🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Как Бургас модернизира градския си транспорт

Капитал    ©  Капитал
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Всеки трети бургазлия поне веднъж на ден използва градския транспорт. За живеещите в краен квартал, като "Меден рудник" например, съвсем не е без значение как ще се придвижат до работното си място или до центъра на града. За да стане градския транспорт в Бургас по-удобен за хората, още през 2010 г. общината започва пълни промени в неговата организация. Точно по това време Бургас е избран за пилотен град, в който да стартира европейския проект "Интегриран градски транспорт" по ОП "Регионално развитие", разказва "Капитал".

През деветте години от старта на реализацията му в модернизирането на бургаския транспорт са инвестирани 131 млн. 181 хил. лв, като 71% от финансирането е от европейските фондове, 12.5% е националното участие и 16.5% от тази сума е финансово участие на Община Бургас. Бенефициент по проекта е Община Бургас. Закупени са изцяло нови автобуси с всички необходими удобства, включително камери за видеонаблюдение. Изцяло променена е транспортната схема на града, съпътстващата инфраструктура, изградени са велоалеи, изцяло е ремонтирана сградата на общинската фирма–превозвач "Бургасбус".

Напълно обновена е бургаската автогара, която вече предлага комфортни условия на шофьорите и останалите служители. Градският транспорт се управлява от комплексна електронна система, въведени са електронни карти за пътуване, изградени са нови спирки. Създадено е общинско предприятие, което следи трафика в Бургас и предотвратява възможните инциденти и задръствания по линиите на градския транспорт. Днес опитът на бургазлии по реализацията на проекта "Интегриран градски транспорт" се ползва като пример в останалите големи областни градове, които тръгват по същия път или вече са изминали част от пътя към промяната.

Началото

"Бургасбус" е общинска фирма, която обслужва както вътрешноградския транспорт на Бургас, така и няколко междуселищни линии. В нея работят 830 души. Фирмата държи всички линии на територията на община Бургас – градска и общинска, и превоза до няколко съседни общини – Айтос, Поморие, Камено и Созопол.

Дружеството има над 20-годишен опит в обслужването на граждани с ограничена мобилност. Заедно с Община Бургас е развита услугата "Позвъни и се вози!", при която граждани с двигателни проблеми могат да направят своите заявки за превоз "ат врятя – до врата" на територията на цялата община на цената на 1 билет. Това звено разполага със 7 специализирани микробуса и диспечерски пункт за приемане на заявки.

Според директора на "Бургасбус" – инж. Петко Драгнев, основното предимство фирмата-превозвач да е общинска, е отговорността, която носи общинската власт за всички граждани, живеещи на нейна територия. Основаната задача на ръководството на "Бургасбус" пък е да намери баланса между социалните ангажименти на обществения транспорт и финансовите параметри, за да не допуска лоши финансови резултати за сметка на социалните придобивки.

А такива случаи в историята на фирмата не липсват. До 2000 г. финансовото положение на "Бургасбус" е доста тежко. Предприятието потъва с 1,2 млн. задължения от неплатен ДДС и осигуровки. По онова време община Бургас трудно намира баланса между социалните придобивки на гражданите и чисто търговската страна на дейността. "През 2000 г. назначихме кондуктори в автобусите и успяхме да изчистим задълженията към държавата. Започнахме поетапно да обновяваме парка си. От 60 увеличихме кондукторите на 200 и благодарение на тази мярка приходите ни нараснаха многократно. За 1.5 г. изчистихме задълженията на "Бургасбус" към държавата и започнахме да отделяме пари за обновяване на автопарка", припомня инж. Драгнев.

През 2008 г. "Бургасбус" закупува първите 10 нови автобуса със собствени средства. Тогава Jaspers (организацията за партньорство между Европейската комисия, Европейската инвестиционна банка и Европейската банка за възстановяване и развитие) минава през всички големи градове в страната и обследва организацията на работа в транспортните фирми. Избира Община Бургас за проекта, защото смята, че там проблемите в общинския транспорт се назовават ясно, не се прикриват. По онова време в Бургас работят още две фирми, които обслужват градския транспорт. За финансиране с европейски средства обаче е избрано общинското дружество.

