🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

И това лято София ще остане без система за велосипеди под наем

Общината не е сключила договор с концесионера в определения от общинския съвет срок. Това обаче може да осигури време за промяна в модела

С идването на пролетта колоездачите в София все повече се увеличават
С идването на пролетта колоездачите в София все повече се увеличават
С идването на пролетта колоездачите в София все повече се увеличават    ©  Цветелина Белутова
С идването на пролетта колоездачите в София все повече се увеличават    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Столичната система за велосипеди под наем продължава да се отлага във времето. В края на ноември общинският съвет възложи на администрацията на Йорданка Фандъкова до февруари тази година да сключи договор с концесионера - гражданското сдружение "София байкс". Мотивът беше още в края на лятото гражданите да могат да наемат 400 велосипеда в центъра на града. Това обаче не се е случило и общината все още не е сключила договор с концесионера, става ясно от отговор на зам.-кмета по финансите Дончо Барбалов по заявление за достъп до обществена информация на сдружение "Велоеволюция".

От "Московска" 33 обясниха за "Капитал", че все още се уточняват схемите за местата за поставяне на рекламни елементи, които са част от концепцията за велосистемата и се изготвят от главния архитект (виж по-надолу). В решението на общинския съвет обаче се казва, че срокът за актуализирането им е до февруари. Така излиза, че общината не е успяла да изпълни решението на Столичния общински съвет в срок и заради това система за отдаване под наем на велосипеди няма да има най-вероятно и това лято.

"Ако концесионерът има готовност да инсталира системата максимално бързо, срокът може да е по-кратък, но дори да са готови през юни, те имат нужда от няколко месеца за рекламно-промоционална кампания. Да я пуснат есента е крайно нерентабилно заради лошото време или недостатъчната възможност за промоция, което за нас значи провал на системата от самото начало. Основната ни препоръка от 2016 г. е била да се постави през пролетта, за да има време хората да научат за нея първо и как се ползва", коментира за "Капитал" Радостина Петрова, която е член на управителния съвет на най-голямото независимо гражданско сдружение у нас - "Велоеволюция".

Преди пречката пред реализацията пък беше обжалването на процедурата пред Комисията за защита на конкуренцията и в съда от един от участниците, което пък продължи пет години.

"София байкс" ще инвестира 1.5 млн. евро без ДДС в нова система за велосипеди в следващите осем години

Може да е "за добро"

Забавянето не е задължително лоша новина. Моделът на концесията e мислен преди повече от 10 години и сега е, меко казано, неадекватен. Затова надеждата е, че общината може да използва времето и да помисли как да го оптимизира. Най-големият порок е съчетанието на отдаване на велосипеди и на рекламни пана из столичния център. Това е апетитната и печеливша дейност, която измести фокуса от предлагането на качествена обществена услуга към рекламния бизнес.

Концесия на практика включва 33 броя велостоянки в центъра на столицата и 400 велосипеда, чието ползване ще е безплатно в първите 30 минути. Това безплатно ползване всъщност е заложено, за да се избегне вероятността концесионерът да заложи прекалено високи цени. В основата си обаче той ще разчита на рекламата.

Освен това концесията е остарял метод за подобни дейности, който вече не се използва в европейските градове, пишат от "Велоеволюция". Друг фактор е развитието на технологиите - например споделените автомобили Spark или електрическите тротинетки към операторите използват геолокация и това ги освобождава от нуждата от разрешения на главния архитект, каквито се изискват в случая за поставянето на велостоянки и рекламни елементи.

"Концесията е софийска измислица като модел. Нейната тромавост не позволява разширение на системата. Тя не е гъвкава и това я обрича на закостенялост. Всяка промяна трябва да бъде консултирана с общинския съвет и това отнема доста време", коментира Петрова.

Промяната в модела обаче зависи от техническото предложение на концесионера "София байкс" и договора, който ще сключи общината с него.

Още когато предложението се гласуваше в общинския съвет обаче не стана ясно какво точно съдържа въпросното предложение. От общината обясниха само, че не е предвидена възможност за интеграция с новата система за градски транспорт, за която бяха дадени близо 100 млн. лв., но има различни възможности "за доразвиването ѝ". Знае се също, че концесионерът предлага да дава информация за отчитане, следене и контрол на трафика, както и прогноза на времето. Общината също ще има пряк достъп да генерира и иска справки от концесионера.

Предизвикателствата

Според Радостина Петрова от "Велоеволюция" един от проблемите е, че системата не позволява възможност за мащабно разширяване. Идеята сега е да обслужва само центъра с определен брой велосипеди. "Една успешна велосистема трябва да дава възможност на по-голяма част от населението да я използва. Обикновено практиката по света е операторите да стартират с малък брой велосипеди, да следят как и къде е популярно това движение и да се подпомагат от общината. На база на данни те се съобразяват с това къде е нужно развитие на системата", казва тя.

Липсата на велоалеи със сигурност ще бъде един от проблемите, които ще възникнат след пускането на столичната система. Опитът, който имат други градове в това отношение, показва, че първо винаги се наблюдава бум на ползваемостта, който принуждава кметствата да реагират бързо и да осигурят на хората нужната инфраструктура. Предизвикателство за София е дали има амбицията да развие велосипедното движение.

Под въпрос е и как рекламните елементи към велостоянките и велосипедите се вписват към иначе шумно промотираната от общината Наредба за градската среда, която по принцип цели премахването им от центъра.

От реклама в метрото до реклама чрез колелото

Концесионер е консорциумът "София байкс", който беше избран през 2017 г. Фирмите в него са свързани със Зарина Генчева и управляваните от нея "Метрореклама", които държат рекламата в столичното метро. Тя участва пряко в управлението на "Моушън артс", а другия участник - "Билборд", включва в съвета на директорите Стефан, Калин и Борислав Генчеви. "София байкс" ще инвестира 1.5 млн. евро без ДДС в нова система за велосипеди в следващите осем години, като ще отделя между 30 и 150 хил. евро годишно.
1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    qvd50491823 avatar :-|
    Костадин Иванов
    • - 3

    Да ви имам проблема грандиозен.....

    Нередност?
Нов коментар