🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Охлюви по варненски

Капитал    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Ако сте чували за село Българево, то е било по две причини - видели сте го на картата на път за нос Калиакра или сте отишли до фермата за миди "Дълбока". Има обаче и трета, по-неизвестна причина да минете през това малко село до Каварна. През 2010 г. в селото е създаден сравнително необичаен за района бизнес - малка семейна ферма за охлюви "Еко-Телус". Собствениците са Емилия и Пенчо Петкови, които специализират в отглеждането на охлюви от вида Helix Aspersa Maxima и по техни думи фермата им е третата по големина в България, разказва "Капитал".

За да добиете представа какво значи това, ето ви числа - в имота, който е голям близо 5 дка, се отглеждат над 1.5 млн. охлюви. Цялата продукция се консумира в прилежащия ресторант. Фермата "Еко-Телус" е отворена за туристи, а семейство Петкови от миналата година предлага и собствени козметични продукти с концентрат от слуз на охлюви.

Фирмата успява да получи финансова инжекция по мярката "Млад фермер" на Програмата за развитие на селските райони в миналия програмен период и така на два пъти се спасява от фалит. Донякъде това финансиране от общо 50 хил. лв. заедно с волята на семейство Петкови успява да запази бизнеса вече девет години. От друга страна, бъдещо европейско финансиране може да помогне за подобряването и разширяването на нишата им с козметични продукти с модерна технология от Франция.

Как се прави бизнес с охлюви

За подобен бизнес е необходимо едно ключово качество - търпение. Идеята за ферма се заражда още през 2008-2009 г., разказва Пенчо Петков. По негови думи тогава в България има охлювъден клъстер, който лансира идеята, че от бизнеса могат да се правят лесни и бързи пари. В този период много предприемачи създават собствени ферми, но бързо след това фалират заради нереалистични очаквания. Семейство Петкови също са едни от тези, които се запалват по идеята, но не стават част от общата тенденция именно заради търпението и способността да издържат финансово. "Печалбата идва след втората-третата година, когато се завърти колелото", казва Петков.

Започват с първоначална инвестиция 80 хил. лв. и с концепцията за ферма за производство и отглеждане на охлюви по френски метод. "Най-разпространени са два метода за отглеждане на охлюви - френски и италиански", обяснява Петков. Френският метод има по-добри добиви, но е и по-скъп, тъй като изисква инвестиция в зала за репродукция и инкубатори, докато при италианския родителите се пускат във фермата, където се чифтосват, снасят и раждат. Идеята е за френски добив, а мястото в Българево, на което в момента е разположена фермата, е семейно и се оказва подходящо за отглеждането на охлюви. Така през 2010 г. "Еко-Телус" вече е реалност. Фермата се намира на половин километър от черноморския бряг и тази непосредствена близост прави климата подходящ за отглеждането на охлюви. "На мястото има морски климат, голяма влажност и предимството е морето, и фактът, че местността е част от "Натура 2000", което я прави чист район", разказват Петкови.

Още в началото Петкови се насочват към пазара извън България - основно във Франция, като първата година успяват да направят два големи износа. На първо време работят с логистични фирми, но впоследствие купуват собствен транспорт с помощта на европейско финансиране и дори започват да изкупуват чуждо производство. И точно когато всичко върви по план, бизнесът им претърпява два поредни удара.

Два нокдауна и пак на крак

Първият е през 2013 г., когато техен камион катастрофира край Виена и губят над 5 т продукция. Вторият идва на следващата година - 2014 г., след като всички малки охлюви се давят в порой. "При втория фалит бях готов да се откажа, но жена ми ме убеди, че трябва да стана и да продължа, спомня си Петков. Тогава през 2015 г. изключително трудно и с последни усилия се опитахме да възродим бизнеса и превърнахме фермата в туристическа атракция."

Спасението "Млад фермер"

До момента във фермата са инвестирани около 300 хил. лв., като 50 хил. лв., или цяла една шеста от парите, семейство Петкови получават по мярка "Млад фермер" по Програмата за развитие на селските райони, съфинансирана от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони. Същата мярка я има не само по програмата, но и от директните плащания на субсидиите, които отново са част от кохезионната политика на Европейския съюз и разплащателна агенция за тях е Държавен фонд "Земеделие".

