🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Най-четените пловдивски статии на "Капитал" през 2022 г.

Имотите на "Градски транспорт Пловдив", летището, панаирът, пешеходният мост, Георги Самуилов, "Винпром Пещера" са сред най-четените теми в пловдивската секция на "Капитал"

От началото на 2022 г. в Пловдив работи изнесената редакция на "Капитал"
От началото на 2022 г. в Пловдив работи изнесената редакция на "Капитал"
От началото на 2022 г. в Пловдив работи изнесената редакция на "Капитал"    ©  Георги Куманов
От началото на 2022 г. в Пловдив работи изнесената редакция на "Капитал"    ©  Георги Куманов
Бюлетин: От Седмото Тепе От Седмото Тепе

Най-важното и интересното от седмицата в Пловдив и региона, през погледа на местната редакция

За "Капитал" 2022 г. е специална. В началото на годината изданието разкри първата си регионална редакция в Града под тепетата. В нея работи млад и амбициозен екип, който отразява бизнеса, индустрията, живота и средата. "Капитал" подбра най-четените пловдивски текстове, сътворени от журналистите на място в Пловдив.

1. Основателите на "Инса ойл", "Винпром Пещера" и "Спиди" харесаха имоти на фалирала фирма

Най-четен през тази година се оказа текстът за разпределянето на най-ценните активи на фалиралия "Градски транспорт Пловдив" между Антон Щерев и Атанас Петров от "Винпром Пещера", Георги Самуилов от "Инса ойл" (който текст е също сред най-четените за годината в Пловдив - бел. ред.), както и Валери Мектупчиян и Георги Глогов от "Спиди". Дружеството е в производство по несъстоятелност вече повече от десетилетие, но разпродаването на имотите му продължава и до днес поради постоянните обжалвания на приватизатора и бивш негов изпълнителен директор Ангел Батаклиев.

Всичко това се случва на фона на опитите на община Пловдив да си върне контрола върху обществения транспорт в града и учредяването на общинското дружество "Екобус". Чрез него местната власт в лицето на кмета Здравко Димитров желае да подобри качеството на въздуха на града с най-мръсен такъв в страната и да намали задръстванията в претъпкания и задръстен Пловдив. За целта жителите и гостите му трябва да слязат от личните си автомобили и да започнат да използват градския транспорт. Тези са само част от стратегическите цели на общината, залегнали в нейния "План за стратегическо развитие".

2. "Айко" стъпва в Пловдив върху 27 дка, които в миналото са били на Стефан Минчев

През октомври стана ясно, че отлаганото от 10 години стъпване в Града под тепетата на българско-австрийската мебелна верига "Айко" все пак ще се случи до края на 2023 г. За целта през май тази година дружество от групата се сдоби с два терена с обща площ 27 дка на изхода на Пловдив в посока Асеновград. Булевард "Асеновградско шосе" е шестата най-натоварена пътна отсечка в страната и първа в града, а на ден от там преминават повече от 28 хил. автомобила, което ще гарантира пътникопоток на бъдещия обект.

Терените, върху които ще бъде изграден магазинът, са били притежание на дружество, свързано със собственика на веригата кина "Арена" и разпространителската компания "Александра филмс" Стефан Минчев.

3. Как Георги Гергов разпродаде Стария град на Пловдив

През последните 10 години дългосрочните материални активи на публично-частното "Пълдин туринвест" постоянно намаляват и от 56 млн. лв. през 2011 г. сега те са едва 9.2 млн. Причината е постоянното разпродаване на имотите му с благословията на Георги Гергов, който от години го контролира. Чрез него той дърпа конците и в "Международен панаир Пловдив".

Част от прехвърлянията, осъществени от Гергов, са срещу необосновано ниска цена, а други и без сделка - директно в други дружества в орбитата му. Докато го прави, община Пловдив е безгласна дума в целия процес, а дори е напът да загуби всякакъв контрол върху панаира след решението от 19 декември на Общински съвет (ОБС) - Пловдив. То дойде по-малко от месец от успешния опит на общината да спре Гергов да придобие мажоритарен дял в пловдивския панаир и беше под претекста, че градът ще получи най-накрая терен за така бленуваната сграда на операта.

По-рано през годината верните му поддръжници в ОБС се обявиха за "Автентична лява БСП", с което изразиха несъгласието си с водената политика от председателя на БСП Корнелия Нинова.