Проектът

Днес "Бургасбус" обслужва 19 градски линии, включително и две тролейбусни, поддържа 8 линии до съседните села – Българово, Драганово, Маринка и други. Общинската фирма разполага с 22 тролейбуса, 28 съчленени автобуса на дизелово гориво (Евро 5), 7 съчленени дизелови автобуса (Евро 6), 49 автобуса на метан и допълнително 14 маршрутки. Отделно обслужва и няколко междуградски линии. Има договори за специализиран превоз на служители на редица фирми от областта - "Промет Стиил", Военноморска база "Атия", летище Бургас, пристанище Бургас. "Стремим се дейността ни да е максимално разнообразна, за да сведем до минимум риска", казва Драгнев.

"Проектът за "Интегриран градски транспорт" промени всичко, само хората в Бургас останаха същите, но започнаха да ползват транспортна услуга от съвсем ново качество", казва Драгнев. Проектът внедрява изцяло нова концепция за начина, по който работи градския транспорт в Бургас. Той обхваща обновление на целия автобусен парк (плюс тролейбусния парк по отделен проект), новопостроена или подновена транспортна инфраструктура на града, въвеждане на електронно таксуване, информация в реално време по спирките и в автобусите, дейности по управление на трафика и още елементи. Проектът минава през няколко основни направления : закупуване на нови превозни средства, реконструкция и на места изграждане на напълно нова транспортна инфраструктура в Бургас, въвеждане на електронизация, включваща както управление на транспортните потоци, така и електронна билетна система.

Закупените по проекта 22 нови дизелови съчленени автобуса EURO 6 и 39 автобуса на метаново гориво имат съществен принос , както за подобряване на качеството на транспортните услуги, така и за качеството на въздуха в морския град. Инвестираните средства в първия етап на проекта са в размер на 30 млн. 169 хил.лева. Всъщност автобусният парк на Бургас вече е изцяло обновен, защото общината получава и 22 нови тролейбуса по ОП "Околна среда". По програмата "Околна среда" са доставени общо 100 нови тролейбуса в България, като те се разпределят между Бургас, Стара Загора, Плевен и Варна. Следващият етап от проекта "Интегриран градски транспорт" в Бургас е свързан с направата на транспортна инфраструктура, съответстваща на модернизирането на обществения транспорт. Съществена част от този етап е изграждането на бърза автобусна линия, която преминава през централната градска част на Бургас от южния комплекс "Меден рудник" до двата северни комплекса – "Славейков" и "Изгрев".

В града са изградени нови булеварди. Направено е съществено подобрение на уличната мрежа в комплексите "Меден рудник", "Изгрев", както и в центъра на града. Изгражда се автогара Юг, обновена е и част от бул. "Сан Стефано". В центъра на Бургас се приема единственото по рода си решение в страната за създаване на улица, която да бъде използвана само за превозни средства на градския транспорт. Това дава възможност за бързина в обслужването по основната градска линия. Самият терминал Юг е изпълнен по модерен начин като интермодален транспортен възел, където се срещат жп, автобусен, междуселищен и морски транспорт. Оттам тръгва и линията, която свързва града с летище Бургас. В центъра на Бургас вече преминава само бързата транспортна линия и тролейбусният транспорт.

За служителите в градския транспорт е от съществено значение благоустрояването на автобусното депо, направено във втория етап на проекта. Закупената нова техника на обслужване, изградените в депото нови дизелова и метанстанция за обслужване на автобусите са от съществено значение за създаване на всички съвременни условия за работа.

Последният етап от работата по проекта е свързан с дейностите по електронизация, които включват както контрола и управлението на транспорта в града, така и създаване на електронна билетна система. С една електронна карта пътникът може да пътува по всички линии, след като зареди определен брой пътувания. Най-изгоден е пакет с 50 пътувания, при който цената на пътуването е 1.20 лв. При 30 пътувания цената става 1,25 лв., а при закупуване на билет от автобуса – 1,50 лв. Всеки електронен билет е "времеви", т.е. с един билет пътникът в Бургас може да се прехвърля от една на друга линия в рамките на 45 минути. Достъпът за пътуване до всички линии и "времевият" електронен билет са главните характеристики на новата система за електронно таксуване. В резултат на проекта са изградени и два центъра за контрол и управление – един към община Бургас и втори - към общинския превозвач "Бургасбус" за диспечерски нужди. Така на практика може да бъде проследявано местонахождението на всеки автобус, а гражданите получават онлайн информация за движението на превозните средства.

