbury Schweppes. Решението постановява, че базирането на дъщерни дружества на международни корпорации в по-ниски данъчни юрисдикции не представлява избягване на данъци.

Според Хелън Пахапил, зам. главен секретар по данъчните политики на Естония, това решение на Съда на ЕС ясно показва, че намеренията на ОИСР са несъвместими със съществуващата правна рамка. "По-малките страни повдигат въпроса за законосъобразността на втория стълб на предложението в ЕС", допълва тя. Това води до противопоставяне между по-малките и по-големите страни членки.

Предложението на ОИСР е в две основни насоки: минимален корпоративен данък от поне 15 % за големи международни компании (тази част е известна като стълб 2) и преразпределяне на печалбата на компаниите към местата, където те оперират (стълб 1).

Поддръжниците на предложението в ЕС ще се опитат да надделеят в спора през идните месеци, преди планираното за октомври приемане на сделката от ОИСР.

"Брюксел трябва да формулира регулацията по начин, който е в съответствие със закона на ЕС за свободата на установяване на бизнес. Ако този принцип е нарушен, Комисията ще трябва да отговаря как това е обосновано", коментира Даниел Гутман, партньор в юридическата кантора CMS Lefebvre.

Въпреки това длъжностни лица, запознати отблизо с преговорния процес, твърдят, че правният отдел на Европейската комисия е уверен в съвместимостта на предложението със законодателството.

Полша смени страната

Полша също беше сред скептиците спрямо минималния корпоративен данък, смятайки, че той ще бъде пречка пред икономическото развитие, но миналата седмица Варшава премина в лагера на подкрепящите. Полският финансов министър Тадеуш Кочински подчертава пред Financial Times необходимостта от инструменти за привличане на инвестиции, какъвто за Полша е данъчната система. Според него целта на Полша не е "да привлича големи компании от Франция и Германия, които да оперират във Франция и Германия, а да отчитат приходите си в Полша". Той смята, че ползата от подобни големи компании е те да привнасят иновации и да оперират както на местния, така и на чужди пазари, и това трябва да бъде отразено в предложението на ОИСР.

Планираният технологичният данък на ЕС става ненужен

Сега, когато препятствието от страна на Полша е преодоляно, за друго усложнение се счита планираното от ЕС облагане на дигиталните услуги. Макар то да среща неодобрението на САЩ, тъй като засяга най-вече американски технологични гиганти, се очаква Брюксел да представи предложението си до края на месеца. През юли миналата година лидерите на ЕС възложиха на Комисията да изготви проекта за данъка, като част от приходите от него ще бъдат използвани за изплащането на заеми, натрупани във връзка с Плана за възстановяване на ЕС за 800 млрд. евро. Европейският парламент се отнася с одобрение към новия източник на средства.

Предишния опит на Европейския съюз за подобен данък се провали през 2019 г., но идеята за него се възроди, когато администрацията на Тръмп постави препятствия пред международния процес.

Според ЕК новият технологичен данък ще засегне стотици компании, повечето от които европейски, и той по-скоро ще допълва глобалния корпоративен данък, отколкото да му противоречи.

ЕС обаче среща натиск от страна на САЩ да отложи идеята, имайки предвид, че глобалният корпоративен данък е замислен да замени националните данъци в дигиталния сектор. Вашингтон заявява в съобщение до европейски дипломати, че предлагането на технологичния данък сега рискува да провали преговорите за глобалния корпоративен данък.

"Преговорите са динамични и се надяваме, че рано или късно всички страни ще се включат в споразумението", казва Паскал Сейнт-Аманс, ръководител на данъчната администрация на ОИСР.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    sfasaf avatar :-|
    sfasaf

    Хайде сега на "трите морета" да им е сладко! Откровено нарушаващия принципа на свободна търговия план на Макрон мина, сега ще им се наложи да си обложат данъчните оптимизатори.

    Нулевите данъци са съвременно пиратстване.

    Нередност?
Нов коментар