🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Транспорт до метрото: пет нови електробусни линии в София

Малките 52 бусчета започват да се движат в "Горна баня", "Витоша" и "Малинова долина" до септември, но интервалите ще са големи

Електробусчетата са между 5 и 6 метра с цел да минават лесно по тесни улички и зони без добра инфраструктура
Електробусчетата са между 5 и 6 метра с цел да минават лесно по тесни улички и зони без добра инфраструктура
Електробусчетата са между 5 и 6 метра с цел да минават лесно по тесни улички и зони без добра инфраструктура    ©  Аделина Ангелова
Електробусчетата са между 5 и 6 метра с цел да минават лесно по тесни улички и зони без добра инфраструктура    ©  Аделина Ангелова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Поръчаните отдавна електробуси струваха над 20 млн. лв. и са с дължина между 5 и 6 метра
  • Три от петте линии ще са в кв. "Горна баня", за първи път ще има градски транспорт в "Малинова долина" и "Витоша"
  • Интервалите на движение обаче са големи - на по 15-25 минути в пиковите часове

Едно от предизборните обещания на кмета на София Йорданка Фандъкова през 2019 г. бе общината да пусне бусчета, които да водят хората до метростанциите в кварталите, които нямат добра инфраструктура и градски транспорт. Четири години по-късно, след редица спирания на поръчката за над 20 млн. лв., сега то е напът да се изпълни. Компаниите "Чериът моторс" и "Булавто България" доставят малките електробуси за довеждащия транспорт в София. В тях ще се пътува с познатите превозни документи на Центъра за градска мобилност.

Общинският съвет прие нови маршрути до три столични квартала - "Горна баня", "Малинова долина" и "Витоша", както и удължи пътя на вече пуснатите бусчета в "Манастирски ливади" до метрото в "Красно село". Шестметровите бусчета трябва да започнат да се движат по улиците на столицата най-късно до края на септември. За целта ще се обособяват нови спирки и ще се променят разписания на съществуващи линии. Прави впечатление обаче, че интервалите за чакане по новите линии ще бъдат големи.

Ето и какви ще са маршрутите в различните квартали:

  • От "Манастирски ливади" до "Красно село"

Първите бусчета с функция за довеждащ транспорт тръгнаха преди месец в "Манастирски ливади" на принципа "по заявка", с иновативна технология. Те са по друг проект - INNOAIR, и струваха 2.5 млн. лв. без ДДС (за общо пет електробуса със зарядните станции). Общината обаче проучваше нагласи и събираше обратна връзка за маршрутите и сега предлага маршрута на линията да се удължи до метростанция "Красно село".

Автобусчетата ще се движат по бул. "Цар Борис III", наляво към локалното платно в района на бившия трамваен завод, надясно по ул. "Житница" (метростанция "Красно село"), надясно по бул. "Цар Борис III" и наляво по бул. "Бр. Бъкстон", както и по маршрутите, избрани "по заявка" на гражданите.

Интервалите за пиков час са 15-20 мин., в останалото време - "динамично", пише в доклада на общинските съветници от ВМРО и ГЕРБ Карлос Контрера, Зафир Зарков и на зам.-кмета по транспорт Дончо Барбалов.

"Заедно със зам.-кмета и Зарков направихме предложения за тези 3 квартала, за да изпълним ангажиментите, поети през 2019 г. към жителите на тези квартали. Внесли сме и други предложения. Първата линия на довеждащ транспорт в "Манастирски ливади" работи и след анализ от дирекция "Транспорт" маршрутът ще бъде удължен до метростанция "Красно село", и такова е и желанието на част от живущите."

Карлос Контрера
Карлос Контрера

Общински съветник от ВМРО и председател на транспортна комисия в СОС

За първи път градски транспорт в "Малинова долина" и "Витоша"

Квартал "Малинова долина" е най-бързо развиващият се квартал в столицата, като към момента през него не преминава нито една линия от градския транспорт. "Аналогична е ситуацията и в квартал "Витоша" - квартал с интензивно застрояване и тясна улична мрежа, която не позволява преминаването на стандартно превозно средство от масовите линии на градския транспорт", пише в доклада.

Въвеждането на новата услуга в тези квартали ще създаде директна връзка с третата метролиния. Интервалът на движение в пиков час е 15-20 минути.