Трудности

Модернизацията на градския транспорт дава възможност на бургазлии бързо, лесно, удобно и сигурно да стигнат до всяка точна на града. Резултатите по проекта имат положителен ефект и върху бизнеса в морския град, тъй като работниците и служителите стигат бързо и удобно до работното си място. Ръководството на "Бургасбус" се сблъсква и с доста трудности по проекта, свързани с промяната на навиците на хората при ползване на градския транспорт. Трудностите са свързани най-вече с промяната на транспортната схема на града. Хората трудно свикват с комбинирането в едно на две от най-важните автобусни линии и създаването на бързата линия. Днес обаче всички признават, че направените промени осигуряват по-голям комфорт и удобство.

Финансово състояние

След 2000 година финансовите проблеми на "Бургасбус" остават в историята – до 2017 г., когато фирмата отново излиза "на червено" с 4 млн. загуба, поради ситуацията и стреса при въвеждането на новата транспортна схема. "Предприехме много допълнителни мерки наведнъж, а хората не бяха свикнали с промените. Имахме по 20 жалби на ден, а в момента нямаме нито една", казва инж. Драгнев. 2018 година отново приключва със загуба - от 500 000 лева, заради инвестициите в нови автобуси. Общинската фирма залага в плана си средства за закупуване на бордово оборудване за всички нови автобуси, които не са придобити по проект "Интегриран градски транспорт". В тези условия, след 2016 г., дружеството със собствени средства продължава обновлението на парка, като закупува на лизинг нови 7 съчленени автобуси "Соларис Метростайл", както и 6 мини- и мидибусове "Карсан", 5 броя "Исузу" и 3 - "Карсан Атак".

"Днес Бургас разполага с най-модерното оборудване в градския транспорт в цялата страна", посочват от ръководството на "Бургасбус". Оборотът на дружеството за 2018 г. бележи ръст от 3 млн. лева спрямо предходната година. Очакванията са през 2019 г. дружеството да излезе на печалба.

Всички усилия на екипа на "Бургасбус" са насочени към подобряване на предлаганата транспортна услуга на жителите и гостите на града. Положителното в примера на Бургас – това са съвместните усилия на общинският превозвач и Община Бургас, насочени към цялостно модернизиране на обществения транспорт, казват от общинското ръководство на Бургас и фирмата превозвач. В условията на сложна динамика на икономическата среда тези общи усилия дават възможности за постигане на желаните резултати.

Проект: "Интегриран градски транспорт на Бургас"

Финансиране: ОП "Регионално развитие"
Приоритетна ос 1: "Устойчиво и интегрирано градско развитие" Операция 1.5: "Системи за устойчив градски транспорт" Стойност: 131 181 000 лв (европейско финансиране 71%, 12.5% е националното участие и 16.5% финансово участие на
Община Бургас) Начална дата на проекта: 26.11.2010 Одобрен от ЕК: 16.08.2011

Дата на приключване: 09.06.2016

На 13 юни 2019 г. в курорта Златни пясъци ще се проведе Среща на бизнеса на Черноморието. Дискусията е част от проект на Икономедиа за информиране в областта на политиката на сближаване на ЕС (т.нар. Кохезионна политика). Целта на срещата е разкаже за проектите, успехите, предизвикателствата и възможностите за развитие в областта, както и да създаде предпоставки за ефективен диалог между активните компании в региона и местната власт. Повече информация за лекторите, темите и мястото на провеждане може да намерите на страницата на събитието - тук.

Специалното издание "Капитал Градове: Бургас" може да намерите в библиотеката на "Капитал" - тук. Изданието е по проект на Икономедиа за информиране относно политиката за сближаване на Европейския съюз (Кохезионна политика), съфинансиран от ЕС.

Все още няма коментари
Нов коментар