🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Трамваите по "Скобелев" са лицето на бездействащата Столична община

София доказа, че временните решения могат да бъдат и вечни, ако не са граждани и съд, които да наложат действия

Проектът на Столична община предвижда рампа на нивото на тунела в посока НДК, която да позволи два коловоза на допустимо разстояние от жилищните сгради
Проектът на Столична община предвижда рампа на нивото на тунела в посока НДК, която да позволи два коловоза на допустимо разстояние от жилищните сгради
Проектът на Столична община предвижда рампа на нивото на тунела в посока НДК, която да позволи два коловоза на допустимо разстояние от жилищните сгради    ©  Надежда Чипева
Проектът на Столична община предвижда рампа на нивото на тунела в посока НДК, която да позволи два коловоза на допустимо разстояние от жилищните сгради    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Предвижда се трамвайното трасе да стане с два коловоза, като ще минава централно по булеварда и с рампа на нивото на тунела в посока НДК. Друг проект - на "Спаси София" , е за трамвай през "Патриарха".
  • Замерванията са показали, че жителите на "Скобелев" са търпели шум в пъти над нормите, а това оказва сериозно влияние върху здравето им.

Дванадесет години шум в пъти над нормите, тресящи се сгради, по-бавен градски транспорт заради дълги изчаквания. Всичко това води до загубено доверие в Столичната община и спечелено дело срещу нея от живеещите на бул. "Скобелев".

Примерът с трамвая, който минава под прозорците на хората в топ центъра на София е важен, защото нагледно показва как действа общината: способна е да нарушава закона, и то в продължение на десетилетие, просто защото не работи.

А по-лошото е, че жителите на града са тези, които усещат негативния ефект от "мисленето на парче" и трябва да изтърпят щетите, в случая с цената на собственото си здраве.

Проект за алтернативно трамвайно трасе, което да замести "временното" и едноколовозно такова, всъщност има от години, просто не е бил задвижен. Сега е възможно това да се случи, защото общината осигури заемно финансиране от ЕИБ в края на 2020 г. и до дни ще обяви поръчка за ремонта на тунела под НДК, преасфалтиране и нова рампа, откъдето ще минават трамваите. Това ще струва прогнозно 20 млн. лв.

Има и алтернативно предложение на "Спаси София" - за трамвай през "Патриарх Евтимий" с близка спирка до метрото и пешеходната "Витошка".

С рампа на нивото на тунела и два коловоза

Проектът на общината предвижда трасе с два коловоза, така че да не се налага, както сега, трамваите да се изчакват, за да минат по единичната линия само на две педи от сградите по бул. "Скобелев".

То ще е разположено централно на бул. "Скобелев", чрез рампа, която да минава на нивото на тунела (виж снимката), над пътя, по който сега се движат автомобили и тролеи.

"Ще се качва на малка рампа с малка денивелация и централно на булеварда, така че да е на еднакво разстояние от сградите на север и от юг. Това ще бъде комбинирано с ремонт на тунела на НДК и преасфалтиране, махане на старите трамвайни релси отдолу в тунела", обясни за "Капитал" зам.-кметът по строителство Ангел Джоргов.

До края на седмицата общината ще обяви и обществена поръчка за трасето, която ще е за близо 20 млн. лв. "Живот и здраве, ако няма обжалване, може да имаме избран изпълнител след половин година. После срокът за изпълнение е девет месеца", обяснява строителният кмет. Така в най-оптимистичния вариант новото трасе може да е готово в края на 2023 г., а в реалистичния - през 2024 г. Предвидено е използването на материали с по-добра шумоизолация и виброизолация.

Жителите на съседните сгради са скептични към спазването на сроковете от страна на общината, но се надяват проектът да реши част от проблемите. "Поне ще има дистанция, както трябва да бъде", коментира за "Капитал" жена, която е ищец по делото. В момента трасето не отговаря на нормативите и е прекалено близо до сградите.

Софийският градски съд пък даде срок от една година за преместването на "временното" трасе и точно заради това общината ще обжалва, за да получи по-дълъг срок за изпълнението (тук пак ще напомним, че имаше на разположение 12 години, в които кмет е все Йорданка Фандъкова, а мнозинството в местния парламент и държавата беше на нейната партия ГЕРБ).

По думите на експерти не е приемливо обяснението, че "тези неща отнемат време", защото, ако общината наистина работеше, би свършила това за една-две години.

"Това са бавни процеси и от започването на всичко отначало най-много ще изгубят живущите на "Скобелев" - още 2-3 години от същото", коментират експерти.

