🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Четири фирми искат да поддържат таблата по спирките в София, след като сумата бе удвоена

Сред кандидатите в търга вече за 1 млн. лв. е и компания на доскорошния общински съветник от ГЕРБ Любомир Минчев, който подаде оставка миналата седмица без обяснение

Често таблата по спирките се развалят при различни атмосферни условия или се случва да не показват точно разписанията
Често таблата по спирките се развалят при различни атмосферни условия или се случва да не показват точно разписанията
Често таблата по спирките се развалят при различни атмосферни условия или се случва да не показват точно разписанията    ©  Надежда Чипева
Често таблата по спирките се развалят при различни атмосферни условия или се случва да не показват точно разписанията    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Първият търг за близо половин милион не привлече кандидати и сумата бе удвоена.
  • Сред кандидатите освен "Телелинк" на Минчев са още А1, дружество на Siemens и "Сиском инженеринг".
  • Последната е част от мрежа от фирми на свързани собственици, които в последните 10 години са печелили редица поръчки на ЦГМ и общината.

Търг за поддръжка на електронните табла по спирките на градския транспорт. Прогнозна цена - 480 хил. лв. без ДДС. Няма кандидати.

Търг за поддръжка на електронните табла - втори път, цена - двойна, или 828 хил. лв. без ДДС. Четирима кандидати.

Такъв "експеримент" направи общинското дружество Център за градска мобилност в рамките на половин година. След като нито една компания не бе заинтригувана на първия търг, сумата бе удвоена с обяснението, че има покачване на работната заплата и цените на услугите. Нищо че таблата често се "бъгват", а какви подобрения ще бъдат внесени срещу по-високата сума е неясно. И нищо че реално толкова струваше и първоначалното закупуване на таблата.

Поръчките за поддръжката им всъщност си имат история и през годините са печелени от свързани фирми с любопитно минало, често явявали се като единствени кандидати в търговете, за което сигнализира и общинският съветник Симеон Ставрев.

Познат кандидат и нови попълнения

От сайта на агенцията за обществени поръчки става ясно, че сега оферти са подали четири компании. Една от тях е "Телелинк инфра сървисис", която преди време редовно участваше и печелеше поръчки на Столичната община. Тя е собственост на "Телелинк България", в което акционери са Йордан Попов и Любомир Минчев. До миналата седмица Минчев беше общински съветник от ГЕРБ, като на 16 януари изненадващо подаде оставка . Повече за професионалната биография на Минчев и за "Телелинк" четете в текста тук.

Друг кандидат е "Сиском инженеринг", която вече е била финалист в минали търгове на ЦГМ за същото и за подобни дейности, а собствениците ѝ отвеждат към мрежа от фирми, печелили в последните десет години поръчки на Центъра за градска мобилност и общината. Те са основани от видински бизнесмен, като собствеността им минава през кипърски офшорки. Последно дейностите по поддръжка на таблата се извършваха от "МКВ груп", която пък е съсобственик заедно с фонда "Морнингсайд хил - фонд за рисков капитал" в стартъпа "Фиделитас лаб" - независима лаборатория, която извършва набор от анализи на зърнени и маслодайни култури. Връзката между фонда и ЦГМ пък са хора в близки отношения, ръководили ги през времето. И двете минали поръчки бяха на стойност 480 хил. лв. без ДДС за срок от една година.

Другите кандидати в новия търг на ЦГМ сега са телекома А1, която се явява самостоятелно, и "Ентърпрайз комюникейшънс груп", която е собственост на Siemens. Почти същите кандидати участваха и в търга за поддържка на "умните светофари" на София, за който имаше сходни притеснения относно конкуренцията и качеството на изпълнението. Общината тогава избра познатия изпълнител с опит през годините, в обединение с А1.

Близо 1 млн. лв.

Центърът за градска мобилност реши да увеличи сумата на търга на 828 хил. лв. без ДДС (или 1 млн. лв. с ДДС), след като не получи оферти срещу предишната сума от 460 хил. лв. това лято. Поръчката тогава беше обжалвана и впоследствие спряна. Впрочем така остана неясно кой е изпълнявал т. нар. следгаранционна поддръжка през последната половин година, след като последният договор на ЦГМ с "МКВ груп" е със срок до юни 2023 г.

Любопитно е, че сега сумата за поддръжка на таблата е същата, каквато е била за самото закупуване и поставяне на 220 табла през 2017 г. (4450 лв. за брой). После следват още търгове, на порции, за още табла. Доставчици през 2019 г. са "Сиском инженеринг" и "Инфосистемс интернешънъл", като двете и свързани с тях компании, изглежда, държат монопола в София върху търговете за телекомуникации през годините.

"Оборудването на спирките в София с електронни информационни табла е възложено на външна фирма от Столична община преди повече от 10 години. Впоследствие таблата са предадени за стопанисване към ЦГМ. (...) Доста табла и част от инфраструктурата, са вече за подмяна. Системата е изградена преди повече от 10 години и започва да остарява морално и технологично. С цел да се отговори на нарастващите нужди и да се създадат условия за по-удобно и ефективно пътуване на гражданите, трябва да се мисли за модернизация и надграждане на съществуващата система. Това ще позволи и да се намалят разходите за поддръжка и времената за реакция при неизправности", пише в обяснение за поръчката, публикувано на сайта на Центъра за градска мобилност.

Бюджетът от 828 хил. лв. без ДДС се предвижда да отиде за следгаранционната поддръжка на 1251 електронни табла. Това включва "технически, административни и управленски действия, предприемани по отношение на таблата по време на техния експлоатационен живот, или всеки един отделен компонент, изграждащ и отговарящ за правилното функциониране на системата, за която е предназначен, превантивна защита от аварии или от влошаване на състоянието му", пише в документацията на обществената поръчка.

Основен критерий при избора на кандидат е цената (60%), като предстои да се разгледат ценовите оферти на кандидатите. Принципал на възложителя на поръчката - Центъра за градска мобилност, е Столичният общински съвет (СОС). Тъй като той на практика е блокиран и няма избран председател, няма как да се инициират и промени в дружеството и организацията му, така че да има повече прозрачност в него. Съставът на настоящото ръководство бе гласуван с мнозинството на ГЕРБ и ВМРО в СОС през 2021 г., като мандатът на директорите изтича през март тази година. Междувременно предколедно Центърът за градска мобилност задвижи още една спорна поръчка - за дигитализация на паркирането срещу 6 млн. лв., срещу която имаше обществен отзвук.