Седемте зелени проекта на София все така се бавят

Обещаваният над 10 години Зелен ринг още буксува, а най-напред са велоалеята от центъра до "Люлин" и зелените дворове в училищата

Първите 3 км от Зеления ринг трябва да свързват гара "Пионер" с ВТУ "Тодор Каблешков"
Първите 3 км от Зеления ринг трябва да свързват гара "Пионер" с ВТУ "Тодор Каблешков"
Първите 3 км от Зеления ринг трябва да свързват гара "Пионер" с ВТУ "Тодор Каблешков"    ©  Цветелина Белутова
Първите 3 км от Зеления ринг трябва да свързват гара "Пионер" с ВТУ "Тодор Каблешков"    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Миналата година София изненада мнозина, когато се класира на финал в конкурса "Зелена столица на Европа". Причината за добрия резултат обаче не беше толкова свършеното до момента, а това, че градът има тонове потенциал да бъде зелен. По-важното бе, че с това си участие общината се задължи да изпълни различни зелени проекти и за целта отдели 38 млн. лв. от бюджета си за 2022 г.

Осем месеца по-късно половината проекти (като този за Зеления ринг, речния парк в "Манастирски ливади-изток", пешеходни пасарелки) буксуват заради обжалвания или други тромави административни процедури. Друга част от тях (като велоалеи, зелени дворове и пространства) започват лека-полека да се случват. При всички положения изпълнението на зелените проекти ще отнеме още поне година.

Най-напредналите

Велоалеи между центъра и жилищните квартали

Изграждането на велосипедни връзки между квартал "Люлин" и центъра е вече започнато, като към момента текат строителни работи на трасето по бул. "Д-р П. Дертлиев" в участъка от бул. "Сливница" и кръстовището с ул. "Кукуш", през кръстовището с ул. "Адам Мицкевич" до бул. "Царица Йоанна", става ясно от отговори на арх. Елица Панайотова от "Зелена София"- организацията, която подготви кандидатурата на столицата за участие в конкурса "Зелена столица на Европа".

Предстои да бъде завършен проектът за велосипедно трасе по бул. "Царица Йоанна" от бул. "Д-р П. Дертлиев" до бул. "П. Владигеров". Това трябва да се случи до следващата година.

Изграждането на велоалеи в квартал "Дружба" също е започнато, а тези по бул. "Асен Йорданов", бул. "Искърско шосе", ул. "Обиколна" и бул. "Копенхаген" вече са завършени.

Предстои да се възложи проект за велосипедно трасе, което да свързва съществуващите велоалеи на ул. "Обиколна" и тази на бул. "Асен Йорданов". Трасето ще продължи през съществуващата велосипедна алея на бул. "Асен Йорданов" към бъдещия "Зеления ринг", така че кварталът да се свърже с други части на града.

Изграждането на велоалеи в кв. "Младост" ще се забави - засега са уточнени и заложени трасетата по бъдещото продължение на бул. "Копенхаген" между ул. "Самоковско шосе" и бул. "А. Ляпчев", като така ще има свързаност с жк "Дружба", както и с новоизграждащата се велосипедна алея по ул. "Самоковско шосе".

"Към момента се проучват и алтернативни маршрути за бърза и удобна връзка на съществуващите велосипедни алеи в жк "Младост" с централните части на града", казва арх. Елица Панайотова.

Изкупуване на частните терени в парковете

София е започнала и да работи по друг голям свой проблем - частните терени в парковете, които трябва да изкупи, в случай че иска да ги запази. А оценките показват, че това би струвало 5 млрд. лв.

Направени са две неща: общината ще се запознае с международния опит за съществуващи и нови методи за финансиране на градски паркове по време на конференцията Urban Green и ще разработи пилотен проект за подобен подход. Ще проведе и конкурс за идеен устройствен проект с новите възможности.

В същото време екипът на главния архитект Здравко Здравков и "Софияплан" работят заедно с Института за пазарна икономика за намиране на инструменти за финансиране за отчуждаване, както и за устойчив модел за оценка на имотите, който бъде прогнозируем спрямо бюджета на Столичната община и обвързан с пазара.

На този етап от работата са изкарани на преден план следните възможности:

  • Промени в местни данъци и такси
  • Адаптиране на работещи модели в други страни, както и определяне на нови източници на приходи в общинските бюджети на българските общини след анализ
  • Иновативни механизми и инструменти, прилагани в ЕС, на принципа "ползвателят плаща". Целта е разходите за развитие на зелената система и останалите видове инфраструктура да са за сметка на тези, които имат ползи от това развитие, вместо да са за сметка на всички жители на града, които плащат данъци
  • Микс между изброените по-горе модели.

Речен парк, пъмп трак, парк "Мокренски проход" и детска площадка във "Факултета"

София ще трябва да изпълни четири проекта с финансиране от т.нар. граждански бюджет от 1 млн. лв., който тази година беше предназначен само за зелени проекти. Това са:

  • Пъмп трак "София" в "Младост" (140 хил. лв.) - асфалтови велотрасета с разнообразна форма
  • Речен площад "Лъвов мост" (464 хил. лв.) - предвижда съживяване на ключова част от поречието на Владайска река - района на Лъвов мост, като продължение на инициативата "Реките на София". "През 2022 г. предстоят конкретни действия за реализацията на този проект", казва арх. Панайотова
  • Парк "Мокренски проход" в "Красно село" (94 хил. лв.)
  • ДВОРА - детска площадка и общностно "място" в кв. "Факултета" (195 хил. лв.).

