Предколедно София все пак избра единствения кандидат в спорен търг за "дигитално паркиране"

Общинското дружество Център за градска мобилност иска да възложи спорната поръчка за 6 млн. лв. на фона на неработещ общински съвет

Центърът за градска мобилност - общинското дружество, известно с продажбата на билети и с паяците в платените зони, иска да похарчи 5.9 млн. лв. за дигитализация на паркирането.
Центърът за градска мобилност - общинското дружество, известно с продажбата на билети и с паяците в платените зони, иска да похарчи 5.9 млн. лв. за дигитализация на паркирането.
Центърът за градска мобилност - общинското дружество, известно с продажбата на билети и с паяците в платените зони, иска да похарчи 5.9 млн. лв. за дигитализация на паркирането.    ©  Цветелина Белутова
Центърът за градска мобилност - общинското дружество, известно с продажбата на билети и с паяците в платените зони, иска да похарчи 5.9 млн. лв. за дигитализация на паркирането.    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • ЦГМ обяви поръчката два месеца преди местните избори, после я прекрати след обществен отзвук, но КЗК я върна и сега е пред подписване
  • Експрети критикуваха търга заради ограничените условия, завишенате цена и съвсем неясното задание
  • Докато няма работещ общински съвет, няма как да се смени и борда на дружеството, чийто мандат изтича през март

Вече трети месец столицата е блокирана, защото Столичният общински съвет не може да избере председател, но общинското дружество Центърът за градска мобилност (ЦГМ) се откроява с активност. На 19 декември то е решило да възложи поръчката за "дигитализация на паркирането" за 6 млн. лв. на единствения кандидат, включил се в търга. Още при обявяването му през септември експерти и общински съветници сигнализираха, че заданието на поръчката е напълно неясно и не се разбира какво се иска да направят кандидатите, а условията са ограничаващи. От ЦГМ така и не обясниха публично и не отговориха на въпросите на "Капитал" каква е същността на процедурата.

След като около поръчката се вдигна шум, при последното за миналия мандат заседание на Столичния общински съвет (СОС) се намеси и тогавашният председател на СОС Георги Георгиев, който заяви, че е наредил поръчката да бъде прекратена. ЦГМ наистина излезе с решение, в което казва, че спира поръчката с аргумента, че е подадена само една оферта. Нищо от това, изглежда, няма значение на практика - Комисията за защита на конкуренцията отсъди в полза на единствения кандидат и нареди на дружеството да се върне в изходна позиция. То от своя страна не е обжалвало решението на КЗК и така на 19-ти декември, няколко дни преди празниците, излиза с решение за избор на изпълнител и възлагане на поръчката. Според решението, единственият кандидат - консорциумът "Смарт Паркинг Солюшън", получава 92.5 точки. Той е предложил цена от 5 699 888 лв. без ДДС при прогнозна 5 900 000 лв.без ДДС., става ясно от доклада към процедурата в сайта на Агенцията за електронни обществени поръчки.

Все още няма качен договор в системата. Това може да означава, че просто има забавяне при качването в системата, но е възможно и да се изчаква да мине срокът за обжалване предвид празничните дни.

Иначе ЦГМ се задейства и с още една спорна процедура в началото на декември и пусна двойно по-скъпа поръчка за поддръжка на таблата по спирките на стойност 1 млн.лв.с ДДС, като на 4 януари обясни на сайта си това с покачването на работната заплата.

Неясни условия, един кандидат и пътят на успеха

Основният проблем на поръчката, озаглавена с дългото име "Дигитализация на съществуващи услуги и предоставяне на нови дигитални услуги за събиране, обработка, анализ, обмен и визуализация на данни за управление и контрол на паркирането (...)" бе, че условията й са много неясно разписани и така и не се разбра какви точно "нови услуги" иска ЦГМ с нея, какви стари ще "оптимизира" и дали наистина струват 5.9 млн. лв. без ДДС. Според източници на "Капитал" прогнозната стойност е в пъти завишена. Всичко това провокира критиките на експерти, общински съветници, както и от хора в бизнеса, работили по подобни проекти, които коментираха подробно казуса пред "Капитал" (прочетете подробно в текста тук).

Кандидатът, който спечели поръчката, е обединение между "Уест ауто диджитъл" - дружество с един служител, и "Юпасс", свързвана с бизнесмена Александър Тошев, наричан още Джони Каскета - интересна фигура, добре позната и в община Царево, за който се говори, че е "връзка" на миналия кмет Лапчев със София (повече по темата прочете тук). "Юпасс" стои зад приложението за телефон URBO Parking за почасово паркиране в София и вече е работило с ЦГМ.

Общественият интерес и подходящите директори

Спирането ѝ и после връщането на поръчката до фаза на сключване на договор пък поставя въпроса дали първото не е било "проформа", докато преминат обществените вълнения. "Проблемът е, че ЦГМ първо не защитава обществения интерес, като не обжалва пред ВАС, второ, че въобще са организирали толкова неясна обществена поръчка и трето - че биха подписали договор", написа общинският съветник от ДБ Симеон Ставрев в своя фейсбук профил.

Той коментира още, че зад поръчката "практически стои намерението да се вкарат още пари в софтуер и хардуер за контрол и таксуване на паркирането в града. Дори не е ясно каква е ползата за софиянци от услугите, които ще получи ЦГМ от тази обществена поръчка". Друг проблем е, че се възлага услуга, която след изтичане на срока от три години, се прибира обратно от изпълнителя, докато за ЦГМ не остава нищо. "Не се дават никакви лицензи, не се предоставя самият софтуер и т.н", обяснява Ставрев. Той заяви, че ще изпрати въпроси до ЦГМ, за да разбере фактологията и да установи "дали съветът на директорите и изпълнителният директор са защитили обществения интерес". Практиката досега обаче показва, че дружеството невинаги е отговаряло на въпросите на съветници.

Кой да управлява дружеството (тоест кои да са членовете на борда на директорите) решава неговият принципал - Столичният общински съвет. Докато няма работещ такъв, няма как да се направят и каквито и да е било промени там. Затова и таймингът е подходящ за непрозрачни практики. Съставът на настоящото ръководство бе гласуван с мнозинството на ГЕРБ и ВМРО в СОС през 2021 г., като мандатът на директорите изтича през март 2024 г. Предвид ситуацията в СОС, процедурите за нови директори могат да се забавят.

Все още няма коментари
Нов коментар