Другият вариант - през "Патриарха"

През годините са обсъждани и други проекти за маршрута на трамвая. Едното е на "Спаси София" от 2017 г. То предвижда трамваят да не минава към тунела на НДК, а да отива от "Петте кьошета" към "Патриарх Евтимий", а после по бул. "Витоша" и към НДК. "Нашето предложение за трамвай по "Патриарх Евтимий е между 8 и 10 пъти по-евтино - оценява се на към 3 млн. лв. Проектът на общината изисква стесняване на тунела и много повече строителна дейност, отколкото прекарването на наземно трасе. Ползите от трамвай по "Патриарха" са много и би се осигурила безспорно най-добра връзка с метрото и пешеходната "Витошка", които ще бъдат на 5 метра, вместо на сегашните 500", коментира независимият общински съветник и основател на "Спаси София" Борис Бонев за "Капитал".

Според него проектът на "Спаси София" почти няма да намали паркоместата, би позволил и велоалея и свалянето ѝ на пътното платно на бул. "Витоша", защото "има достатъчно място за всичко". Експертният съвет към общината е оценил предложението най-високо по всички показатели, но, по думите на Бонев, в крайна сметка е било отхвърлено по чисто политически причини. По принцип една от основните черти на управлението на ГЕРБ е да се избират проекти с повече строителни дейности, дори и да не са най-добрите.

Бонев обобщава още: "Предложението на общината е недобро от транспортна гледна точка и по-скъпо. Но те пак правят това, което ще им позволи да усвояват повече пари."

Зам.-кметът Джоргов обяснява, че това е тема, която е обсъждана преди близо пет години, като са били прегледани всякакви варианти, но експертите се спрели на този с рампата, защото не е толкова тежък като изпълнение и финанси.

Лошо управление, което струва здраве

Трамвайното трасе по бул. "Скобелев" всъщност се "ражда" заради превръщането на бул. "Витоша" в пешеходна зона, а "временното решение" е взето до строителството на метрото. Още тогава обаче общината не е преосмислила транспортната мрежа, а е разчитала на спокойствието от временното трасе, продължило да действа вече дванадесет години. По-късно се премахва и старият трамвай 6, който минава през тунела на НДК, но това пак не става причина да се направи по-мащабен поглед на ситуацията с трамваите в карето. Което отново е типичен пример за работа на парче, шиене на кръпки и краткосрочно мислене.

Още с с писмо на ДНСК от 2013 г. е било отговорено, че срокът на временното трасе е изтекъл и е задължение на Столична община да премахне временните строежи и временната организация на движението по време на строителството, вкл. изграденото временно трамвайно трасе от бул. "Витоша" по бул. "Ген. М. Скобелев" до "Петте кьошета", пише в делото на СГС. От общината се защитават с това, че липсва "колективен интерес" - тоест, единствено живущите са засегнати, но не и пътуващите всеки ден, затова според тях жалбата е неоснователна.

Експерти, които са правили замервания на шума, са засекли повишения на нормите в жилищните сгради, като стойностите, с които е надвишена нормата са от порядъка на: за 10 до 15 dB(A) (децибела) за ден и 9 до 14 dB(A) за вечер. Според тях особено обезпокоителни са превишенията по време на нощта.

"Минават 28 трамвая за час, които не спазват ограничението да се движат с 5 км/час. От 4:55 до 23 ч. всеки ден сме подложени на това. Представете си и като пуснаха новия трамвай 27, какъв шум е. Една вечер каналът се смъкна от шестия етаж, а аз съм на първия. Надяваме се новите материали да са шумоизолиращи. От десет години вече чакаме и водим дела", коментира за "Капитал" жена, живееща в кооперация до трасето.

А в делото от СГС припомнят, че в публичен доклад от 2020 г. на Европейската агенция по околна среда пише, че дългосрочното излагане на шум може да причини различни ефекти върху здравето, включително раздразнение, смущения в съня, отрицателно въздействие върху сърдечносъдовата система и метаболизма, както и увреждане на познавателните способности при децата. Констатирано е, че шумът обаче има по-голямо въздействие върху показателите, свързани с качеството на живота и психичното здраве. Освен това според Световната здравна организация (СЗО) шумът е втората по значимост причина за здравословни проблеми, свързани с околната среда, непосредствено след замърсяването на въздуха (праховите частици).

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    scuby avatar :-(
    scuby
    • - 8

    Тя държава на Промяната, която вашият собсвеник поддържа и обслужва с медиите си, от 2 години бездейства във всички сфери. Вие за трамваите в София сте се притеснили. Поредната статия-бухалка подготвяща полезните идиоти за местните избори. И като си сложите ваш кмет, поредния случаен и неграмотен Киро, ще стане същото както с държавата последните 2 години. Кметицата ви на Красно село е типичен пример какво ще се случи и със цялата столица!

    Нередност?
  • 2
    dobar_chovek_007 avatar :-|
    dobar_chovek_007

    От Общината сами не спазват. Уникални вредители. Мястото им е зад решетките или по-лошо.

    Нередност?
Нов коментар