🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>
Ремонтът на жълтите павета за пореден път показа, че Столичната община не може да контролира и изисква от строителите
Ремонтът на жълтите павета за пореден път показа, че Столичната община не може да контролира и изисква от строителите    ©  Юлия Лазарова

Коментар | По жълтите павета: Три пръста фуги, колкото да мине корупцията

Поредният провален знаков ремонт на Столичната община разкрива порочните практики в строителния сектор

Ремонтът на жълтите павета за пореден път показа, че Столичната община не може да контролира и изисква от строителите    ©  Юлия Лазарова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

KoЖълтите павета в центъра на София са редени през 1907-1908 г. Общо 60 хил. кв.м керамичен паваж, който преобразява града и го превръща в истинска европейска столица. Оттогава паветата, превърнали се вече в символ, не са пипани от майстори. Издържали са цели 115 години само с дребни ремонти при счупвания или пропадания на настилката. Но не успяха да издържат на управлението на ГЕРБ, кмета Йорданка Фандъкова и верните им строителни фирми.

Седмица след първия, но очевидно не и последен ремонт на настилката по бул. "Цар Освободител" паветата вече са толкова разместени, че изглеждат много по-зле от преди. На места има по над три пръста фуги и човек може буквално да си вземе паве с ръка стига да се наведе. А в началото са били толкова плътно наредени, че чак е имало ръководство за това как се вади първото паве при нужда от ремонт.

Всъщност резултатът, който е напът да доведе до пълното съсипване на жълтите павета, обаче не би трябвало да е изненадващ. Все пак този ремонт е от авторите на няколко строителни феномена - разтопения асфалт по бул. "Дондуков" заради "непредвидимата майска жега" от 27 градуса, изпочупените плочки по "Графа" заради "изненадващия" автомобилен трафик, вълните по "Цариградско шосе", пропадащите алеи в "новия" Западен парк и много други. Но както се казва, с този капацитет - толкова. Просто годините умишлено картелиране на сектора унищожиха конкуренцията при строителите.

Официалното обяснение за разместилите се павета е великолепно. Според представителя на фирмата изпълнител "Трейс груп холд" Красимир Цоклинов причината са шофьорите. "Тук трафикът е много голям, има пешеходна пътека и шофьорите, като набиват спирачки, извършват допълнително усилие върху настилката и става приплъзване и избутване", обясни той в ефира на bTV, уверявайки, че се спазва автентичната технология за редене на паважа. Само за сведение - преди ремонта по жълтите павета се е случвало да минават танкове с тегло над 41 тона. Допълнителното усилие от тях не доведе до приплъзване и избутване.

Тук е мястото само да припомним, че през 2017 г. пак "Трейс" прави ремонт на тунела на НДК и нареди накриво обезопасителните колчета, използвайки пак абсурдни обяснения.

Зам.-кметът по строителството Ангел Джоргов също посочи автомобилите като виновник за разместването на жълтите павета, добавяйки още: "По всяка вероятност широките фуги на още непренаредените павета на кръстовището (на бул. "Цар Освободител" и ул. "15 ноември") позволяват леко преместване на паветата и така са отворили фугите тук, където автомобилите спират". Абсурдът тук е, че преди пренареждането този проблем не съществуваше и преместване на павета нямаше.

И всичко това се случва, след като от 2013 г. жълтите павета са обявени от същата тази община за културно наследство, заради което се изисква при ремонт да бъдат възстановени в същия вид.

Разбира се, възможно е и обяснението за ситуацията да не е некадърност. Може и организаторите автентично да мразят киселата софийска група, известна още като "жълтопаветници", и да са решили да унищожат символа им. Но да не бъдем чак толкова лоши. По-скоро е първото.

Все още няма коментари
Нов коментар