Строителят с авансите за "Хемус" и ремонта на "Шишман": В Пловдив не ни обичат

"Парсек груп" станаха известни със скандал за широчината на платната на улица "Даме Груев", но твърдят, че всичко с ремонта е изрядно

Бончо Бонев е едноличен собственик и управител на "Парсек груп", която за 2020 г. има нетни приходи над 10 млн.лв.
Бончо Бонев е едноличен собственик и управител на "Парсек груп", която за 2020 г. има нетни приходи над 10 млн.лв.
Бончо Бонев е едноличен собственик и управител на "Парсек груп", която за 2020 г. има нетни приходи над 10 млн.лв.
Бончо Бонев е едноличен собственик и управител на "Парсек груп", която за 2020 г. има нетни приходи над 10 млн.лв.
Бюлетин: От Седмото Тепе От Седмото Тепе

Най-важното и интересното от седмицата в Пловдив и региона, през погледа на местната редакция

Темата накратко
  • Поръчката за "Даме Груев" е показателна за начина по който се планират и изпълняват проекти в Пловдив
  • Ремонтът е на една трета и няма да свърши тази година, защото строителят не иска да финансира в аванс дейностите
  • Стойността на ремонта е 5 хил.лв на метър

Улица "Даме Груев" не е особено известна дори в самия Пловдив. Тя не е в центъра, ремонтът ѝ продължи ужасно дълго време и щеше да остане само поредната уморителна новина за обществени поръчки, ако собственикът на фирмата-изпълнител "Парсек груп" Бончо Бонев не беше направил грешката да се защитава в социалните мрежи.

"Взел съм за АМ "Хемус" 21 млн. лв. аванс. Мислиш ли, че ми пука за една глоба от 5 хил. лв.?", така Бонев отговори във фейсбук на обвинения на местен жител, че е направил платната на "Даме Груев" по-малки от изискванията и оттам дори не може да мине автобус. С това си изказване, което беше популяризирано после и от местни сайтове, Бонев изведнъж скочи в известността - "Хемус" в крайна сметка е една от най-мащабните строителни далавери в близката ни история.

"Парсек груп" имат още няколко обекта в Пловдив, а скоро ще слагат асфалт и на един от най-спорните ремонти в центъра на София - този на улица "Шишман". "Капитал" се разходи до "Даме Груев", за да провери какво се случва там и се натъкна на самия Бонев.

Та, колко са широки платната

Улицата е основна пътна артерия в кв. "Кючук Париж", район "Южен", която поема голяма част от движението в квартала. Доскоро улицата беше покрита със стари павета със силно нарушена конструкция. Това наложи и реконструкцията - разширяване и полагане на нова пътна настилка, ведно с подмяната на канализацията и водопровода.

"Капитал" се срещна с него на средата на въпросната улица, за да провери дали наистина платната са по-малки от изискванията. След проверка на пътя на място и разговор с техническия ръководител на проекта Савина Тодорова стана ясно, че в стеснените си части, платната са 2,75 м или колкото е минималното по закон. Според Бончо Бонев и Савина Тодорова, платната се измерват от бордюра на тротоара до разделиталната линия включително, а не само между белите линии на платното.

"Използвана провокация според мен от наши конкуренти. Ние в Пловдив работим на сила. Нас не ни обичат от общината, обжалваме си решенията им и печелим поръчките. Не сме от любимците", така казва Бонев, запитан да коментира скандала. Въпреки това той бе категоричен, че в Пловдив e най-развитият им офис.

Бонев казва, че проектът за "Даме Груев" е изготвен от "Виа План" (фирма подизпълнител), минал е оценка на съответствието и е одобрен от всички отговорни институции в лицето на общината, КАТ и главният архитект, който е издал разрешение за строеж.

Авансите и глобите за "Хемус"

Пред "Капитал" неговата история за магистралата и авансите също звучи по друг начин. "Това не е вярно. Имаме 3 договора за "Хемус" на обща стойност около 16 млн.лв." От тях по негови думи са изплатени около 5 млн.лв. (това отговаря и на данните по договорите, които "Капитал" има).

"Ние на "Хемус" правим съоръжения - за 16 млн.лв. правим 3 моста. Другите колеги за стотици милиони копаят и насипват и правят асфалт. Кое е по-сложно и по-отговорно? За магистралата "Геострой" сключиха договор, взеха аванс и след 2-3 седмици го върнаха и ми звънна една позната да пита дали имам интерес - до такава степен никой не искаше да го прави", обяснява Бонев.

Неговата фирма обаче е сред глобените от ДНСК за незаконно строителство на магистралата. "Парсек груп" обжалва, като според Бонев те са отишли, изравнили са терена и са си направили приобектова база, което било "подготвителна работа". ДНСК обаче смята, че това е строително-монтажна дейност.

Пловдив не ме обича

Историята на поръчката за "Даме Груев" е типична за Пловдив, с интересен край. Поръчката за инженеринг е публикувана на 5-ти юни 2020 г. и е на стойност 6,2 млн.лв. без ДДС или 7,45 млн.лв. с ДДС. Срокът е 308 дни, а ремонтните дейности са разделени на три етапа. Целия обсег е от надлез "Родопи" до бул. "Македония" - около 1,5 км. Това означава, че близо 5 хил. лв. излиза ремонта на един метър от участъка.

