🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

"Джи Пи груп", "Геострой", "Трейс" и други наддават за метростанцията с жп връзка преди "Обеля"

В строителния търг за 47 млн. лв. се явяват шест кандидата, предимно компании с опит в изграждането на метрото

Районът около предвидената нова метростанция вече привлича строителен интерес и инвестиции.
Районът около предвидената нова метростанция вече привлича строителен интерес и инвестиции.
Районът около предвидената нова метростанция вече привлича строителен интерес и инвестиции.    ©  Надежда Чипева
Районът около предвидената нова метростанция вече привлича строителен интерес и инвестиции.    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Станцията е планирана oще преди 20 години като част от интермодален транспортен възел.
  • Едва сега обаче се намира финансиране по програма "Транспортна свързаност 2021 - 2027"
  • Възможен срок за завършването на станцията изглежда 2027 г.

Общо шест кандидата за подали оферти за строителството на новата метростанция между "Сливница" и "Обеля" с прогнозна стойност 47 млн. лв без ДДС. Тя е планирана още преди двадесет години като част от интермодален транспортен възел. Целта е да служи като връзка с гарата, където спират влаковете за Драгоман; Радомир - Кюстендил (западно от Люлин планина); Божурище и Банкя.

Повечето участници в търга са фирми, които са добре познати в столицата, изпълнявали предишни проекти на метрото. Това са "Джи Пи груп", "Трейс груп холд", "Монолит София" и "Геострой", което е част от групата "Геотехмин". Оферти са подали още "Обонато билд" на Димитър Пантелеев и "БС конструкция", която е строила няколко метростанции и изпълнява в момента реконструкцията на покрива на централна сграда в центъра по частен проект.

"Трейс" и "Монолит" бяха избрани да строят през 2022 г. шестте метростанции от новото метро от центъра до "Арена Армеец" за 525 млн. лв. Това беше и последният най-голям търг на "Метрополитен" за последните години. Друг проект в действие - за метрото до "Левски-Г", също се изпълнява от "Трейс" и "Монолит", както и от "Джи Пи груп". Очакванията са участъкът да е готов до края на 2025 г.

Срокът за строителство е три години. Ако приемем, че няма забавяне при избора на изпълнител, изглежда възможно то да започне след една година, или през 2024 г. Така възможен срок за завършването на станцията изглежда 2027 г.

Какво ще се строи

След "големите" проекти на метрото, които бяха обявени в последно време, изненадващо бе задвижването и на новата станция между "Сливница" и "Обеля", за която иначе има планове от две десетилетия. Възможното обяснение е, че за нея най-сетне е имало осигурено финансиране. То е по програма "Транспортна свързаност 2021 - 2027", която включва още проекти, свързани с железопътния транспорт. "Заложихме тази станция още когато обсъждаме трасето за "Обеля", затова разстоянието между двете станции ("Обеля" и "Сливница") беше оставено по-голямо от обичайното - защото се предвиждаше междинната спирка", обясни Братоев за "Капитал" след обявяването на поръчката през януари. Станцията е част от модернизацията на жп транспорта София - Волуяк.

"Предвиден е вход-изход направо на пероните, ще има изходи и за района. Регулационният план предвижда и автогара, но това ще се решава по-нататък", обясни за "Капитал" директорът на "Метрополитен" проф. инж. Стоян Братоев. Столичният общински съвет е приел този план още 2017 г., което дава отговор на въпроса защо през последните месеци той не е коментиран в СОС, каквато обичайно е практиката.

Очакванията са новата станция да превозва между 8 и 12 хиляди души на ден, което е и приблизително средното натоварване на метрото. Пътуващите ще са предимно пътници от влаковете, като целта е именно да им се осигури по-добра връзка с градския транспорт на столицата и да не се разчита само на автобусите. И сега много от пътуващите слизат на метростанция "Сливница", за да чакат транспорт. Там София се сблъсква с друг забравен проблем - паркингите. Редовна гледка на метростанция "Сливница" са наспиралите в тревни площи коли, предимно от прииждащи от населени места около столицата, докато паркингът в метростанцията (под управлението на Центъра за градска мобилност) стои все така недовършен и затворен вече над десет години.

Предвижда се пероните на гарата да са върху самата станция, което ще позволи да се излиза направо на тях. Поръчката включва и тунелна връзка с депото - около 800 м подземно и 300 м на открито, както и всички осемнадесет системи за управление на метрото, строителството и архитектурата.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    ivailoi1974 avatar :-@
    Ivailo Ivanov

    Е, няма проблем. Доказано корумпирани и крадливи компании отново на хранилката!

    Нередност?
Нов коментар