Зелени дворове

Тази година ще се изпълняват осем пилотни проекта, които трябва да подобрят климата и биоразнообразието в зоните, в които има прекалено затопляне. Ще се правят зелени ивици или площи на няколко локации:

  • На бул. "Цветан Лазаров"
  • На бул. "Андрей Ляпчев"
  • На бул. "Г. М. Димитров"
  • Зелена площ в пространството между бул. "Сливница" и бул. "П. Владигеров"
  • Зелена площ двора на 20-о основно училище "Тодор Минков" - това ще е пилотният проект. Включва парк, който да ограничи шумовото и праховото замърсяване, като се засадят дървета и храсти по периферията на училищния двор. Ще се правят и зони за отрих, като се обособи зелен остров откъм бул. "Генерал Скобелев" и ул. "княз Борис I", както и зони за провеждане на уроци на открито по протежението на ул. "княз Борис I"
  • Озеленяване към II МБАЛ - София, на бул. "Христо Ботев"
  • Зелени ивици на бул. "България"
  • Тротоар за улични дървета пред сградата на Направление "Архитектура и градоустройство", на ул. "Искър".

Бавещи се проекти

#Зеленият ринг

Проектът за велосипеден и пешеходен ринг, който да обикаля цяла София, се бави заради обжалвания. Това е любимият проект на кмета Йорданка Фандъкова, която обикновено се сеща за него предизборно - още от 2015 г. насам. Така стана и през 2019 г., когато заяви, че ще започне изпълнението на първите 3 км от ринга ВТУ "Тодор Каблешков" до гара "Пионер". Факт е, че вече има готов подробен устройствен план, но изменението на плана за регулация все още не е влязло в сила, защото има подадени подадени жалби от собственици.

Общината все пак е задвижила втория етап от трасето на Зеления ринг - продължението му по устието на река Слатинска (отсечка Слатина). Направление "Архитектура и градоустройство" е започнало процедура по избор на изпълнител за подробен комуникационно-транспортен план за участъка от бул. "Шипченски проход" до ул. "Боян Магесник". "Първите два етапа от ринга предоставят възможност за създаване на велосипедна и пешеходна връзка, която ще осигури по-устойчиво и безопасно придвижване между кварталите "Слатина" и "Гео Милев" с "Изток", "Изгрев", "Дианабад" и парк "Борисова градина", обяснява арх. Панайотова.

Речен парк в "Манастирски ливади-изток"

Изграждането на вътрешноквартален парк със споделени зелени пространства по речните корита на река Боянска бара и река Бара Изливо в столичния квартал "Манастирски ливади" също е все още в ранен етап. Има готов подробен устройствен план, който е съгласуван с институциите и общината, а сега предстои главният архитект да внесе доклад в общинския съвет, който да го одобри.

После трябва да се проведат всички нужни процедури и едва тогава да започне реалното изпълнение.

Пасарелки

Общината си беше поставила за цел да изгради пешеходни надлези по Околовръстното, които да се свързват с паркове. Има одобрен ПУП за пасарелката до Ботаническата градина, но той се обжалва и това бави изпълнението. Друга пасарелка - в кв. "Драгалевци", има влязъл в сила план, но предстои един от имотите да се отчуждава. Това се очаква да се случи до края на август и след това може да се започне изграждането ѝ.

Проведен е и конкурс за идеен проект за надлезите (виж илюстрациите). Финализира се заданието за проектиране на пешеходен и велосипеден мост между двете части на Южния парк над ул. "Бяла Черква", което ще послужи за основа на провеждане на конкурс за неговото местоположение и визия.

Паркиране и споделена мобилност

Общината искаше да предприеме и да въведе още платени зони, като проведе срещи в няколко района - "Студентски", "Триадица", "Слатина". За момента обаче последните два са се отказали.

"В процес на обсъждане е необходимостта от въвеждане на червена зона в централната градска част съгласно препоръките на Плана за устойчива градска мобилност, както и анализ на брой на регистрирани превозни средства в кварталите с вече въведени зони за платено паркиране и налични места за паркиране", казва арх. Панайотова.

Важно беше да се направи и така, че градският транспорт да се обвърже с алтернативни начини на пътуване. Тук има напредък - направена е връзка между документите на градски транспорт и споделените електрически тротинетки на Hobo. Предстои включване и на други компании, както и прецизиране и развиване на местата за паркиране на двуколесни, казват от общината.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    nal16254300171064106 avatar :-|
    Зелена линия София greenlinesofia
    • + 2

    Г-жо Анина Сантова, Зеленият ринг е проект от 2018 година, по идея на Фондация Зелена линия София. Капитал отрази това още през 2020 година : https://www.capital.bg/light/tema/2020/01/17/4016502_zeleniiat_put/
    Моля да го добавите в статията ! арх. Светослав Александров

    Нередност?
  • 2
    radost.petrova avatar :-?
    Radost Marinova
    • + 1

    Все още се проучват велотрасета от кварталите към центъра. От има-няма 15 години се проучват. Междувременно прясна връзка между две велоалеи в Люлин, от изброените в статията, е изградена с препречваща ограда. Арх. Елица Панайотова нека посети на място на бул. П.Дертлиев при Западна порта, да каже добре ли е като за европейска зелена столица.

    Нередност?
Нов коментар