В едномесечния срок за подаване на оферти са се включили 8 участника, като сред тях са познати имена като "ИСА-2000", които ще изпълняват пробива под Водната палата, "Трейс груп холд" които подписаха договр за ремонт на околовръстното шосе на Пловдив, както и "Европейски пътища", които получават милионни от АПИ за поддръжка на пътища в областта. Тази звездна галактика е отстранена, а за победител е избрана фирмата "Пътинжинеринг", която наред с "Главболгарстрой" и "Драгиев и Ко" реализира други огромни общински проекти в града, включително част от Водния цикъл, който се финансира по оперативна програма "Околна среда".

Жалба подават "Трейс холд груп" и "Парсек груп", които имат дълго досие в обжалванията в КЗК (виж карето). От решението на КЗК става ясно, че 4 от участниците са отстранени незаконно, в това число и двете фирми-жалбоподатели, след което старото решение за обявяване на изпълнител е отменено и "Парсек груп" са обявени за спечелил участник. Бонев твърди, че е успял да надделее над всички останали любимци на централна и местна власт без политически гръб.

"Тука за първи път полага асфалт друга фирма от 10 години. Не ни обичат, защото зад нас няма политици. Но ние имаме експертиза. В "Парсек груп" работят 160 човека, от които 35 са строителни техници и инженери. Два пъти имаме сграда на годината", казва Бонев пред "Капитал".

Има договор, но няма пари

Договорът с "Парсек груп" е подписан през 2021 г., а финансирането беше заложено едва в бюджета за 2022 г., който беше приет извън сроковете - чак през месец май тази година. Тогава фирмата получава и средствата, с които стартира.

Това отговаря на въпроса защо улицата беше затворена още миналия декември и стоя половин година с извадени върху нея тръби и павета. Не са стартирали със собствени средства и няма да продължат, ако няма пари, защото "в условията на такава икономическа криза е почти самоубийствено да дадеш пари и да не знаеш кога ще си ги върнеш. Няма как някой да носи риска на общината или на държавата", смята Бонев.

Така действителната работа по първия етап е завършена за около 3 месеца. В момента по думите на Бонев се изчаква проверка от КАТ за пускане на пътя с временна организация на движението, а едва когато е готов целия участък, ще бъда пуснат с постоянна организация.

Засега са завършени едва 200 метра на "Даме Груев" и според строителя парите вече са свършили. До момента са изплатени 2,6 млн.лв. с ДДС - с тях са купени и всички материали за следващите два етапа, без паветата за тротоарите. Той казва, че може да завърши целият километър и малко, който остава, до декември, но общината е планирала само 5.2 млн. лв тази година от общо 7.5 млн за поръчката. При това - с пренасочване на още 1.5 млн. от друг обект. "2,5 млн.лв. ще останат неизработени до края на годината, да кажем, че това е асфалта", обясни той.

По думите на Бонев те също са поискали общинска индексация заради инфлацията - както за този проект, така и за ул. "Владая" (виж карето), изпратили са изчисленията, но не бяха включени в списъка на общината. "Нека да не спечелим 10%, но не да загубим 2%", казва строителят.

Вечният жалбоподател

"Парсек груп" очевидно са затвърдили позициите си като фирма, която обжалва обществени поръчки. От 2018 г. насам те имат близо 40 производства в КЗК срещу различни общини, ВиК дружества и други ведомства. И немалка част от жалбите им са успешни. По същия начин, по който взима ремонта на ул. "Даме Груев" - след обжалвания, "Парсек груп" взимат ремонта и на ул. "Владая", който е на стойност 2,2 млн.лв., но Бонев е категоричен, че индексация там също е наложителна, тъй като офертата им е от 2020 г.

В Пловдив дружеството подава жалба и за конкурса за довършването на стадион "Христо Ботев", който ПИМК изпълняват, където също са били отстранени, като по думите на управителя отстраняването им е било абсолютно незаконно и е било "заради глупост". След силен обществен отклик управителят Бончо Бонев я оттегли. По същия начин оттегля и друга жалба в КЗК - за обществена поръчка за детска градина в Пловдив. Друго негово дружество - "ТЕС Кънстракшън Груп" пък подава, а впоследствие оттегля жалбата си за "Хаджи Димитър".

"Парсек груп" и във ВиК проекти

"Тес Кънстракшън Груп" като част от консорциумът "Еко проект - Пловдив" е и изпълнител по едната част от проекта за Южен обходен колектор на стойност 80 млн.лв. За обществена поръчка, след която е избран този изпълнител е наложена финансова корекция на ВиК в размер на малко над 4 млн.лв.

За Южния обходен колектор Бонев коментира, че колкото и бързо да работят, няма начин да влязат в крайния срок за усвояване на средства - септември догодина, като по негови думи проектът ще се фазира и част от средствата ще бъдат усвоени в рамките на тази оперативна програма, а остатъка - в следващия програмен период. "А ние там също искаме индексация. От 6,8 млн.лв. за тръби при участието ни, подписваме договор на 12,4 млн.лв.", категоричен е той.

"Парсек груп" е една от фирмите, които участва за почти всяка обществена поръчка в общината. "Ще участваме и за ремонта на Голямоконарско шосе и за басейн "Младост", категоричен е Бончо Бонев.