🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Еврото: Предпоследно - някъде през 2025

България почти няма шанс да покрие критерия за ценова стабилност до средата на тази година, но може да поиска нова оценка още през есента

Председателят на Еврогрупата Паскал Донахю беше в България за ден по покана на финансовия министър Асен Василев.
Председателят на Еврогрупата Паскал Донахю беше в България за ден по покана на финансовия министър Асен Василев.
Председателят на Еврогрупата Паскал Донахю беше в България за ден по покана на финансовия министър Асен Василев.    ©  Цветелина Белутова
Председателят на Еврогрупата Паскал Донахю беше в България за ден по покана на финансовия министър Асен Василев.    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • България почти няма шанс да покрие критерия за ценова стабилност до средата на тази година.
  • Страната може да поиска допълнителен конвергентен доклад още през есента на 2024 г.
  • Така новата дата за членство в еврозоната се измества към 1 юли 2025 г., освен ако не влезем в нова политическа криза.

"Ако има сектори и компании, които не са започнали подготовката за еврозоната, силно ги съветвам да побързат." Думите са на финансовия министър в оставка Асен Василев отпреди няколко дни, по време на визитата на председателя на Eврогрупата Паскал Донахю в страната. И са първият по-конкретен официален знак към бизнеса какво следва по отношение на еврото. Неформалното послание за широката публика след срещите на ирландския политик с българските му колеги обаче звучи така - България може да ползва еврото като своя валута още през 2025 г., но това едва ли ще стане в началото на годината.

Основната пречка е все още високата инфлация в страната. Или поне беше допреди да започнат преговорите за правителствена ротация. Сега към рисковете изглежда все по-вероятно да се добави и този от нова политическа криза. Именно заради невъзможността да се състави стабилно правителство България веднъж вече пропусна възможността да влезе в еврозоната заедно с Хърватия от началото на 2023 г. Сега повечето неща са готови, но все още има да се приема специалния закон за въвеждането на еврото и при липсата на действащ парламент, това също може да се превърне в препятствие.

Какво предстои

Въпросът е не дали, а кога България ще влезе в еврозоната, заяви Донахю в София. Като председател на Еврогрупата той ръководи редовните заседания на ресорните министри в Брюксел, предлага дневния ред и работи за тясна координация на икономическите политики между държавите - членки на еврозоната. Именно затова от политическа гледна точка той има важна роля в процеса на присъединяване на една страна към единната европейска валута.

"Вярвам, че ако тестовете бъдат изпълнени (за инфлация, дълг и дефицит, лихвени проценти - бел. ред.) все още е възможно да се присъедините към даден момент през 2025 г.", заяви Донахю пред "Капитал". И обясни, че ако страната не издържи тестовете до юни, когато ЕК ще представи своите редовни конвергентни доклади за всички държави, правителството може да поиска допълнителна оценка по-късно - опция, която досега се лансираше по-скоро под сурдинка от българските власти.

"Всички очаквания и модели са България да покрие критерия за инфлацията тази година. Въпросът е дали ще е през юни, септември, октомври или ноември", заяви Василев. И допълни, че ЕК се е ангажирала да изготви в кратки срокове допълнителен конвергентен доклад в момента, в който покрием и последния критерий. Всъщност това беше стратегията на управляващите, след като стана ясно, че Брюксел не е готов на компромис за инфлацията - да получи някакъв политически ангажимент от своите европейски партньори, че решението за членството ни няма да се отлага по политически причини. Причината е, че през октомври изтича мандатът на тази Европейска комисия и има риск по това време на никой в Брюксел да не му е до нас.

Така при положителни доклади от ЕЦБ и ЕК последната дава препоръка за конкретна дата за присъединяване към еврозоната. Неписаният стандарт е срокът между представянето на доклада, в който се потвърждава, че държавата отговаря на всички критерии, и влизането й в еврозоната да е шест месеца. Затова и все по-често се чуват предположения за членство от края на март или юни, което също само по себе си е прецедент.