Любопитното е, че не е било необходимо да отделят твърде много време, за да търсят финансиране или да проучват. "Всеки от тази сфера (земеделската - бел. ред.) знае, че има програми и проекти от кохезионната политика на ЕС", уточнява Пенчо Петков. Семейството кандидатства за финансиране през 2012 г., през миналия програмен период, като и двамата са впечатлени от това колко лесно и гладко протича процесът. "С жена ми написахме бизнес проекта си за една вечер, сглобихме нещата добре. Вярно е, че чисто математически имахме грешки, но пък те бяха коригирани от служителите на разплащателната агенция Държавен фонд "Земеделие", които бяха много толерантни и така с лекота се случиха нещата", разказва Пенчо Петков. Той смята, че донякъде от полза е било това, че бизнесът е бил изграден към този момент, когато са подали кандидатура с проекта си. "Не срещнахме пречки, напротив", казва Петков.

През 2012 г. получават първата порция плащане - 50% при одобрението на проекта. "Самият проект по мярката "Млад фермер" е за увеличаване на икономически единици и за разширяване на стопанство. Нашето стопанство беше достатъчно голямо и ние нямахме необходимост да го разширяваме. Аз вече бях инвестирал собствените си пари", казва Пенчо Петков. Тъй като към този момент бизнесът е изграден и съществува, Петкови използват финансирането за закупуването на хладилен транспорт, който представлява превозно средство, тежко 8.5 тона. "Този хладилен транспорт ни даде свободата да доставяме готовата ни продукция в чужбина. Става дума за Белгия и Франция", каза Петков. Оттогава са спрели с износа, тъй като вече са набрали скорост тук и искат да развиват българския пазар на продуктите. "Тази помощ от "Млад фермер" беше добра финансова инжекция в този момент. Като цяло кохезионната помощ беше много полезна", допълва той.

За съжаление успехът с новото превозно средство не продължава дълго и следва катастрофата от 2012 г. край Виена, когато губят и много продукция. Тогава бизнесът попада на ръба на фалит. "Бях на ръба да спра с този бизнес при катастрофата и точно тогава от разплащателната агенция ми казаха, че трябва да се постарая и да продължа напред", разказва фермерът. Така фактът, че семейството е част от европроект, им дава допълнителен стимул да продължат, което впоследствие се оказва правилно решение. Закупуват друг камион и започват пак да работят.

През 2014 г. обаче те отново попадат в тежка ситуация, когато наводнение дави голяма част от охлювите. Спасението обаче идва с вторичното плащане по "Млад фермер", което е било от голяма полза - следващите 50% от 50-те хиляди лева, твърди Петков. "Когато през 2015 г. получихме тези пари, средствата ни дойдоха добре и ние успяхме да възродим бизнеса", разказва той.

"Тази субсидия на нас ни помогна да се спасим от тези два фалита. При втория фалит бях готов да се откажа, но и жена ми беше подстрекателката - нямаш право да се отказваш, ставаш и продължаваш."

Ферма, ресторант, козметика

С течение на времето двамата разбират колко голям е потенциалът на това, което вече са създали. Според Петков фермата им в с. Българево се намира на изключително стратегическо място заради близостта до нос Калиакра като популярна туристическа дестинация, както и заради самото естество на бизнеса им. Така пет години след началото на бизнеса им семейство Петкови стават първите в България, които отварят фермата си за туристически посещения. В момента гостите на "Еко-Телус" могат да видят всички процеси при отглеждането на охлювите - от тяхното възпроизвеждане, през снасянето на хайвера, до излюпването на малките, като част от самостоятелно посещение или тур-беседа.

Първоначално при презентирането на фермата Петкови добавят и кратко дегустационно меню към обиколката на посетителите. Впоследствие забелязват силен интерес към охлювите като деликатес и се решават да отворят ресторант в самата ферма - отново за пръв път в страната. В момента цялата продукция на "Еко-Телус", както и тази от три по-малки ферми се консумира в ресторанта им "Ескарго". От 2018 г. Петкови имат и собствена козметична серия продукти с концентрат от слуз на охлюви, която се произвежда по тяхна рецепта и с техни продукти в Пловдив. По-рано предлагат такава козметика от чужди производители, но отново заради големия интерес и по препоръка на посетители решават да създадат собствена марка.