Маршрутът на линията е следният

- от автобусно обръщателно колело "Студентски град", през "Акад. Стефан Младенов", ул. "Проф. Живко Сталев" (нова спирка), после през "Георги Русев" (нова спирка), през проф. д-р Боян Боянов", надясно по бул. "Симеоновско шосе" и надясно по ул. "Асен Разцветников". После продължава наляво по ул. "Йордан Стубел", надясно по ул. "Данаил Крапчев". ул. "Чавдар Мутафов", наляво ул. "Могилата", наляво ул. "Филип Кутев" (където пак ще има нова спирка), "ул. Атанас Дуков" (пак нова), "бул. Черни връх", после до метростанция "Витоша", надясно по ул. "Сребърна"(нова спирка - "Зоопарка"), ул. "Могилата", наляво по ул. "Трифон Кунев", ул. "Георги Райчев", надясно по бул. "Симеоновско шосе" и по маршрута му до "Студентски град" (крайна спирка).

"Горна баня" - връзка с кв. "Карпузица" и съкращаване на линия 107

За "Горна баня" се предвиждат три нови линии с довеждащи автобусчета, които максимално да покриват квартала. Маршрутите са на къси разстояния, като целта е да се осигури бърза връзка с метростанция "Горна баня", както и с квартал "Карпузица".

Маршрутите в "Горна баня"

Първата линия ще е със следния маршрут: от кръстовището ул. "Николай Хрелков"/ул. "Лотос"/ул. "Планиница" (с нова спирка на метростанция "Горна баня"), по ул. "Лотос", надясно по ул. "Гръстниче", по ул. "Дон", ул. "Обзор" "Тихи кът", ул. "Каменица", ул. "Перуника", ул. "Градище", наляво ул. "Планиница" до кръстовището с ул. "Николай Хрелков", еднопосочно. Интервалите отново са 15-20 минути в час пик.

Втората линия се предвижда да има основен и удължен маршрут. Основният е от кръстовището на ул. "Николай Хрелков" (новата спирка на метростанция "Горна баня"), ул. "Лотос", после наляво по ул. "Перуника", пл. "Горна баня", ул. "Христо Стефчов", надясно по бул. "Никола Петков", ул. "Обзор" (по маршрута на автобусна линия №103), до Кантона и обратно. Удълженият маршрут е с три курса - от спирка "Кантона" продължава по ул. "Обзор" (по маршрута на автобусна линия №103), по ул. "Пъстроцветна", обратно и после по основния маршрут. Интервалите на движение са 17-22 мин. в пиков час, а в останалото време - динамично.

Третата линия отново ще тръгва от метростанция "Горна баня", минава през "Лотос", "Перуника", пл. "Горна баня", ул. "Христо Стефчов". по ул. "Николай Хрелков", после по бул. "Никола Петков", ул. "Княжевска", надясно по ул. "Буря" и до пл. "Сред село", където ще има нова крайна спирка. В пиков час интервалите ще бъдат 20-25 минути.

Заради всички тези нови линии се предлага да се съкрати маршрутът на автобуса №107 в посока кв. "Суходол", като се предвижда последната спирка да е тази на ул. "Буря". Данните показват, че и сега линията не е много натоварена, а същевременно е трудно за "обикновен автобус" със стандартните размери да минава по наличната инфраструктура. Според сметките съкращаването на маршрута ще спести 513.845 км на ден.

И неприетите предложения на опозицията

Заедно с доклада на ВМРО-ГЕРБ на заседанието на общинския съвет се гласуваха и предложенията на опозицията за довеждащи линии. Те обаче не събраха мнозинство. Симеон Ставрев от "Демократична България" и независимият Борис Бонев излязоха с два общи доклада.

Предлаганите довозващи линии са три. Първата е №167 и ще свързва кварталите "Студентски град", "Малинова долина" и "Витоша" с метростанция "Витоша" в кв. "Хладилника". Втората е №210, която ще свързва всички части на "Люлин" с метростанциите "Западен парк" и "Сливница". Третата автобусна линия е №261 и трябва да довежда пътници от вилната зона и транспортно необслужваните части на кв. "Горна баня" до едноименната метростанция.

"Години наред южни квартали като "Витоша" и "Малинова долина" са оставени без нормален достъп до градския транспорт, като съществуващите линии не са достатъчни и не удовлетворяват нуждите на гражданите", пишат Ставрев и Бонев в единия от двата си съвместни доклада до председателя на СОС.

Все още няма коментари
Нов коментар