София прекрати спорната поръчка за "дигитализация" на паркирането за 6 млн. лв.

В търга участваше само един кандидат, което не беше изненада предвид конкретните изисквания и странни условия, неразбрани дори от експерти в сферата

В последните поне пет години общината не е инвестирала средства в подобни начинания и липсва иновативен подход. Реши да го направи изненадващо, със спорни условия
В последните поне пет години общината не е инвестирала средства в подобни начинания и липсва иновативен подход. Реши да го направи изненадващо, със спорни условия
В последните поне пет години общината не е инвестирала средства в подобни начинания и липсва иновативен подход. Реши да го направи изненадващо, със спорни условия    ©  Цветелина Белутова
В последните поне пет години общината не е инвестирала средства в подобни начинания и липсва иновативен подход. Реши да го направи изненадващо, със спорни условия    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Центърът за градска мобилност е прекратил странната и спорна поръчка за "дигитализация" на паркирането в София за 6 млн. лв. заради липсата на конкуренция - в търга имаше само една оферта. Това е основание в Закона за обществените поръчки, от което невинаги възложителите се възползват, но в случая поръчката е спряна в сряда следобед (13 септември).

Тя бе пусната два месеца преди изборите от общинското дружество и накратко целеше "дигитализация" на паркирането в зоните, без да е съвсем ясно какво точно се крие зад това определение - нови услуги, оптимизация на стари или нещо трето. Отделно експерти сигнализираха за ограничаващи условия, както и за странните изисквания данните и оборудването да си останат за фирмата изпълнител. Така без изненада в търга се яви само един кандидат в едномесечния срок. Това е обединение между "Уест ауто диджитъл" - дружество с един служител, и "Юпасс", свързвана с бизнесмена Александър Тошев, наричан още Джони Каскета - интересна фигура, добре позната и в община Царево. Междувременно стана ясно и че ЦГМ е получило предложение да получи същата услуга безплатно (повече вижте в текста тук).

Всичките тези странности по веригата, описващи вероятно един обичаен начин за разходване на публични средства, този път предизвикаха обществен отзвук. За нередности сигнализираха общинският съветник от "Демократична България" Симеон Ставрев и експертът, отговарящ за дигитални политики в организацията "Екипът на София", Жоро Пенчев. Този шум явно даде резултат.

Спорните условия

Основният проблем беше, че в заданието не ставаше ясно за какво точно ще се дадат средствата. От Центъра за градска мобилност не отговориха на въпросите на "Капитал", за да обяснят. Експерти от IT сектора забелязаха и припокриване на сега съществуващи софтуерни решения и повдигнаха въпроса как е формулирана прогнозната стойност.

В заданието бяха изброени дейности като "интеграция" или "изграждане на нови и надграждане на съществуващи системи", които допълват описанието на настоящите възможности на системите на ЦГМ, без да е ясно какво точно допълнително включват. Жоро Пенчев от "Екипа на София" обърна внимание на това, че данните за паркирането не се предвижда да станат собственост на общината, ами ще са на външния изпълнител, а оборудването се предвижда да бъде под наем.

За капак се оказа, че ЦГМ е имало възможността да спести милиони, защото е получило такова предложение. "С наш израелски партньор - Cello, бяхме предложили на Центъра за градска мобилност да направим това, което сега се иска в поръчката, безплатно за тях още преди година, но това така и не се случи. Сега разбираме за този търг, в който въобще много неща не са ясни", коментира за "Капитал" представител на компанията MG Comm, която е партньор с Европейската паркинг асоциация и Българско-израелската търговско-промишлена палата. Според него сумата за изграждането на поисканото е драстично завишена.

Любопитната биография на единствения кандидат

Другата критика към условията на Центъра за градска мобилност бяха условията към кандидатите и предимството, което имат фирми, работили вече по системи на Столична община. Изискванията пък бяха много специфични и дори голяма IT фирма с опит няма как да ги изпълни, сигнализира общинският съветник от "Демократична България" Симеон Ставрев.

Така се яви само един кандидат - обединение между "Уест ауто диджитъл" и "Юпасс". Първата е променила собствеността си няколко дни след обявяването на поръчката на ЦГМ, а втората - няколко месеца преди това. "Уест ауто диджитъл" разполага с един служител (видно от регистъра АПИС). В момента неин управител и едноличен собственик е Николай Веселинов Митев. Предишните собственици на компанията пък са свързани с фирми от автомобилния бранш ("Хюндай лизинг", "Ауто пропъртис").

През март 2023 г. втората компания - "Юпасс", променя формата си от ООД на АД, но като цяло собствеността остава същата - Андрей Лилов и Екатерина Борисова са собственици на двете компании, които са притежавали компанията и в старата й форма. Водещото дружество е "Пас Дизайн", на Борисова, което пък е собственик на компанията "Приорити инвестмънт". Там дял до 2016 г. е имал столичният бизнесмен Александър Тошев, по-познат с прякора си Джони Каскета.

Макар в момента името на Тошев да не фигурира в тези компании, независими един от друг източници на "Капитал" посочват именно него като свързан с "Урбо" (Urbo). Според тях Тошев е близък с бившия зам.-председател на ГЕРБ Цветан Цветанов.

Александър Тошев е добре познат в община Царево. Името му е посочено в статия на "Дневник" от 2019 г., в която става дума за обсъждания и сега покрай наводненията политик - "кметът в сянка" Ангел Цигуларов. За Джони Каскета се говори като "връзката на тукашните с хората в София" и като "близък до кмета".

Негово участие може да бъде проследено в проектите на няколко от най-големите хотелски комплекси в района на Царево.

През 2021 г. "Юпасс" се яви в търга на Пловдив за организиране на паркирането в обединение с добре известната в София "Инфосистемс интернешънъл", от която тръгва дълга верига от свързани фирми, печелещи търгове на Столична община и ЦГМ в последните години. Тя се състезаваше срещу компанията "Тикси", която също се класира. Търгът беше обжалван в КЗК от "Юпасс" и "Телелинк" и в крайна сметка беше спрян.