И 20-те милиона за трамваите по "Скобелев" са потънали в безвремието на София

Столичната община имаше 12 години да реши проблема, но дори иска по-дълъг срок от съда и е оставила обществената поръчка от миналата година да буксува

Разстоянието от трасето до жилищните сгради в момента е под нормативните изисквания и трамваите често се движат с повече от 5 км в час
Разстоянието от трасето до жилищните сгради в момента е под нормативните изисквания и трамваите често се движат с повече от 5 км в час
Разстоянието от трасето до жилищните сгради в момента е под нормативните изисквания и трамваите често се движат с повече от 5 км в час    ©  Надежда Чипева
Разстоянието от трасето до жилищните сгради в момента е под нормативните изисквания и трамваите често се движат с повече от 5 км в час    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Още от 2013 г. общината е поела ангажимент да премахне временните трасе и организация на движението.
  • Това така и не се случи и се стигна до съд след гражданско недоволство. Той даде на общината срок от една година да реши проблема, но София обжалва.
  • Движение няма и по пуснатата минала година обществена поръчка за рампа, която да минава над тунела

Нищо не може да събуди Столична община - дали решение на съд, дали граждански натиск или дори нейна собствена обществена поръчка. Така поне стои въпросът с трамвайните релси по бул. "Скобелев", които се оказаха незаконни заради близостта им до жилищни сгради. Последно общината получи една година да ги премахне, но така и не го направи - реши да обжалва решението на Софийския градски съд и да иска повече време. Макар че не е изпуснала срока - както сигнализира "Спаси София", това не зачерква темата защо отнема толкова време да се оправи проблема, който реално чака 12 години.

Общината дори пусна обществена поръчка за рампа, която да минава над тунела до НДК срещу 17.5 млн. лв без ДДС (21 млн. лв. с ДДС) след общественото недоволство и решението на съда миналата година, но по нея няма никакво движение.

От "Московска 33" поясниха, че дадения от съда срок за бул."Скобелев" миналата година още не тече, защото няма влязло в сила окончателно съдебно решение. "Следващото дело е насрочено за ноември и едва след окончателно произнасяне, ако съдът на втора инстанция препотвърди срока, той ще започне да тече. Така че, твърдението на "Спаси София" не е вярно", казват от там. Но дори и да "спечели" по-дълъг срок, ако поръчката продължи да буксува все така, общината пак може да не го изпълни.

17.5 млн. лв. само за гасене на пожари

Търгът за нова рампа, която да реши проблема с трасето, беше обявен две седмици след решението на съда за трамвайните релси. Датата е 17 октомври 2022 г., става ясно от сайта на Агенцията за обществени поръчки. Проектът предвижда трасе с два коловоза, така че да не се налага, както сега, трамваите да се изчакват, за да минат по единичната линия само на две педи от сградите по бул. "Скобелев". Какво точно предвиждаше общината и какви бяха алтернативните предложения за трасето четете в текста тук.

Рампата беше част от поръчка за общо 61 млн. лв., в която са включени и изграждане на трамваен релсов път по бул. "Копенхаген", както и на самия булевард от метростанция "Младост 3" до бул. "Цариградско шосе", а също и реконструкция на трамваен релсов път по бул. "Княгиня Мария Луиза" в отсечката от ул. "Опълченска" до ул. "Козлодуй". Те бяха разделени в три обособени позиции.

За нито една от тях година по-късно няма резултат и по поръчката няма никакво движение - нещо, което не е особено типично.

Излезли са единствено участниците през октомври 2022 г., но техните ценови предложения дори не са отворени, макар че е нормално това да се случи в рамките на месеци след кандидатстването, а после да се пристъпи и към избор на изпълнител. В досието на поръчката има единствено публикувани запитвания на фирми по процедурата и отговори от общината. Самият търг обаче реално не е спрян, няма и жалби в Комисията за защита на конкуренцията.

Дори аргументът, че не са се намерили средства в случая трудно би могъл да се приеме - общината имаше план финансирането за обектите да бъде чрез заем от Европейската инвестиционна банка. Зам.-кметът по строителство Ангел Джоргов беше дал дори оптимистичен срок трасето да бъде готово до края на 2023 г. През есента на 2022 г. той прогнозира за "Капитал", че избран изпълнител може да има до половин година, а срокът за изпълнение е девет месеца.

Над 12 години бездействие

Дори и сега спорът да е за сроковете след решението на съда, общината имаше на разположение повече от 12 години, в които да предотврати гражданското недоволство.

Трамвайното трасе по бул. "Скобелев" всъщност се "ражда" заради превръщането на бул. "Витоша" в пешеходна зона, а "временното решение" е взето до строителството на метрото. Още тогава обаче общината не е преосмислила транспортната мрежа, а е разчитала на спокойствието от временното трасе, продължило да действа вече дванадесет години. По-късно се премахва и старият трамвай 6, който минава през тунела на НДК, но това пак не става причина да се направи по-мащабен поглед на ситуацията с трамваите в карето. Което отново е типичен пример за работа на парче, шиене на кръпки и краткосрочно мислене.

Още с писмо на ДНСК от 2013 г. е било отговорено, че срокът на временното трасе е изтекъл и е задължение на Столична община да премахне временните строежи и временната организация на движението по време на строителството, включително изграденото временно трамвайно трасе от бул. "Витоша" по бул. "Ген. М. Скобелев" до "Петте кьошета", пише в делото на СГС. От общината се защитават с това, че липсва "колективен интерес" - тоест единствено живеещите там са засегнати, но не и пътуващите всеки ден, затова според тях жалбата е неоснователна. В решението на съда от миналата година обаче се взима предвид, че гражданите са търпели 12 пъти шум над нормите вследствие на бездействието на общината, което носи рискове за здравето им.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    pixtura avatar :-|
    oIo
    • + 3

    Бездействие, гарантирано от ОПГ ГЕРБ и безмозъчната Фандъкова.

    Нередност?
Нов коментар