Пътниците в метрото продължават да намаляват и през тази година

През 2020 г. в десетте дни след 15 септември те са били общо 2.4 млн. по всички линии, а през 2021 г. са със 79 хил. по-малко

   ©  Надежда Чипева

След първия учебен ден София сякаш започва нов живот - трафикът и тапите се завръщат, паркоместата стават все по-малко, а нервите - все повече. За да избегнат задръстването, голяма част от софиянци пътуват с метрото. Ако сравним обаче броя на хората, пътували тази година с метро между 15 и 26 септември, и тези, които са пътували в същия период през миналите две години, ще забележим, че има тенденция те да са все по-малко.

Така например за този период през 2019 г. (преди пандемията) общо пътниците са били 3.05 милиона, през 2020 г. - 2.47 милиона, а през 2021 г. общият им брой пада със 79 хил. и включва третия метродиаметър. Това става ясно от данни, предоставени на "Капитал" от "Метрополитен".

Все по-малко хора ползват градски транспорт

Логичното обяснение зад тенденцията за намаляване на пътниците в метрото е пандемията от коронавирус - макар и през тези периоди да е нямало затваряния, хората избягват да ползват градския транспорт заради големите рискове. Което води до повече автомобилен трафик и тапи около училищата. Тълкуването на данните за толкова кратък период все пак е и условно, тъй като винаги играят и фактори, които може да изкривят статистиката.

Като цяло градският транспорт не е препоръчителен по време на пандемия, а липсата на по-чести рейсове или влакове и следователно на нужната дистанция е още една предпоставка хората да не ползват градски транспорт. Това потвърждава и проучване на приложението за пътувания Moovit от 2020 г., правено в 104 града и 28 държави по света. Според него близо една трета от хората в различни градове са спрели да използват обществен транспорт заради коронавируса. Основна причина са променените навици на хората, локдауните и дистанционната работа.

Така например в Солун 34.3% от хората казват, че през 2020 г. не са използвали градски транспорт, а 45% са посочили, че се качват на публичните рейсове по-рядко, пише в статия на Световния икономически форум.

Колко време чакаме метрото

Миналата седмица стана ясно, че Столичната община е увеличила интервалите на движение на общо 20% от наземните линии на градския транспорт с аргумента, че в тях не се качват пътници. Решението е било взето на база данни от новата тикет система, която с камери брои колко пътници се качват в превозните средства. Това естествено предизвика недоволство у хората, които разбраха за промените по трудния начин - докато чакат на спирката, или от социалните мрежи. Още повече че градският транспорт в София не е особено удобен и свързан и не се асоциира като алтернатива на колата.

Разписанията на влаковете на метрото обаче не са променяни от 2019 г., казват от "Метрополитен". От 15 септември вече са в сила "зимните разписания" на влаковете, като в делничните дни в час пик се чака по 3 минути за влак за станциите от първи метродиаметър. Иначе обикновено се чака по 6 или дори 9 минути за влак в останалите часове.

Най-много се чака на станциите от втория метродиаметър

Влаковете по станциите от втория метродиаметър ("Лозенец"- "Обеля") се чакат най-много, става ясно от справка на "Метрополитен". В час пик влак идва на всеки 6 минути, а през останалото време средно на всеки 9 минути според публикуваните разписания в сайта на Центъра за градска мобилност.

През празничните дни по всички станции се чака по 6 минути за влак в час пик и по 9-12 минути в останалите часови зони, казват от столичното метро. Прави впечатление и това, че влаковете на станциите от новия, трети, метродиаметър идват сравнително бързо в пиковите часове - те са на всеки 4 минути и половина.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    stefan.tzanev avatar :-|
    Stefan Tzanev
    • + 1

    В периода през 2020 има с 14% повече работни дни а спадът спрямо него е 3.2%

    Нередност?
  • 2
    realismisthename avatar :-|
    realismisthename
    • + 1

    До коментар [#] от "":

    Абсолютно! А освен, че в периода 2020 има повече работни дни, трябва да добавим и 22 Септември 2020 (вторник), 2021(сряда). И като добавим масовата тенденция за 'сливане' на почивни дни - през 2020-та това означава отпуска в понеделник; през 2021-та или отпуска понеделник+вторник, или четвъртък+петък!

    Няма да се изненадам, ако при този спад от 3.2% за периода извода в статията е напълно грешен, и всъщност истинския брой на пътниците се увеличава!

    Нередност?
Нов коментар