🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

София - европейската столица на самотата

И още няколко извода от изследването за качеството на живот в европейските градове, което показва, че източната част на континента напредва значително

Достъпни сгради, недостъпни хора: според софиянци в града може да се намери все още изгодно жилище, но една четвърт от живеещите тук са самотни почти винаги
Достъпни сгради, недостъпни хора: според софиянци в града може да се намери все още изгодно жилище, но една четвърт от живеещите тук са самотни почти винаги    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

София е един доста самотен град. Този тъжен извод се налага от проучването за качеството на живот в европейските градове на Европейската комисия за 2023 г., което излезе наскоро. Според изследването, в което участват 83 града от цяла Европа, българската столица е градът в ЕС, в който най-много хора (21%) са се чувствали самотни през последните 4 седмици. Единствените градове в изследването, които са с по-висок резултат, са черногорската столица Подгорица и град, който не е точно в Европа - турският Диарбекир.

Българската столица губи в още няколко категории. Ако сте възрастен човек, семейство с малко дете или имигрант, то София е един от най-лошите градове в Европа за вас. Едва 58% от жителите ѝ мислят, че градът е добър за семейства с деца, 54% - за възрастни хора, и 40% - за имигранти, сравнено със средно 73% за цялата класация. В тази област от общо 83 европейски града зад София е единствено Скопие.

Интересно е, че в другия български град в изследването - Бургас, респондентите нито са толкова самотни, нито смятат, че са лошо място за семействата с малки деца, за расови и етнически малцинства и за възрастни хора. Това е типично за по-малките градове в класацията, които често се представят по-добре от столиците.

Бургас има друг проблем, типичен за Югоизточна Европа - толерантността, защото резултатите са значително по-ниски за хора с различна сексуална ориентация и имигранти от други държави - 43% за хора от ЛГБТ общността, сравнено със 76% за цялата класация и 46% за имигранти.

Като цяло огромна част от хората и в София, и в Бургас са доволни от качеството на живот, като софиянци дори смятат, че то се подобрява значително. Градът е на осмо място сред всички, чиито жители смятат, че качеството на живот се е подобрило в последните пет години. София и Бургас също така са градовете с най-голямо увеличение на хората, доволни от качеството на въздуха в сравнение с 2019 г. - в столицата увеличението е с 14%, а в морския град с 8% (ниската база със сигурност помага).

Според доклада на ЕС датската столица Копенхаген и Грьонинген в Нидерландия са на челните места, като данните сочат, че 96% от жителите в тези градове са доволни, че живеят там. На трето място, донякъде изненадващо, донякъде оправдано, с резултат 95% е Гданск в Полша. Това е първото изследване на европейските градове, в което е очевидно, че източната част на континента започва да скъсява дистанцията със западните градове и дори да ги подминава. Освен Гданск това е много видимо в градове като Клуж и Белисток.

Изследването се провежда от 2007 година насам и включва над 70 000 интервюта.

Самотно и опасно?

Предвид влиянието на самотата върху общото благосъстояние и здравето на хората анкетираните са били попитани колко често са се чувствали самотни през последните 4 седмици и през последните 12 месеца. Тук резултатите на София загатват за сериозен проблем.

Един от десет софиянци е бил самотен през цялото време последния месец. Тук София е безспорният лидер в ЕС и дели първото място с Истанбул с неговите 12%. И което е още по-лошо - запитани за това колко време са били самотни през последната година, цели 26% от хората в столицата - един на всеки четирима, казват че са били самотни през повечето време или непрекъснато. Единственият град, който има сходен резултат, е Диарбекир.

Още по-изненадващо е, че това не се обяснява само от високия брой сами стари хора - в София броят на хората, живеещи в домакинства с повече от един член, е 88%. Софиянци също така са сравнително доволни от количеството и качеството на културните събития, от зелените площи и от обществените места, така че и тук не може да се търси цялата причина.

В Бургас, за сравнение, процентът на хората, чувствали се самотни през последните 4 седмици, е 16. Средната стойност за цялото изследване е 13%, а в първенеца в класацията Люксембург тя е 4%.

Едно възможно обяснение е в статистиката за сигурност и доверие. В София едва 48% смятат, че е безопасно да вървиш пеша през нощта, докато в Бургас те са 66%. Софиянци също така са много по-малко доверчиви - едва 36% от анкетираните в столицата твърдят, че могат да вярват на съгражданите си. По-ниски резултати имат единствено други два големи града - Атина и Истанбул. В далеч по-малкия Бургас този резултат е значително по-висок - 61%.

Същото важи и за органите на реда - само 41% от софиянци имат доверие на местната полиция, докато в Бургас са 50%. 1/4 от софиянци имат член на семейството, на когото е било откраднато нещо в последната година.