4. Топ 10 на най-големите аутсорсинг компании в Пловдив

Над 90 IT и аутсорсинг компании имат офиси в Града под тепетата, а в тях работят над 7000 души. 39 от компаниите са с централи или българското им дружество е базирано в Пловдив, а в началото на годината "Капитал" ги подреди по приходите им за 2020 г.

5. Покритият мост над Марица: собственост на ББР до 2035 г. срещу 830 лева наем

Дружеството - концесионер на покрития пешеходен мост в Пловдив, плаща под 10 хил. лв. годишен наем за 1800 кв.м търговски площи, две сгради с общо още толкова застроена площ и два паркинга от двете страни на реката. Управляващото моста "Търговски център Марица" е с бивш едноличен собственик Денис Бареков, а понастоящем под контрола на Българската банка за развитие (ББР).

И докато засега поне до 2035 г. ситуацията с концесията си остава в сегашната конфигурация, то за моста има идеи за преобразяването му от организаторите на вече традиционния "Капана фест."

6. Как се стига до летище Пловдив

След няколкото статии от началото на годината за развитието на летище Пловдив и оставането му без транспорт от и до града екип на "Капитал" се постави в положението на редовен пътник, който иска да се придвижи до там, след като през юни беше пусната нова директна автобусна линия.

За да се намери информация за този маршрут, бяха необходими неистови усилия поради липса на такава на сайта на летището за превозвача и разписанието. В крайна сметка в деня на публикуването на текста на сайта ни управата на летище Пловдив все пак сложи на сайта на аеропорта връзка към този на превозвача.

7. Пазарът на къщи около Пловдив набира височина

От началото на пандемията от COVID-19 търсенето на терени и къщи в населените места около Пловдив рязко се увеличи. Провокирани от това, инвеститорите започнаха още по-масово да строят и предлагат еднофамилни къщи в села като Марково, Белащица и Браниполе. Така и цените гонят тези в града, което накара немалко млади семейства с деца да предпочетат да се преместят в къща с двор, отколкото да отглеждат наследниците си в апартамент в многожилищна сграда в големия град.

На този фон пък отеснялата вече община Пловдив се опитва да присъедини към себе си село Белащица, за подпомагането на който процес кметът Здравко Димитров е впрегнал цялата общинска администрация.

8. Строителят с авансите за "Хемус" и ремонта на "Шишман": В Пловдив не ни обичат

Първият участък от ремонта на ул. "Даме Груев" в Пловдив беше открит през август, но изпълнението му провокира съмнения дали пътят не е твърде тесен, за да преминават автобуси например от там. Затова екип на "Капитал" отиде на място и измери собственоръчно ширината му в най-тесните участъци. Оказа се, че е точно 11 метра, колкото е и минималното изискване на закона.

Изпълнител е "Парсек груп" на Бончо Бонев, която освен в Пловдив изпълнява още ремонта на ул. "Шишман" в София и няколко мостови съоръжения по автомагистрала "Хемус" за 16 млн. лв.

Темата с ремонтите и задръстванията в града е друга от най-четените за годината в секцията за Пловдив на сайта на "Капитал" тази година.

9. Община Пловдив започна война с електромобилите

Електромобилите и споделената мобилност са едно от решенията за справянето със задръстените пътни артерии и замърсения въздух в Пловдив. Това мнение обаче не споделят кметът Димитров и неговата администрация. През юли те се опитаха да прокарат промяна в наредбата за паркиране в "Синя зона" в града, с която да ограничат безплатното паркиране на всички електромобили. Претекст беше, че компанията за споделена е-мобилност Spark "печели на гърба на общината".

След недоволство в обществото от граждани и компании местната власт размисли и се отказа от идеята си да ограничава безплатното паркиране на електромобилите в центъра.

10. Бъдещето на Пловдив: бутикови машини в центъра, масови - в периферията

Обзорът на Георги Стоев и Весислав Илиев от Trakia Tech за индустриалното производство в Града под тепетата, който беше част от миналогодишното специално издание за Пловдив, се нареди сред най-четените в началото на годината. В него специалистите разказват за това как "броят на индустриалните работни места в област Пловдив надхвърля 71 хил., а добавената стойност достига 1.5 млрд. евро през 2020 г.".