КЗК поиска София да подпише договора с единствения кандидат по спорната поръчка за "дигитално паркиране"

След силен обществен отзвук общината спря поръчката с неясни условия за 6 млн. лв., но решение на КЗК ден след изборите казва, че общинското дружество ЦГМ трябва да сключи договора

В търга участваше само един кандидат, което не беше изненада предвид конкретните изисквания и странни условия, неразбрани дори от експерти в сферата
В търга участваше само един кандидат, което не беше изненада предвид конкретните изисквания и странни условия, неразбрани дори от експерти в сферата
В търга участваше само един кандидат, което не беше изненада предвид конкретните изисквания и странни условия, неразбрани дори от експерти в сферата    ©  Цветелина Белутова
В търга участваше само един кандидат, което не беше изненада предвид конкретните изисквания и странни условия, неразбрани дори от експерти в сферата    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Това може да се случи въпреки критиките на общински съветници и експерти в сферата, довели до обществен отзвук и спирането на поръчката само преди месец
  • Мотивите за спирането сега се оказват бланкетни, което поставя и хипотезата дали това не е било умишлено
  • Важно е да се проследи дали новата градска управа ще успее да предприеме действия за спорния казус

Прекратената спорна поръчка за дигитализация на паркирането в София за 6 млн. лв. с неясни условия и един явил се кандидат, свързан със строителен бизнесмен в община Царево, е на път да се развие в полза на финалиста. Въпреки че общинското дружество "Център за градска мобилност" беше принудено да я спре след силен обществен отзвук, Комисията за защита на конкуренцията е решила, че това не е било законосъобразно, и нарежда на дружеството да подпише договора. Решението е излязло ден след изборите за кмет (6 ноември). Така новата общинска управа може да се окаже пред свършен факт. Ключово ще е дали тя ще инициира някакви действия веднага след стъпването в длъжност този понеделник.

Основният проблем на поръчката бе, че условията й са много неясно разписани и така и не се разбра какви точно "нови услуги" иска ЦГМ с нея, какви стари ще "оптимизира" и дали наистина струват толкова - 5.9 млн. лв. без ДДС. Поръчката беше критикувана от експерти, общински съветници, както и от хора в бизнеса, работили по подобни проекти, които коментираха подробно казуса пред "Капитал". След това на последното заседание на Столичния общински съвет доскорошният му председател Георги Георгиев (сега отново общински съветник) заяви, че лично е наредил поръчката да бъде спряна при така написаното задание. С решението на КЗК това, изглежда, се обезсмисля.

Единственият кандидат, който подаде оферта в краткия срок от близо месец, е обжалвал спирането на процедурата с мотиви, че общинското дружество не може да я прекрати само с хипотезата за липса на конкуренция, а КЗК е решила, че той е прав. Кандидатът е обединение между "Уест ауто диджитъл" - дружество с един служител, и "Юпасс", свързвана с бизнесмена Александър Тошев, наричан още Джони Каскета - интересна фигура, добре позната и в община Царево, за който се говори, че е "връзка" на миналия кмет Лапчев със София (повече по темата прочете тук).

През 2021 г. "Юпасс" се яви в търга на Пловдив за организиране на паркирането в обединение с добре известната в София "Инфосистемс интернешънъл", от която тръгва дълга верига от свързани фирми, печелещи търгове на Столична община и ЦГМ в последните години. Тя се състезаваше срещу компанията "Тикси", която също се класира. Търгът беше обжалван в КЗК от "Юпасс" и "Телелинк" и в крайна сметка беше спрян.

Начело на Комисията за защита на конкуренцията е Юлия Ненкова, бившата юристка на Столичната община, когато кмет беше Бойко Борисов. Мандатът на ключовият регулатор, който през годините се отличи с куп спорни решения, изтече още през 2021 година и смяната му (както и тази на други регулатори и комисии с изтекли мандати и компрометиран състав) принципно е едно от спешните и много важни решения в приоритетния списък на управляващите, но вече месеци така не идва на дневен ред.

Решението на КЗК

В решението си КЗК казва, че Центърът за градска мобилност е знаел от по-рано, че е подадена само една оферта, както и че се е позовал на хипотезата за липса на конкуренция, без да е изложил подробно мотиви за прекратяването.

"Както правилно е посочил жалбоподателят, в конкретния случай възложителят е имал три възможни варианта на законосъобразно поведение: (...) да определи допълнителен срок в процедурата, когато в първоначално определения срок няма постъпили заявления или оферти или е получено само едно заявление или оферта; да разгледа постъпилата оферта и в случай че същата отговаря на изискванията, да определи подалия я участник за изпълнител на поръчката или да прекрати процедурата (...) с мотивирано решение. От така изложените в решението мотиви не става ясно поради какви причини възложителят не се е възползвал първо от възможностите", пише в становището на комисията. Така тя решава, че ЦГМ трябва да отмени решението за прекратяване и да продължи процедурата "от последното законосъобразно действие, а именно - продължаване на възлагателните действия, съгласно закона и указанията, дадени в мотивите на настоящото решение".