Къде сме с инфлацията

Вероятността България да отговори на критерия за ценова стабилност към май, когато ЕК и ЕЦБ ще изготвят своите конвергентни доклади, към момента клони към нула. През февруари НСИ отчете 3.5% ХИПЦ на годишна база, или все още доста над средната инфлация в ЕС. Средногодишната стойност на хармонизираният ценови индекс пък е 6.9%. Т.е. към момента страната ни все още не изпълнява един от критериите за еврозоната - този за ценова стабилност, и то с голяма разлика. Той предполага средногодишната инфлация, наблюдавана за период една година преди оценката, да не надвишава с 1.5 процентни пункта тази на трите държави - членки на ЕС, с най-добри показатели в областта на ценовата стабилност. ЕЦБ го изчислява, като използва изменението на последната налична 12-месечна средна за ХИПЦ спрямо предходната 12-месечна средна.

Ако се вземат данните към февруари, този показател за трите страни с най-ниска инфлация средно е 3.66%. За България обаче е 7%, или има разлика от 3.35 пункта. Дори и от сметките да се извадят две страни заради съществено разминаване с инфлационните тенденции и средните нива в ЕС, маастрихтският критерий би се вдигнал на 4.42%. За България в следващите три месеца това ще значи да стопи близо 2.6 пункта разлика - непостижимо, дори и от март до май НСИ да отчете нулева инфлация.

Вероятно същите изчисления вече са направени и в Брюксел, защото според източници на "Капитал" конвергентният доклад за България през юни няма да е положителен именно заради неизпълнение на критерия за ценова стабилност.

Какво може да се направи

"В момента е много трудно да се повлияе на инфлацията в страната. Защото в основна степен това, което движи инфлацията в България, в Ирландия или другаде в Европа, са глобални фактори, следствие от последиците от пандемията, съчетани с въздействието на войната", казва Донахю. Но допълва, че според него може да се работи в две посоки - да се гарантира, че бюджетната политика и тази на централната банка не допринасят за увеличаване на търсенето в икономиката, която е с високо ниво на заетост. И второ, да се насърчи конкуренцията и възможността за избор на потребителите, което само по себе си може да изиграe роля за намаляване на цените.

Няколко дни по-късно Международният валутен фонд представи заключенията от своята редовна мисия в страната. И едно от посланията беше, че бюджетът на България за 2024 г. е експанзионистичен и ако бъде изпълнен в този вид, ще увеличи търсенето и ще засили инфлационния натиск в страната. Затова една от препоръките на фонда е е дефицитът да бъде понижен с 1% от БВП. Заложеният от финансовото министерство касов дефицит е 5.8 млрд. лв., или 3% от БВП. Всъщност тези сметки срещнаха критики от различни експерти още при дебатите по приемането им в парламента. Тогава и управителят на БНБ заяви, че би трябвало бюджетът да е с по-нисък дефицит и да има повече буфери в случай на по-неблагоприятно развитие на икономиката.

"Фискалната политика в България в момента е трудна, защото трябва да гарантира, че не работи срещу макар и скромното възстановяване в икономически план, а от друга страна, да не е проинфлационна", заяви ръководителят на мисията на МВФ у нас Жан-Франсоа Дофен. Рецептата, която МВФ дава за стягане на бюджета обаче, е спорна, доколкото залага на увеличение на данъци. Фондът предлага да се възстанови 20% ставката на ДДС за всички сектори, да се премахне максималният осигурителен праг и да се въведе прогресивна ставка на облагане на доходите на физическите лица. Те не са нови, като МВФ вече няколко пъти ги лансира, но не срещат подкрепа в парламента от водещите политически партии.

От всички тези идеи най-смислената беше да се премахнат преференциални ДДС ставки, но при гласуването на данъчните закони за тази година парламентът не показа желание това да се случи и предложението на финансовото министерство беше бламирано. А темата за по-мащабна реформа, каквато би било връщането на прогресивния данък, често се повдига от БСП, но не се е стигало до сериозен дебат и разчети. Максималният осигурителен доход пък вече беше увеличен с 350 лв. до 3750 лв., а премахването му или по-рязкото му вдигане е по-вероятно да доведе до укриване на доходи, особено в съчетание с ръст на подоходния данък.

