Новият транспорт на Сливен: дизел, е-бусове, тролеи и ремонт на лифта до Карандила

Шест години, няколко скандала и 15.8 млн. лв. по-късно градът е с нова транспортна схема

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Спирки с навес вместо кал и забита табела. Нови 8 км велоалеи, които се свързват със старите и водят през булевардите към парковете. Почти изцяло обновен автопарк на градския транспорт.

Може да не звучи особено впечатляващо, но за град като Сливен е коренна промяна. Проектът за интегриран градски транспорт, който е на стойност 15.8 млн. лв. и свърши тази седмица, е най-голямото и скъпо начинание за града за последните 30 години. Той е реализиран успешно, твърди пред "Капитал" зам.-кметът на Сливен Стоян Марков.

Марков казва, че завършването е "провлачило крак" за още добри идеи за града - чака се доставката на 4 нови електробуса и 6 тролея, които да обслужват не само централната част, но и крайградието и близките села. Предстои и основен ремонт за лифта на Сливен, който извежда до Карандила, като вече има договорено финансиране.

Голямата транспортна промяна

"През 2015 г. заварихме в пълен хаос транспортната мрежа. Трябваше да планираме нови маршрути, цяла мрежа велоалеи. Изпълнихме цялото предпроектно проучване по проекта за интегриран градски транспорт", разказва зам.-кметът Марков пред "Капитал". Проектът се финансира по оперативна програма "Региони в растеж", като до момента са закупени 27 нови автобуса, реновирани са 143 градски спирки и са изградени 8 км нови велоалеи.

Въпросните 27 нови автобуса са към общинското транспортно дружество "Пътнически превози" и обслужват както централни, така и отдалечени квартали и зони като кв. "Речица", "Дебелата кория", м. Моллова кория. Техният стандарт е Евро 6, но прави впечатление, че са дизелови. Причината е, че европейските програми и проектите по тях минават твърде дълъг път, преди да станат реалност. Конкретно за това има гласувано решение на общинския съвет още от 2014 г. с което е решено по проект да бъдат закупени 21 такива автобуса. При все настроенията към дизела напоследък, той все още държи над 70% от автобусния автопарк в Европа, а община Сливен след това просто е преразгледала бюджета и ги увеличава до 27. Те са доставени през 2017 г.

Следващата стъпка: електробуси

Именно заради това разминаване на програми и графици, в Сливен сега ще се стигне до следния парадокс: докато част от градския транспорт е дизелов, крайградският и междуградският ще бъде електрически.

Общината чака нови електрически автобуси и тролейбуси, които ще бъдат закупени по друга европейска програма - "Околна среда", като мярка за справяне с мръсния въздух. Идеята е новите електробусчета да заменят старите автобуси, които обслужват близките села около Сливен, като например Крушаре, Самуилово, Сотиря. Така те ще минават през града и ще извеждат към крайградските зони и села.

Кой играе за е-автобусите

Още през декември 2020 г. "Пътнически превози" е обявило обществена поръчка за закупуването на 4 нови 10-метрови електробуси с прогнозна стойност от 3.6 млн. лв. и зарядни станции към тях. После процедурата е обжалвана от един от участниците, но Комисията за защита на конкуренцията е преценила, че няма проблем в условията и е решила да бъде продължена. В търга участват двама кандидати - "Биофрог" и "Екселор холдинг груп".

В края на миналата година чешката "Биофрог" беше класирана да достави 20 нови електробуса в Русе пак по европейската програма за близо 22 млн. лв., а българската "Екселор" пък кандидатства за доставката на малки електробусчета в София, но процедурата беше прекратявана неколкократно.

Отделно община Сливен търси и кой да ѝ достави електрически тролейбуси. Те са общо 6 и струват прогнозно 5.4 млн. лв. без ДДС. Поръчката за тях е обявена този юли, като днес стана ясно, че "Биофрог" и "Екселор" са се включили и в тази надпревара, както и още трима играчи - обединение "БКМ Украйна" и OPF, "Авто инженеринг холдинг груп" и "Бест карс логистикс".

"Надяваме се до края на годината да имаме избран изпълнител, така че следващата година оптимистично да бъдат пуснати новите електробуси и тролеи", казва зам.-кметът Стоян Марков. За електробусите времето за доставка след сключването на договор е 4 месеца, а за тролейбусите - 6. Което прави възможно следващата година по това време те да пристигнат в града. С това градският автопарк на общинската фирма "Пътнически превози" ще бъде обновен изцяло.

Велодрамите на Сливен

Големият проблем за проекта и имиджова драма за общината станаха новите велоалеи, които свързват големите жилищни квартали и градски паркове с централната част на града. Те са общо 8 км, струват над милион и бяха забавени с две години. Веднага след завършването им заваляха сигнали, че изпълнението е некачествено, на места има трева, а на други - дупки.

От общината казват, че като забелязали нарушенията по време на строителството, и назначили комисия, която забелязала некачествено положена асфалтова настилка, както и размествания и неравности по поставените бордюри. Затова се наложи велоалеите да бъдат изграждани повторно за сметка на изпълнителя - софийското обединение "Сливен транспорт".

"Новите велоалеи свързват градските паркове и зони, където има изградени допълнително специални площадки и зони за любителите на велосипедите, както за придвижване, така и за развлечение. Предстои ни също обновяване на градския Колодрум", обяснява зам.-кметът Марков.

И ремонт на лифта

По проект, финансиран комбинирано по оперативна програма "Региони в растеж" и Фонд за устойчиво градско развитие, ще се прави и основен ремонт на лифта Сливен - Карандила, казва зам.-кметът Марков. Това ще струва близо 2 млн. лв. и включва всички основни елементи.

За целта има изготвен работен проект, както и разрешение от Министерството на земеделието, храните и горите. Отново очакването е до края на годината да бъде избран изпълнител и следващата година ремонтът да започне.

Все още няма коментари
Нов коментар