🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

С голямо закъснение: къде ще се движат новите електробуси на София

До края на годината ще пристигнат 52 малки електробусчета, които ще се движат в "новите квартали", ще се задейства и транспортът "по заявка"

Първите бусчета "по заявка" се очаква да тръгнат в "Манастирски ливади", но още текат обсъждания
Първите бусчета "по заявка" се очаква да тръгнат в "Манастирски ливади", но още текат обсъждания
Първите бусчета "по заявка" се очаква да тръгнат в "Манастирски ливади", но още текат обсъждания    ©  Столична община
Първите бусчета "по заявка" се очаква да тръгнат в "Манастирски ливади", но още текат обсъждания    ©  Столична община
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Още от миналата година в София пристигат нови еко автобуси и трамваи, а общината от месеци се готви да пусне и дългообещавания довеждащ транспорт "по заявка" в кварталите "Манастирски ливади" и "Павлово". Така общият брой на електробусите в София ще стане 126, след като се доставят малките 52 бусчета, които трябва да ходят до метрото.

Въпросът е обаче дали общината има готовност да пусне новите рейсове, дали е избрала подходящи маршрути за тях или отново се чака последния момент, макар че забавянето и сега е голямо. А хората вече питат дали в техния квартал ще минава довеждащ транспорт - обещание от началото на мандата на кмета Фандъкова през 2019 г. Затова "Капитал" изпрати запитване до зам.-кмета по транспорт Дончо Барбалов относно това в какви срокове ще започнат да се движат новите рейсове и в кои квартали.

До метрото в т. нар нови квартали, но с още чакане

Още през 2020 г. "Столичен автотранспорт" обяви поръчка за доставката на 52 броя електрически автобуса с финансиране по програма "Околна среда". Процедурата за над 20 млн. лв без ДДС беше спирана няколко пъти, а накрая, едва през есента на миналата година, бяха избрани изпълнители - "Чериът моторс" и "Булавто". Затова новите електробуси все така се чакат, като срокът на договора е удължен до края на 2023 г. заради обжалванията, казват от общината.

"Основната част от тези 52 електробуса са предвидени да изпълняват довозваща до метрото функция в квартали с интензивно застрояване и слабо развита или тясна улична мрежа, по които не могат да се движат конвенционални автобуси. Това са квартали, като бързо разрастващите се "Витоша - ВЕЦ Симеоново", "Малинова долина", "Манастирски ливади" и такива като кв. "Горна баня" и "Карпузица", казват от общината. От там признават, че сега се работи по уточняване на схемите на новите маршрути и се провеждат обществени обсъждания с живеещите там.

София обаче имаше достатъчно време да направи това, предвид обявяването на поръчката преди цели три години, и заради това от организацията "Екипът на София" отправиха критики в публичното пространство към начина на работа - "на парче" и в последния момент.

Предвижда се още част от електробусния автопарк да замени дизеловите превозни средства по някои от съществуващите линии. Първите от тях ще бъдат №23 и №100, които правят връзка с друг вид електространспорт - метро и трамваи. На по-късен етап се предвижда електробуси да се движат и по линии №101 и №82, обясниха от ресора на зам.-кмета Барбалов.

"По заявка" първо в "Манастирски ливади"

Първата довеждаща линия иначе ще обслужва "Манастирски ливади" и "Павлово". За целта общината купи 5 електробусчета с финансиране по проект на Европейската комисия - "Иновативен обществен транспорт, отговарящ на търсенето на потребителите, за по-чист въздух в градска среда" (INNOAIR). Те струваха 2.5 млн. лв. със зарядните станции, като се говореше, че ще бъдат пуснати в началото на годината, но общината се забави и сега новият срок е "краят на април".

Идеята е градският транспорт "по заявка" в София да използва иновативна технология, за да определя маршрути на база на движенията на хората в кварталите (напр. до болница, училище), в синхрон с разписанията на градския транспорт. Повече как ще работи (с приложение и подобно на такси) прочетете в статията тук,

Бързозарядни и трамваи - има още

В София вече се движат 45 броя бързозарядни електрически автобуса, купени отново със средства по ОПОС. Те изпълняват линиите №84, №184, №123, №6, №60, №73 и №74. От общината казват и че до началото на лятото се очаква да бъдат въведени в експлоатация още 4 броя бързозарядни електробуса по същата програма.

"Ако Столичният общински съвет приеме предложението да бъде удължена една от най-натоварените автобусни линии - №73, се очаква тези 4 електробуса да започнат работа по нея. Удължаването до ж.к. Младост 1 на линията ще създаде нови транспортни връзки за пътуващите", казват от Столичната община. Със спестени средства по проекта, ще се доставят допълнително 4 трамвая, с което до началото на есента в движение ще бъдат общо 29 нови нископодови трамвайни мотриси. По-голямата част от мотрисите вече са в експлоатация и обслужват трамвайни линии 4, 5 и 18.

Столичният градски транспорт в момента разполага с 65 електробуса, от които 45 бързозарядни с дължина 12 метра, 110 нови тролейбуса "Шкода" и 55 нови трамвая ПЕСА, като до края на лятото се очаква новите трамвайни мотриси в София да станат общо 67.