Преди дни със свой макроанализ за България публикува и ING Think. В него анализаторите посочват, че очакват инфлационният натиск в страната да продължи да намалява в близко бъдеще, преди да се засили към края на годината и да остане малко над 4% през 2025 г. "Основните фактори, допринасящи за нарастващия ценови натиск, са повишаването на реалните заплати и вътрешното търсене, стегнатият пазар на труда и вероятното приемане на еврото през 2025 г.", казват авторите на анализа. Според тях увеличението на минималната работна заплата в страната (с 20% до 930 лв.) и ръстът на останалите заплати също ще окажат ефект. И добавят, че със старта на множество инфраструктурни и модернизационни проекти едновременно свободния капацитет на фирмите ще бъде ограничен. Което също ще окаже натиск върху пазара на труда, а оттам - и върху цената на труда. Все пак анализаторите също очакват България да стане 21-ият член на еврозоната през 2025 г.

Политическият риск

Към високата инфлация скоро може да се добави още един риск - нова политическа криза.

"Политическа стабилност в България до момента оказа решаващо влияние върху способността за постигане на напредък по присъединяването към еврото. Това е и предпоставка, която позволява икономическите тестове да бъдат издържани", заяви само преди дни Донахю в интервю за "Капитал". Към днешна дата обаче все още не е ясно дали ще има правителство, или предстоят нови избори през лятото. Дори и съставянето на кабинет след тях да е сравнително бързо, което е малко вероятно, това може отново да отложи проекта "евро".

По темата работи и Моника Върбанова

Какво следва при положителен доклад

След положителен конвергентен доклад за дадена държава Европейската комисия прави предложение за отпадане на дерогацията на държавата да ползва еврото към Съвета на ЕС. То минава за обсъждане в подготвителните органи в работните групи на съвета, следва още едно предложение за фиксиране на курса на лева при влизането - в случая на България с нейния валутен борд то е формалност. След това ЕЦБ трябва да издаде мнения и по двата документа, Европейския парламент също гласува позиция и накрая съветът приема законодателното решение. Всичко това при Хърватия отне под 2 месеца, но ако се случи в преходен период за европейските институции, може да трябва и по-дълго технологично време.
8 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 3
    mickmick avatar :-|
    mickmick
    • - 2
    • + 1

    Поредният епизод на демократичния филм - ОПГ обсъждат как бързо да продат и предатат България за жълти стотинки за да стане безлична територия на чиновническата държава ЕС.

    Нередност?
  • 5
    kwt341228010 avatar :-|
    kwt341228010

    Politicians are fast to accept the EURO, but there are external shocks to Bulgarian economy. Demography is a trillion shock with dome 3 million by 300K emigrants. So will Bulgaria go like Greece with debt shock and GDP and employment decline or de-valuate the EUR debts and currency and be competitive.

    Нередност?
  • 6
    kwt341228010 avatar :-|
    kwt341228010

    Bulgaria and CEE should better join China according to ruling endogenous growth theory rather than EU and USA. The expectation for growth till 2050 are very low in surveys in EU and USA that is untypical in all industrial age so it is not a pursued economy , further some 80% reject AI in this two regions. The knowledge base in EU is very low so low growth is expected in CEE if they do not gravitate towards some high knowledge base as China in next decades , where 80% accept AI.

    Нередност?
  • 7
    kwt341228010 avatar :-|
    kwt341228010

    EU and USA steal tens of billions to trillion from Bulgaria with cooper mines, human capital immigration, and nuclear plants. 3 million emigrants by 300 K human capital is a trillion capital loss for Bulgaria. EU has some typical human capital of 600 K. EU and USA want BG to build their nuclear plant and bankrupt the country for 20 bn , as they force them to sell Russian nuclear plant parts BG owns to Ukraine. A Russian or Chines nuclear plant will be for less than 10 bn and will be profitable.

    Нередност?
Нов коментар