"Дигитално" паркиране в София: 6 млн. лв., един кандидат и много въпроси

Единственият кандидат в неразбираемата поръчка на Центъра за градска мобилност води към любопитни връзки

В последните поне пет години общината не е инвестирала средства в подобни начинания и липсва иновативен подход. И сега например в заданието не се включват съществуващите паркинги и бъдещите такива, по които се работи.
В последните поне пет години общината не е инвестирала средства в подобни начинания и липсва иновативен подход. И сега например в заданието не се включват съществуващите паркинги и бъдещите такива, по които се работи.
В последните поне пет години общината не е инвестирала средства в подобни начинания и липсва иновативен подход. И сега например в заданието не се включват съществуващите паркинги и бъдещите такива, по които се работи.    ©  Цветелина Белутова
В последните поне пет години общината не е инвестирала средства в подобни начинания и липсва иновативен подход. И сега например в заданието не се включват съществуващите паркинги и бъдещите такива, по които се работи.    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Центърът за градска мобилност обяви спорна поръчка за "дигитализация на паркирането" два месеца преди изборите
  • Появи се само един кандидат, който се свързва с бизнесмена Александър Тошев (Джони Каскета)
  • Неясно описаните дейности и условието изграденото да не преминава в ръцете на общината поставя въпроса за законосъобразността

Центърът за градска мобилност - общинското дружество, известно с продажбата на билети и с паяците в платените зони, иска да похарчи 5.9 млн. лв. за дигитализация на паркирането. Очаквано, предвид това как бяха написани условията, в търга има нулева конкуренция. Единственият кандидат е обединение между "Уест ауто диджитъл" - дружество с един служител, и "Юпасс", по-известна с приложението си Urbo. Тя е свързвана с бизнесмена Александър Тошев, наричан още Джони Каскета, интересна фигура, добре позната и в община Царево.

В заданието на поръчката не ставаше ясно за какво точно ще се дадат средствата. Експерти от IT сектора забелязаха и припокриване на сега съществуващи софтуерни решения и повдигнаха въпроса как е формулирана прогнозната стойност. Още повече, ЦГМ е имало възможността да спести милиони.

"С наш израелски партньор - Cello, бяхме предложили на Центъра за градска мобилност да направим това, което сега се иска в поръчката, безплатно за тях още преди година, но това така и не се случи. Сега разбираме за този търг, в който въобще много неща не са ясни", коментира за "Капитал" представител на компанията MG Comm, която е партньор с Европейската паркинг асоциация и Българо-израелската търговско-промишлена палата. Според него сумата за изграждането на поисканото е драстично завишена.

Какво е поискано обаче не е лесно да се установи. Условията на поръчката на ЦГМ обаче са така написани, че дори работещи в сферата се затрудняват на въпроса "какво е искал да каже авторът". В заданието са изброени дейности като "интеграция" или "изграждане на нови и надграждане на съществуващи системи", които допълват описанието на настоящите възможности на системите на ЦГМ, без да е ясно какво точно допълнително включват. "Не виждам никакъв опит за подобряване на услугите - повечето от тях съществуват и сега, но са разпилени. За мен остава неясно защо Центърът за градска мобилност не е идентифицирал какво иска да се промени в бизнес процесите на настоящите си системи. Тази задача е оставена за изпълнителя. Това също е проблем, защото не е ясно дали финансовата оценка отговаря на усилието, без да е завършена дейността по бизнес анализа в поръчката", коментира за "Капитал" Жоро Пенчев, който отговаря за дигиталните политики в експертната организация "Екипът на София".

Друга нередност, която той вижда, е това, че данните за паркирането не се предвижда да станат собственост на общината, ами ще са на външния изпълнител, а оборудването се предвижда да бъде под наем. (Повече за изискванията четете в текста по-надолу).

Не е ясно какво точно ще произведе изпълнителят и каква част от съществуващия софтуер ще запази.

Жоро Пенчев
Жоро Пенчев

дигитални политики, Екипа на София

Кандидатът: софтуер и хотели в Царево

Другата критика към условията на Центъра за градска мобилност бяха условията към кандидатите и предимството, което имат фирми, работили вече по системи на Столична община. За тях инвестицията би била по-малка, ако приемем, че използват вече направеното. Имаше например изискване за "минимум 1 изпълнена дейност и/или услуга, и/или платформа, и/или договор свързани с осигуряване на заплащане на престой за паркиране в зони за почасово платено паркиране чрез канали за текстови съобщения (SMS) посредством мобилно приложение и/или платформа", обърна внимание общинският съветник Симеон Ставрев от "Демократична България".

Отварянето на офертите този петък, 8 септември, показа, че притесненията за конкуренцията са били по-скоро основателни. Яви се само един кандидат - обединение между "Уест ауто диджитъл" и "Юпасс". Първата е променила собствеността си няколко дни след обявяването на поръчката на ЦГМ, а втората - няколко месеца преди това.

"Уест ауто диджитъл" разполага с един служител (видно от регистъра АПИС). В момента неин управител и едноличен собственик е Николай Веселинов Митев. Предишните собственици на компанията пък са свързани с фирми от автомобилния бранш ("Хюндай лизинг", "Ауто пропъртис").