10% повече шофьори от преди 5 години

Автомобилите остават масово използвано средство в европейските градове, като процентът на жителите, които ги ползват всеки ден, се е увеличил от 46% през 2019 г. на 48% през 2023 г. Делът на потребителите на автомобили варира от 28% в Стокхолм до 70% в Брага и намалява с размера на града. Докато в градове с по-малко от 250 000 жители около 52% от жителите казват, че използват aвтомобил ежедневно, процентът намалява до 44 в градовете от 1 до 5 милиона жители.

Тук София също се представя зле. Автомобилът е не само предпочитан метод за придвижване и за софиянци (и за бургазлии), но столицата е сред градовете с най-голямо увеличение на ползвателите на автомобил в сравнение с 2019 г. Шофьорите през 2023 г. са 51%, като увеличението спрямо 2019 г. е цели 10%. В един град, в който непрекъснато се строи метро и се подновява градски транспорт, това отразява огромния проблем с изникването на нови квартали без никакъв обслужващ транспорт и непрекъснатото нахлуване на нови жители, за които колата е най-евтиният вид придвижване.

Разбираемо, българската столица е на дъното, що се отнася до придвижване с велосипед, като едва 8% от анкетираните са отговорили, че редовно са се придвижвали с колело. В Бургас колоездачите са малко повече - 12%, което пак е под средното за Европа - велосипедът се използва от 14% от всички респонденти в изследването, а само в 3 от градовете велосипедистите са над 35% - Грьонинген, Амстердам и Копенхаген.

В сравнение с 2019 г. обаче в София се е увеличил процентът на пешеходците и за предходната година те са 24%. В Бургас са малко повече - 29%. Вторият най-предпочитан метод на придвижване след автомобила и в София, и в Бургас е градският транспорт. И в двата града жителите смятат, че той е евтин, безопасен, леснодостъпен и редовен.

Като цяло във всички европейски градове от изследването се откроява тенденцията мъжете да са по-големите ползватели на автомобил, докато на градския транспорт разчитат предимно жените, както и хората над 55 години и във възрастовата група между 15 и 24 години.

Работа, дом, администрация, корупция

Има, разбира се, области, в които българските градове се представят добре. Една изненадваща такава е местната администрация - София е сред топ 3 на градовете с най-голямо увеличение в броя на хората, които считат, че ще получат бързо отговор. Процентът пак остава доста нисък - 43, но напредъкът е видим.

Друга не особено изненадваща е цената на имотите. Въпреки огромния ръст на цените в последната година, попитани дали е възможно да се намери добро жилище на разумна цена в София, цели 42% от хората казват да, което е най-високата стойност сред столиците в ЕС. Сред бургазлии 47% не са съгласни с това твърдение, докато съгласните също са 42%.

Градът влиза в топ 10 на местата, където хората смятат, че е лесно да си намериш хубава работа. Бургас също не отстъпва много - процентите за София са 65, а за морския град 61.

Хората в двата български града като цяло са доволни от работата си, но в по-малка степен от финансовото състояние на домакинството си, като Бургас бие и в двете категории. В София 70% от анкетираните са доволни от професионалната си ситуация, в Бургас - 76%. Процентът на доволните от финансовото си състояние в столицата е 60, а в Бургас 63.

Новите звезди от Изток

Най-важното в изследването се вижда, когато се разгледат резултатите регионално. Качеството на живот не е нещо, което се случва случайно и спорадично - за да се гарантира, се изискват целенасочени и продължителни усилия. Резултатите от доклада на Европейската комисия показват, че за да се чувстват хората доволни от живота си в определен град, от особено значение са възможностите за професионално развитие, които този град предлага, безопасните и чисти споделени пространства, както и обществените услуги като градски транспорт, здравеопазване и образование.

На този фон забележителен е изгревът на Изтока. Огромна част от градовете, където е регистрирано най-голямо повишение в задоволството на жителите им, е на изток от Виена. Средно за Източна Европа 44% от хората казват, че ситуацията е по-добра.

Лидерите в това са два полски и един румънски град - Гданск, Белисток и Клуж. Това никак не е случайно - Полша и Румъния са две от държавите, които вървят най-уверено и бързо напред в последните години към подобряване на общата среда за живот и бизнес.

Клуж и Гданск са лидери в някои доста важни категории. Например двата града изпреварват водача Копенхаген на въпроса "смятате ли, че ще получите материална помощ при нужда" - с цели 87% и 88% от хората, които отговарят с да.

По отношение на корупцията пък Европа вече не се дели на Западна и Източна или Северна и Южна, а на Югоизточна и всичко останало. Балканите и Италия са лидерите в отговора има ли корупция в местната власт (изключенията са по другата периферия на съюза - Португалия, Естония и Латвия). 56% от хората в София и Бургас смятат, че има корупция в местната администрация.