Варна получава от държавата 24 млн.лв, за да оправи фекалната тръба в езерото си

Тръбопроводът беше положен през 2011 г., скъсан от кораб през 2020 г. и замърси водите около Варна с тонове фекалии

Заравянето на тръбата ще струва два пъти повече от полагането ѝ
Заравянето на тръбата ще струва два пъти повече от полагането ѝ
Заравянето на тръбата ще струва два пъти повече от полагането ѝ    ©  Община Варна
Заравянето на тръбата ще струва два пъти повече от полагането ѝ    ©  Община Варна
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Варна ще се възползва на максимум от новия общински списък с проекти към държавния бюджет. След като получава 60 млн.лв за най-големия единичен проект в списъка - този за новата библиотека, морската община ще получи и 24 млн.лв. за един от най-спешните и сериозни проблеми, които има - изтичането на фекални води във Варненското езеро.

Напорният водопровод, който се намира на дъното на езерото, аварира преди близо четири години. Тогава моторен кораб удари тръбата с котва, като я счупи, а от нея се изляха хиляди литри отпадни води. Това само по себе си причини екокатастрофа в езерото, а то беше затворено за ползване.

Тъй като сагата се точи отдавна, общината има готова поръчка, за която комисията е избрала победител този месец - на 3 април. "Хидроремонт ИГ", която е специализирана в подводни дейности, печели с оферта от 17.7 млн.лв. без ДДС според протоколите на общината.

Сега новият кмет Благомир Коцев, който подписа споразумение за финансиране на тръбопровода за опасни води, трябва да подпише и договор за поръчката. 20 млн. лв. от средствата по договора ще бъдат използвани още тази година. Така на практика ремонтът на тръбата ще струва два пъти повече от самото ѝ полагане, което по документи през 2011 г. е трябвало да струва 5 милиона евро.

Незаровената тръба

Оказа се всъщност, че тръбата, която е изградена по проект "Трансофрмиране на ПОСВ Аспарухово" и по-късно гръмко обявена от самия Бойко Борисов и кмета Иван Портних през 2011 г. при откриването на пречиствателната станция, не е заровена, както е по проект на 4-5 м под дъното, а е поставена на повърхността му. Въпреки това, проектът е бил приет по документи и разплатен.

Разследване на "Дневник" показа, че за фактическата злоупотреба с европейското финансиране местната администрация във Варна, както и ресорното министерство - на околната среда и водите са знаели още през 2015 г. - преди да изтече гаранционният срок на тръбата, но не са предприели никакви действия за заравянето. Сега въпреки разхода на 5 млн. евро, осигурени от европейско финансиране, Варна или националният бюджет трябва да осигурят средства за ремонта и полагането на тръбата под дъното.

Сателитни снимки на Варненския залив документираха тревожния размер на замърсяването с фекални води, предизвикано от аварията, а въпреки, че беше научила за нея веднага местната администрация не беше намерила за нужно да информира гражданите повече от девет месеца.

През юни миналата година в прокуратурата беше призован и тогавашният кмет на Варна Иван Портних, но решение по сагата все още не е оповестено.

Пътят на поръчката

През май месец миналата година по обявената пазарна консултация за вкопаване на тръбата се яви фирма "Ейч Ди - Проджектс консултинг" с италиански собственик, която предложи да извърши ремонта за 19,2 млн. лв.

При последвалата консултация през август същата година три дружества подадоха индикативни оферти, като държавното "Транспортно строителство и възстановяване" подаде предложение за над 30,3 млн. лв.

През ноември миналата година община Варна обяви обществената поръчка за избор на изпълнител, който да извърши ремонта на фекалната тръба под езерото с прогнозна стойност от близо 19.5 млн. лева без ДДС. "Хидроремонт ИГ", които вече веднъж са ремонтирали тръбопровода, бяха единият от двата подали оферта участника. Другият беше CONSTRUCTION COMPANY CHRISTOPHER D. CONSTANTINIDIS S.A. Според протоколите ценовите предложения са подадени още в края на декември, но след няколко пъти връщане за попълване на документи окончателният избор е станал на 3 април тази година.