По принцип решението може да се обжалва от Центъра за градска мобилност в двуседмичен срок или до 20 ноември, но това зависи изцяло от волята на дружеството. Предвид че решението е взето ден след вота на 5 ноември, а новите управници на София тепърва ще встъпват в длъжност, е под въпрос как точно ще се развият нещата. Възможна хипотеза е решението за прекратяване на ЦГМ да е било написано така, че да може да бъде лесно атакувано после в КЗК и в съда. И все пак има изходи: ако новият кмет напримр реши да назначи временен борд на дружеството (до избиране на нов), който да изложи нужните аргументи и да изпълни решението на КЗК не като сключи договор, ами като успее да се аргументира за спирането на поръчката. Това далеч не е първата спорна поръчка на ЦГМ. А негов принципал е общинският съвет.

За "добре дошъл" на новия кмет

Васил Терзиев, както и съветниците му в новия СОС Симеон Ставрев и Бойко Димитров, разкритикуваха поръчката още при пускането ѝ през септември. Едни от нередностите, които те изброиха, беше, че като цяло не става ясно какво се иска, както и че изискванията са много специфични и дори голяма IT фирма с опит няма как да ги изпълни.

Обществената поръчка е изключително неясно написана и че въобще не е ясно дали има смисъл от услугите, които е предвидено изпълнителят да извърши.

Симеон Ставрев
Симеон Ставрев

Общински съветник, „Демократична България“ (ПП-ДБ-СС)

По принцип сега СОС като принципал на общинското дружество може да нареди да не се продължава със спорната поръчка, но това изисква време, вероятно по-дълго от две седмици, колкото е срокът за обжалване в съда. Новият кмет и общинските съветници полагат клетва в понеделник (13 ноември) и не е ясно кога въобще ще бъде следващото заседание, обикновено с периодичност от две седмици.

Симеон Ставрев (ДБ) коментира за "Капитал", че групата на ПП-ДБ-СС си поставя за основен приоритет прозрачността и ще предприеме действия. "Още в началото на новия мандат съм предвидил да възложим одит на всички транспортни дружества на Столична община - ЦГМ, "Столичен автотранспорт", "Столичен електротранспорт" и "Метрополитен", който ще обхване и тази обществена поръчка. Препоръчвам на ръководството на ЦГМ да не я сключват, докато не мине одитът. Между другото, опитах се да възложа такъв като опозиция предишния общински съвет, но ЦГМ се направиха на глухи и слепи. Надявам се този път да ме послушат", казва той. Според него е очевидно, че е налице обществена поръчка само с един кандидат, както и че този кандидат и преди е работил с ЦГМ.

Финализирането на спорната поръчка сега за пореден път би поставило въпроса доколко прозрачно работи Центърът за градска мобилност и дали не се бърза средствата да бъдат дадени, преди следващият кмет да може да попречи. Това пролича и във внезапното пускане на поръчката именно два месеца преди преди местния вот.

Спорните условия

Основният проблем беше, че в заданието не ставаше ясно за какво точно ще се дадат средствата. От Центъра за градска мобилност не отговориха на въпросите на "Капитал", за да обяснят. Експерти от IT сектора забелязаха и припокриване на сега съществуващи софтуерни решения и повдигнаха въпроса как е формулирана прогнозната стойност.



В заданието бяха изброени дейности като "интеграция" или "изграждане на нови и надграждане на съществуващи системи", които допълват описанието на настоящите възможности на системите на ЦГМ, без да е ясно какво точно допълнително включват. Жоро Пенчев от експертната организация "Екипа на София" обърна внимание на това, че данните за паркирането не се предвижда да станат собственост на общината, ами ще са на външния изпълнител, а оборудването се предвижда да бъде под наем.

Оказа се и че ЦГМ вече е имал възможността да спести тези милиони, защото е получил предложение подобни функционалности да бъдат разработени безплатно. "С наш израелски партньор - Cello, бяхме предложили на Центъра за градска мобилност да направим това, което сега се иска в поръчката, безплатно за тях още преди година, но това така и не се случи. Сега разбираме за този търг, в който въобще много неща не са ясни", коментира за "Капитал" представител на компанията MG Comm, която е партньор с Европейската паркинг асоциация и Българско-израелската търговско-промишлена палата. Според него сумата за изграждането на поисканото е драстично завишена.
3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар