🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

София ще даде 61 млн. лв. за ремонт на трамвайни трасета

Това по "Скобелев" ще се ремонтира за 17.5 млн. лв., по "Копенхаген" - за 33.5 млн. лв. и по бул. "Княгиня Мария Луиза" - за още 10 млн. лв.

Проектът на Столичната община предвижда рампа на нивото на тунела в посока НДК, която да позволи два коловоза на допустимо разстояние от жилищните сгради
Проектът на Столичната община предвижда рампа на нивото на тунела в посока НДК, която да позволи два коловоза на допустимо разстояние от жилищните сгради
Проектът на Столичната община предвижда рампа на нивото на тунела в посока НДК, която да позволи два коловоза на допустимо разстояние от жилищните сгради    ©  Надежда Чипева
Проектът на Столичната община предвижда рампа на нивото на тунела в посока НДК, която да позволи два коловоза на допустимо разстояние от жилищните сгради    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Две седмици след като беше осъдена да премести "временното" от повече от 10 години трамвайно трасе по бул. "Скобелев", Столичната община обяви обществена поръчка за това. Линиите ще бъдат преместени централно по булеварда, така че да отговаря на отстоянията. Прогнозната сума е 17.5 млн. лв. без ДДС, като проектът е за рампа, която да минава над тунела, и запазване на автомобилното и тролейбусното движение отдолу. Включва се още ремонт на самия тунел под НДК и преасфалтиране.

Трасето е част от поръчка за общо 61 млн. лв., в която са включени и изграждане на трамваен релсов път по бул. "Копенхаген", както и на самия булевард от метростанция "Младост 3" до бул. "Цариградско шосе", а също и реконструкция на трамваен релсов път по бул. "Княгиня Мария Луиза" в отсечката от ул. "Опълченска" до ул. "Козлодуй". Проектите са разделени в три обособени позиции, което означава, че могат да се движат паралелно един от друг без значение дали има жалби по някое от тях.

Финансирането най-вероятно ще дойде от заем от Европейската инвестиционна банка, който общината обяви, че ще иска в края на 2021 г. тъкмо за тези инфраструктурни обекти.

Проблемът с трамваите по "Скобелев"

Общината се задейства след решението на Софийския градски съд, в което се казва, че от години временното трасе по "Скобелев" и "Христо Ботев" е било незаконно заради неотговарящите на нормативите отстояния от жилищните сгради, както и за причинения в пъти над нормата шум.

Иначе проект има отдавна - през годините дори са се обсъждали различни варианти (като например и трамвай през "Патриарха" - по предложение на "Спаси София"), просто нищо не е било задвижено.

Последно проектът на общината предвижда трасе с два коловоза, така че да не се налага, както сега, трамваите да се изчакват, за да минат по единичната линия само на две педи от сградите по бул. "Скобелев", обясни за "Капитал" строителният кмет Ангел Джоргов. То ще е разположено централно на бул. "Скобелев" чрез рампа, която да минава на нивото на тунела, над пътя, по който сега се движат автомобили и тролеи.

Той твърди, че това е бил най-бързият и лесен вариант, докато според независимия Борис Бонев по-изгодно за общината ще е да прокара трамвайното трасе по "Патриарха" със завой към бул. "Витоша".

В обявлението на обществената поръчка пише, че строителството не може да продължи повече от 9 месеца, като срокът за проектиране е още три месеца. Това значи, че дори и в оптимистичния вариант общината да избере изпълнител през пролетта на 2023 г., новото трасе ще е готово през пролетта на 2024 г. - докато съдът беше дал срок една година. Предвидено е използването на материали с по-добра шумоизолация и виброизолация. Освен преместване на трамвайното трасе в поръчката се включва и рехабилитация на пътните платна на бул. "Васил Левски" от бул. "Фр. Нансен" до ул. "Граф Игнатиев".

Методът е "инженеринг" - което значи, че избраната фирма проектира и строи - вероятно да се спести време. Цената и техническото предложение на кандидатите ще имат еднаква тежест за всички позиции - по 50%.

В поръчката изненадващо се предвижда и реконструкция на трамваен релсов път по бул. "Княгиня Мария Луиза" в отсечката от ул. "Опълченска" до ул. "Козлодуй", както и окабеляване. Прогнозната стойност за това е 10 млн. лв. Общината има изготвен идеен проект от 2021 г., на базата на който следва да бъде изработен работен инвестиционен проект. Предвиждат се три месеца за проектиране и малко над пет месеца за строителството.

Новият бул. "Копенхаген"

Проектът бул. "Копенхаген" да продължава от метростанция "Младост 3" към "Цариградско шосе" е познат от много години, като чак сега общината пристъпва към действие.

Освен изграждането на пътното платно (1.3 км продължение) се предвижда и трамвайно трасе (1.8 км), отделено със зелени пояси, както и двупосочна велоалея и тротоари, за което общината вече обяви обществена поръчка за 14 млн. лв, но впоследствие я е прекратила. Пътните платна ще са две в посока.

Това е и най-скъпият обект в поръчката - 33.5 млн. лв., а проектирането и строителството се предвижда да продължат година и три месеца.

3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    dobar_chovek_007 avatar :-|
    dobar_chovek_007

    Ами наистина не е редно да шумат трамваите. Пречат на хората, живущи в периметъра, и не само.

    Нередност?
  • 2
    sofianec2 avatar :-|
    Софианец
    • - 1

    Защо трамвай, а не тролей по Скобелев. И двата са екологични, но трамвая е най-шумен от всички видове транспорт. Вместо да се мести линията на трамвая, да се замени с тролей. С тези 17 млн.лева могат да се купят 10 нови тролея. Но от това не може да се вземе комисионна.

    Нередност?
  • 3
    kirko08 avatar :-|
    kiril petrov
    • - 1

    Един тролей и проблема е решен
    Тряб ва всички трамвай да са спрат от движение освен 5-цата

    Нередност?
Нов коментар