София ще купи още четири трамвая и четири електробуса срещу 22 млн. лв

Единственият кандидат за трамваите е полската компания PESA, която ще доставя още 25 мотриси за линии 4, 5 и 18

През следващата година София ще се сдобие с общо 29 нови трамвая
През следващата година София ще се сдобие с общо 29 нови трамвая
През следващата година София ще се сдобие с общо 29 нови трамвая    ©  Надежда Чипева
През следващата година София ще се сдобие с общо 29 нови трамвая    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Общинското дружество "Столичен електротранспорт" поръчва още четири нови трамвая, за които е готово да плати 16.6 млн. лв. без ДДС, става ясно от обявена поръчка в електронния портал за търгове. Единственият кандидат, който се е явил на търга, е полската компания PESA. Същата фирма подписа договор през ноември 2021 г. за доставката на 25 трамвая, а преди години достави и познатите 13 мотриси, които се движат по линии 18, 7 и 27. Новите трамваи ще бъдат купени с пари, спестени от общината по Оперативна програма "Околна среда" (ОПОС), обясниха от "Московска" 33 за "Капитал".

Освен това София очаква и друга нова придобивка - четири бързозарядни електробуса. Тридесет такива вече се движат по няколко линии в града - 60, 84 и 184, и са доставени от "Чериът моторс" срещу 34.5 млн. лв. За новите бусчета общината е заделила още 5.6 млн. лв.

Трамваите пристигат скоро

С финансиране по ОПОС общината вече е сключила договор с "Железопътни превозни средства ПЕСА Бидгошч" АД (Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz SA) за доставката на 25 нископодови съчленени трамвая срещу 80.8 млн. лв. Първите от тях ще пристигнат в София в началото на 2023 г., а до средата на годината да бъдат доставени всичките 25 трамвая, обясняват от Столичната община за "Капитал".

Благодарение на "направените икономии" по проекта общината ще покрие новите четири трамвая. Те се предвижда да се движат по трамвайни линии на 4, 5 и 18, за да "допълнят вече договорените трамваи по тези линии". В момента трасето на 5-ицата продължава да се ремонтира, като в най-оптимистичния вариант ще е готово през началото на 2023 г.

Доста е вероятно PESA да спечели поръчката на този етап, стига общината да не реши да я проведе наново. Това едва ли ще се случи - срокът за кандидатстване вече се отложи с една седмица, но нови фирми не са пуснали документи.

Новите трамвайни мотриси ще бъдат с дължина между 28 и 33 м, нископодови и с климатик, платформа за качване и предвидени специални места за майки с детски колички и трудноподвижни хора, ще разполагат със система за видеонаблюдение.

Борбата за електробусите

"Столичен електротранспорт" проведе и още един търг за доставката на 4 броя нови нископодови електробуси и 3 зарядни станции към тях. Особеното при тях е, че приличат на тролеи - зареждат се с пантограф на всеки 25 км пробег, или на крайните спирки от маршрутите.

Кандидатите тук са два - "Чериът моторс", която има опит с доставката на такъв тип електробуси, както и "Авто инженеринг холдинг груп". Последната спечели доставката на електробуси, отново с финансиране по ОПОС, във Варна и Враца, но КПКОНПИ започна разследване по поръчките и излезе с твърдения за корупция и имотни облаги, свързани с кметовете (от ГЕРБ). Впоследствие поръчките стигнаха до европейския прокурор Лаура Кьовеши, която скоро посети София. От "Авто инженеринг" отрекоха всички обвинения.