Бъдещи европейски инвестиции: в козметиката

Отпечатъкът от финансирането по кохезионната политика на Европейския съюз в историята на "Еко-Телус" е безспорен според Петков. Без него и без съдействието на служителите от разплащателната агенция вероятно бизнесът нямаше да съществува, а и да се разширява в различни отрасли. Сега съществуват и други варианти за субсидии и финансиране по европейски проекти в рамките на кохезионната политика на Европейския съюз, което дава шанс на подобни земеделски бизнеси. Самият Пенчо Петков разказва, че със съпругата му проучват и други възможности. По думите му в момента изчаква да стане ясно до каква степен ще се усвоят средствата, заделени по Програмата за морско дело и аквакултури в настоящия програмен период 2014 - 2020 г. "Възможно е през есента, септември-октомври, да пуснат възможност за кандидатстване за по-свободни проекти и там да се включим и ние", казва Петков. Би искал да използва средствата, за да вкара "ноу-хау" от Европа - нова технология от Франция за бизнеса им в сферата на козметиката. Оборудването е скъпо и самостоятелно, без помощта на европрограмите трудно ще направят подобна инвестиция.

И един музей

Петкови залагат изцяло на връзката с клиентите и качеството на услугите и продуктите си и това си личи навсякъде във фермата им. Самите те разработват рецептите на всичко, което се предлага в ресторанта им, и продължават да са активни във всеки аспект от работата във фермата. Фермата и ресторантът отварят врати в началото на май и работят до края на октомври. Целогодишно за тях работи още един човек, а при нужда наемат други сезонно. При тях, както и при много други бизнеси в България, липсата на работна ръка се оказва ключов проблем. "Много трудно се намират хора, които имат желание да се научат и да правят нещата както трябва", смята Петкова.

Догодина на имота в село Българево трябва да се появи първият по рода си в България музей на охлюва, който според Петкова ще е особено интересна атракция за деца, ученици и туристически групи. Според нея в България все още се знае изключително малко за охлюва като вид, за неговите вкусови и козметични качества и това е една от каузите на "Еко-Телус". В допълнение също от догодина във фермата трябва да заработи и магазин, в който Петкови ще предлагат собствените си козметични продукти, както и други тематични сувенири, произведени на място. Тази година пък на пазара трябва да излязат още две серии от козметичната линия - арома и с розово масло.

За семейство Петкови това е единственият смислен начин за разрастване. И двамата са убедени, че могат да са предприемачи и на други места, но така биха загубили двете си най-ценни конкурентни предимства - качеството на продукта. Европейското финансиране пък е позволило да разширят границите на бизнеса си извън България и без да са в чужбина. А впоследствие да го съживят и да му дадат втори шанс да оцелее.

Бенефициент: Ферма за охлюви "Еко-Телус"

Източник на финансиране: Мярка "Млад фермер" от Програмата за развитие на селските райони 2007-2012г., съфинансирана от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони Стойност: 50 000 лв. Кандидастване: 2012г.

Период на проекта: 2012г.-2015г

На 13 юни 2019 г. в курорта Златни пясъци ще се проведе Среща на бизнеса на Черноморието. Дискусията е част от проект на "Икономедиа" за информиране в областта на политиката на сближаване на ЕС (т.нар. Кохезионна политика). Целта на срещата е разкаже за проектите, успехите, предизвикателствата и възможностите за развитие в областта, както и да създаде предпоставки за ефективен диалог между активните компании в региона и местната власт. Повече информация за лекторите, темите и мястото на провеждане може да намерите на страницата на събитието - тук.

Специалното издание "Капитал Градове: Варна" може да намерите в библиотеката на "Капитал" - тук. Изданието е по проект на "Икономедиа" за информиране относно политиката за сближаване на Европейския съюз (Кохезионна политика), съфинансиран от ЕС.

Все още няма коментари
Нов коментар