🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Тикет системата в София: Въпроси и отговори (част 3/3)

Какво може и какво не може електронният билет за градския транспорт, в който бяха инвестирани 100 млн. лв.

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Текстът е част от поредица за новата електронна система за таксуване в градския транспорт на София, за която бяха похарчени 100 млн. лв., но все още не функционира напълно.

Първата част - за спора за билетите между "Метрополитен" и ЦГМ, може да прочетете тук.

Втора част - за тарифната политика и възможностите за таксуване за време, четете тук.

След като новата тикет система заработи в автобусите, тролеите и трамваите, изникнаха много въпроси. Като за начало заменянето на старите карти с нови обърка както граждани, така и касиери и контрольори, появиха се питания, свързани с новите функции и таксуванията при плащане с банкова карта. Освен това много софиянци твърдо заявиха, че нямат доверие да плащат по този начин, защото се притесняват за личните си данни. Какви са отговорите на тези въпроси и доколко са основателни тези притеснения може да прочетете тук:

Новите smart карти на ЦГМ. Как и откъде?

Нова карта за градския транспорт (smart) може да се вземе от всяко гише, което разполага с такива. В момента не всички са пуснати, за да се постигне плавен преход и понеже касиерите все още се обучават. За целта се носи снимка или се дава лична карта, откъдето да се сканира снимката. Друг вариант е пластиката да се поръча онлайн и да се вземе от място. Ако има объркване обаче и формулярът не бъде намерен в системата, трябва да се попълни нов, който е хартиен. Към момента за месец и половина са сменени около 80 хил. пластики..

Могат ли преференциални карти да се зареждат онлайн?

Да. Всеки, който иска, може да зареди своята нова smart карта - Sofia City Card онлайн. Тя може да е персонализирана и персонализирана (със снимка и имена). От тази седмица и пътниците, които ползват преференции (ученици, студенти, докторанти, хора с намалена работоспособност, пенсионери), също могат да получат и да зареждат своите карти по този начин. За целта първо трябва да се регистрират на сайта на ЦГМ, да заявят своята карта и да отидат до пункт, за да я получат. Там показват документа, с който доказват преференциите си (лична карта, студентска книжка и пр.) и след това вече ще могат да зареждат картата си онлайн, без да е нужно да ходят до каса на ЦГМ.

Шанс за виртуална карта

Все още няма опция да бъде издадена виртуална карта, която да бъде запазена на телефона и чрез нея да става таксуването. Това може да стане възможно в една от следващите оптимизации на системата и би било доста полезно, особено за хората, които зареждат годишни карти. Ако това се случи обаче, ще работи само за телефоните с операционна система Android. Причината за това е глобален проблем - Apple отказва да даде такава възможност за свободно ползване на NFC.

Пластиките са направени така, че разполагат с чипове с криптопроцесор и може да се сканират и дигитализират. А ако се ползва споразумението на производителя на чиповете им NXP с Google, тя може да се прикачи виртуално към Google Wallet и да се чекира при приближаване на телефона, дори и да не е отворено приложението. Трябва обаче да се има предвид, че GPay не работи на някои телефони с марка Huawei.

Колко е сигурно плащането с банкова карта в градския транспорт?

Всички валидатори са със сертифициран софтуер от Visa и Mastercard и цялата мрежа на тикет системата е проверена от външни одитори и от Банка ДСК, която обслужва плащанията с карти. Консорциумът и ЦГМ нямат достъп до чувствителни данни за картите и при транзакция виждат само 30-цифрено число, което е еднопосочно криптирано и не съдържа данни за картата.

Устройствата на контрольорите също са сертифицирани и именно заради това не може чрез тях да се плащат глоби с банкови карти. На устройствата единствено се вижда резултатът от проверката.

Транзакции през нощта

Ако сте плащали билетче с банкова карта, сигурно сте забелязали, че транзакцията не се отчита веднага в приложението за онлайн банкиране. Причината за това е, че всички пътувания се сумират и се прави едно плащане за тях, след 1 часа вечерта. Това е форма на отложено плащане, която позволява всякакви възможни схеми за таксуване и в бъдеще може да включва таксуване на различни видове транспорт, паркиране и други услуги, които се събират и отчитат в края на деня.

Понякога при плащане с определени банкови карти или с Revolut се отчитат първоначално 10 стотинки такса. Това е така, защото при офлайн транзакциите софтуерът проверява дали картата е валидна и дали е в черния списък на системата. Ако не е, валидацията е успешна и после в рамките на 50 минути тази информация минава през банката, която да провери дали е валидна. Тогава банката взима тези 10 стотинки като оторизация, която се връща накрая при общото отчитане. Ако картата не е валидна, влиза в системен черен списък и следващият път не може да се валидира. Картовите системи Visa и Mastercard споделят риска с транспортния оператор. Така, ако това е невалидна карта, разходите на оператора се поемат от банките ДСК, Visa и Mastercard и по този начин ЦГМ не губи средства.

За какво са валидаторите на изходите на метрото?

Краткият отговор е "за статистика". В документацията за обществената поръчка към метрото пише, че идеята е чрез тях да се събират данни за пътниците в метрото и така да се получава цялостна картина за това как пътуват хората и да се правят оптимизации на системата. Реално обаче те не са задължени да валидират картите си на излизане, защото няма санкции. Преди такива е имало за невалидиращите картата си, а глобата е била в размер на един билет. Дори и наредбата отново да бъде променена, София обаче трудно би могла да задължи всички излизащи от метрото да се чекират на изходите просто защото устройството е едно на метростанция. И това е евентуален проблем.

Остава ли все пак хартиеният билет?

Да. Хартиени билети ще продължат да се продават, както от водачите на превозните средства, така и в касите на Центъра за градска мобилност и през партньорите на ЦГМ в търговската мрежа

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    bobsyn avatar :-|
    Batezuzi

    При метрото приходите са почти на 100 % събрани докато с тролеи, автобуси и трамвай се изискват проверки и т.н. Не очаквам общината да печели от градския транспорт, но прехвърляйки от ефективните към неефективните части не решаваме проблемите и само харчим пари. Простата сметка сочи, че ако ЕС дава 70% и вземем данните от уикипедия 38 млн евро/км, план 52 км, 350 000 човека на ден 365 лв годишна карта стават малко над 9 години изплащане без да слагаме заплати, ток, поддръжка

    Нередност?
Нов коментар