Втората компания - "Юпасс", със собственици Андрей Лилов и Екатерина Борисова, е с по-интересна история. Тя е разработила мобилната платформа за плащане на паркиране Urbo Parking, която се използва в София и Бургас. Това се е случило с договор под прага от 30 хил. лв., тъй като няма обявена подобна обществена поръчка. Приложението много напомня по дизайн и функции на това на ЦГМ - Sofia Plus, предлагащо същата услуга, плюс опция за плащане за премахване на скоба.

През март 2023 г. "Юпасс" променя формата си от ООД на АД, но като цяло собствеността остава същата - Андрей Лилов и Екатерина Борисова са собственици на двете компании, които са притежавали компанията и в старата й форма. Водещото дружество е "Пас Дизайн", на Борисова, което пък е собственик на компанията "Приорити инвестмънт". Там дял до 2016 г. е имал столичния бизнесмен Александър Тошев, по-познат с прякора си Джони Каскета.

Макар в момента името на Тошев да не фигурира в тези компании , независими един от друг източници на "Капитал" посочват именно него като свързан с "Урбо" (Urbo). Според тях Тошев и е близък с бившия зам.-председател на ГЕРБ Цветан Цветанов.

Александър Тошев е добре познат в община Царево. Името му е посочено в статия на "Дневник" от 2019 г., в която става дума за обсъждания и сега покрай наводненията политик - "кметът в сянка" Ангел Цигуларов. За Джони Каскета се говори като "връзката на тукашните с хората в София" и като "близък до кмета".

Негово участие може да бъде проследено в проектите на няколко от най-големите хотелски комплекси в района на Царево.

През 2021 г. "Юпасс" се яви в търга на Пловдив за организиране на паркирането в обединение с добре известната в София "Инфосистемс интернешънъл", от която тръгва дълга верига от свързани фирми, печелещи търгове на Столична община и ЦГМ в последните години. Тя се състезаваше срещу компанията "Тикси", която също се класира. Търгът беше обжалван в КЗК от "Юпасс" и "Телелинк" и в крайна сметка беше спрян.

Предвид, че само един кандидат се е явил в поръчката на ЦГМ за София сега, тя може да бъде спряна с основание от Закона за обществените поръчки. Друг въпрос е дали общинското дружество ще пожелае да го направи. Поръчката идва два месеца преди местните избори със срок за подготовка един месец.

Никой не може да ме убеди, че за ЦГМ е изключително важно да пуснат тази обществена поръчка два месеца преди ГЕРБ да изгубят кметското място и мнозинството си в общинския съвет на София. Не разбирам защо е това бързане от тяхна страна.

Симеон Ставрев
Симеон Ставрев

общински съветник, Демократична България

Криворазбраната дигитализация

Най-големият въпрос остава какво ще получат софиянци от така планираната "дигитализация". Жоро Пенчев от "Екипът на София" обобщава проблемите по следния начин:

  • Липсва достатъчно амбиция за повече удобство и ползване на съвременни технологии, например "умно" маршрутизиране и по-бързо отключване на скоби.
  • Не е ясно какво точно ще произведе изпълнителят и каква част от съществуващия софтуер ще запази. Прогнозната стойност изглежда завишена, но не е и ясно как е изведена.
  • Условията за хардуер са много специфични, което повдига въпроси.

Любопитно е и защо ЦГМ не е заложило в изискванията си данните и хардуерът да останат собственост на дружеството или Столичната община. Има и повторения с вече съществуващи услуги, дублиране на дейности и регистри (повече в текста тук).

"Поръчката не изглежда да е съгласувана с Министерството на електронното управление и стандартите в наредбите, които именно задават технически указания за достъп до данните, за да могат да се ползват например за анализ или за услуги от трети страни - нещо, което впрочем така и не се случи с данните от тикет системата. Подобно съгласуване по реда на ЗЕУ сме виждали да се извършва за такъв тип проекти от други общини, дори от университети", казва Пенчев.

Това повдига въпроса доколко законно е обявена процедурата. Но дори да е така, ЦГМ би трябвало да има интерес да стъпи върху националните стандарти относно достъпност, удобство, сигурност и управление на данни. А е важно да ги има, за да може различни разработчици да се "включат" и да имат възможност да предлагат различни функции и услуги. Например предложението на MG Comm и Cello е било да изградят безплатно интеграцията (поискана в поръчката на ЦГМ), но да получават процент от плащанията за зона с банкова карта, предлагайки опцията за плащане и за минута.

В момента ако плащате с SMS, този процент отива за мобилните оператори, които таксуват допълнително за всяко съобщение съгласно плана на потребителите. "Правилният сценарий за мен е системата да предоставя по удобен начин всички услуги на потребителите си и то по чрез отворени интерфейси - по такъв начин, че ако бизнес може да предложи още по-добро преживяване на потребителя срещу доплащане, нека да го прави, както работят много системи по света", казва Пенчев за "Капитал".

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар