Конфиденциално от дюнерджийницата: бързото хранене едва издържа инфлацията

Заведенията за бързо хранене не смеят да планират по-далече от края на месеца

Дюнерджийнците усещат трудната икономическа обстановка
Дюнерджийнците усещат трудната икономическа обстановка
Дюнерджийнците усещат трудната икономическа обстановка    ©  Димитър Марков
Дюнерджийнците усещат трудната икономическа обстановка    ©  Димитър Марков
Бюлетин: От Седмото Тепе От Седмото Тепе

Най-важното и интересното от седмицата в Пловдив и региона, през погледа на местната редакция

Темата накратко
  • Нишата на бързото хранене е особено чувствителна към инфлацията, защото в нея маржовете са ниски, а клиентите - не твърде платежоспособни.
  • Сега печалбите са изцяло изтънени, а в някои места годината започва със значителен спад на клиенти спрямо предходната.
  • Собственици казват, че обмислят затваряне за постоянно.

"А! Баница -2.70!" възкликва неприятно изненадана баба към своя дядо, търсейки закуска в ранните часове на деня в Пловдив. Подобно на други сектори бързото хранене също следва тенденцията на динамично поскъпване в последните месеци. В тази ниша обаче продукти, ток, заплати и наеми формират голяма част от цената, маржовете са ниски, а клиентите - не твърде платежоспособни. Така повишаването на крайните цени е неизбежно и болезнено. И макар номинално цените да са в пъти по-ниски в сравнение с ресторантите, в процентно отношение поскъпването в бързото хранене понякога е дори по-голямо: само преди две години баничка в Пловдив струваше 1 - 1.20 лв., докато сега тя започва от 1.80 лв., а на места доближава 3 лв.

Подобно е положението и с друга любима улична храна - дюнерът. Всеки компетентен дюнер-носталгик би припомнил Златния век на дюнера преди десетина години, когато "2 дюнера за 1 лв." бе обичайна промоция. От тогава до сега средната цена малък дюнер (сега средно 4 лв.) в града е нараснала с около 800%, а за последната година ускорението е значително.

И в двата случая собствениците са силно засегнати от поскъпването на продуктите и енергоизточниците. Това, заедно с други повишени разходи, кара някои от тях да обмислят затваряне за постоянно.

Баничка без айрян

Успехът на една закусвалня е, разбира се, нейната локация - колкото по-голям поток от хора, толкова по-добре. Парадоксалното сега според собственици на заведения, с които "Капитал" разговаря, е, че точно обекти с най-централна локация преживяват най-тежко ситуацията с повишаващите се цени на продуктите, "които се увеличават ден за ден и без предупреждение". Там търговците залагат на малко по-големи маржове, а фактор са и наемите, които в централните локации са по-високи.

Собственици в по-отдалечени и квартални обекти пък казват, че имат ръст в клиентелата. Причината е, че там печалбите са най-изтънени, повече жители започват да избират най-бюджетния начин на хранене, а увеличеният оборот позволява да се задържи ръстът на цените. Резултатът е "на нула или малко отгоре, колкото да има". И все пак, "атмосферата за бизнес е неясна и несигурна. Планира се максимум до края на месеца", кометнира един от тях.

"С най-голям процент в последната година се е повишила цената на айряна, който на едро взимам за 1.24 лв. Мен ме е срам да продавам айрян за почти 2 лв., но не може баници без айрян - традиция е", споделя друг баничар. Подобно на колегите си той споделя, че и други продукти се повишават с абсурдни за него темпове, а големият ръст на цената на тока в началото на 2022 г. го е принудило и да разпродаде повечето уреди, да запази само най-нужните и да влага повече ръчен труд. Това обаче е довело и до спад в приходите, и до намалено работно време и до съкращаване на персонал. "Обмислям и да прекратя бизнеса, много мои познати го направиха или смятат да го направят. Вече няма смисъл. Ако едно време продавах по 16 тави баница на ден, сега са около 6, ако е добър ден. Преди за създаването на една баничка отиваха 0.60 ст. и я продавах на 1.20. Сега излиза 1.30 и се продава на около 2 лв.", казва той.

"Много се промени правенето на бизнес. Преди разчетът за месеца беше - първата седмица за заплати на хората, втора седмица за ток и наем, третата седмица за продукти и последната - за теб. Сега всичко отива само, за да оцелееш", споделя още той.

Един двоен, без картофи

Дюнерджийниците са най-засегнати от повишените цени на зеленчуците и млякото, не толкова на месото, макар то също да е поскъпнало. Някои собствници твърдят, че сега маржът им е почти нулев, а годината започва с около 30-40% спад на клиенти спрямо предходната.

"Цената на дюнера скочи със 100% от началото на 2022 г. Тогава беше 2 лв. за малък дюнер, сега е 4 лв. Чак ми е неудобно, разбираш ли, но това е и минималното, с което можем да си позволим да вдигнем. Извинявал съм се на клиентите за това, аз от 22 години работя на този обект и хората ме познават. Но мисля, че и те вече претръпнаха и колкото им кажат - плащат", коментира Иван Кунчев от "Дюнер експрес" в Пловдив.

Друг негов колега, който пожела да остане анонимен, споделя, че в последната година са вдигнали цените на два пъти със средно по 15% заради поскъпналия ток и цените на млечните продукти. И твърдят, че са свалили печалбата си с 50%.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    ekp351157130 avatar :-|
    ekp351157130
    • + 1

    По-малко бързо хранене, повче храна от вкъщи в контейнери за обяд в офиса. Пести разходи, просто работодателите трябва да отворят пространства за това. А и да падне едно табу, че е лошо да си носиш домашно приготвена храна, която поне знаеш какво има в нея, за разлика от бързата.

    Нередност?
Нов коментар