GfK: Ръстът на цените започва да влияе на пазаруването на домакинствата

В поскъпването търговските вериги и независимите магазини се догонват, сочат данните на NielsenIQ

Продажбите на млечни продукти намаляват през втората половина на 2022 г.
Продажбите на млечни продукти намаляват през втората половина на 2022 г.
Продажбите на млечни продукти намаляват през втората половина на 2022 г.    ©  Георги Кожухаров
Продажбите на млечни продукти намаляват през втората половина на 2022 г.    ©  Георги Кожухаров
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Цените на хранителните продукти започват да нарастват плавно от 2020 насам, но през 2022 г. поскъпването е несравнимо голямо. Повишението е стъпаловидно през всяко ново тримесечие, като ръстът им през 2022 спрямо 2021 г. е 23.6% по данни панела на GfK Bulgaria, който следи потреблението на домакинствата.(виж графиката).

През първото тримесечие ръстът в средните цени, на които купуват домакинствата, е 15.8% - в сравнение със същия период на предходната година (на годишна база), през второто - 19.8%, през третото - 26.4%, и достига 32.3% през четвъртото.

Покупките намаляват в количество

"До септември това не спира домакинствата да пазаруват и покупките им бележат слаб ръст на годишна база. През последните три месеца на годината обаче в периода с най-голямото увеличение на средните цени GfK регистрира с 4.6% по-малко закупени количества на годишна база. В резултат за цялата 2022 г. въпреки ръста в цените от 23.6% покупките в количество нарастват едва с 1%.

"Увеличението на средните цени започва пряко да влияе върху пазаруването на българските домакинства", казва Рени Яврийска, ръководител "Домакински панел" в GfK, Bulgaria.

Сходни са и наблюденията на NielsenIQ, които следят пазара през продажбите в търговската мрежа. "Като цяло през 2022 г. категория храни е с положителен ръст в стойност (+17.3%). Това се дължи главно на покачващите се с над 22% цени, които обаче водят до спад на продажбите в обем с 4.2% за последните 12 месеца. По наши наблюдения спадът в продадените количества започва от началото на 2022 г. и се засилва във втората й половина, когато средната цена достига ръст от 27.4% Тогава и продажбите в обем намаляват с 4.6%", казва Кристина Малчева от NielsenIQ.

Големите вериги - с по-малко поскъпване като цяло

През търговските вериги минават 53% от всички продажби на храни в обем, по данни на NielsenIQ за второто тримесечие на 2022 г. С най-значителен дял (42%) от целия пазар са големите вериги с магазини над 300 кв. м. Следват големите независими (самостоятелни, извън вериги - бел. ред.) магазини от над 40 кв.м с дял о25% и най-малките независими магазини (под 40 кв.м) със 17% дял.

Трудно е да се каже в кой тип магазини поскъпването през миналата година е било най-голямо. Това, което се наблюдава, е, че те по-скоро се догонват по цени помежду си. Така например за цялата година с почти еднакъв ръст на цените от 33% се открояват магазините от вериги от 40 до 100 кв.м (предимно регионални вериги), и големи независими магазини. Малко по-слаб (30%) е ценовият ръст в хипер- и супермаркетите на големите вериги.

Конкретно през второто полугодие обаче, когато е и най-голямото поскъпване, най-високи ценови ръстове (около 43%) се наблюдават в съвсем друг тип обекти - в магазините между 100 и 300 кв. м от вериги (малкият формат на големите вериги и някои по-големи регионални вериги), а също и в най-маломерните хранителни магазини (под 40 кв.м) При големите вериги поскъпването е 35% и единствено при тях то е под средните 43% за пазара.

Конкретно при млечните продукти обаче веригите са рекордьор по ръст на цените с 24.4% в големите им формати магазини и 24.1% в малките през 2022 г. в сравнение с предходната година, показват данните на NielsenIQ

Проблемните категории

В последното тримесечие на 2022 г. средната цена на яйцата е с 43% по-висока, отколкото в първото, сочат данните от домакинския панел на GfK. През второто тримесечие спрямо първото цената им се вдига с 8%, през третото с нови 10%, а през четвъртото с още 20% спрямо третото. В потреблението през летните месеци (третото тримесечие) се наблюдава спад от 14%, но през четвъртото покупките се възстановяват до предишните си нива.

За годината средните цени на млечните продукти се увеличават с 27%, като в последните две тримесечия се наблюдава и спад в потреблението им. Той започва след ръст на цените от 15% в периода юли - септември и се задълбочава през октомври - декември, макар тогава ръстът на цените да е само 5%. Млечните продукти са категория, купувана от 99% от домакинствата в България, отбелязват от GfK.

При цените на свежите плодове и зеленчуци има сезонност. През второто тримесечие спрямо първото средните цени се покачват, през лятото (третото тримесечие) намаляват и в края на годината отново растат. Данните на GfK сочат, че домакинствата купуват плодове през летните месеци, когато са най-евтини, за сметка на потреблението си през по-студените. През първите тримесечия на годината обаче са купували повече зеленчуци, докато през последното GfK наблюдава спад.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    mcx16767282801163753 avatar :-|
    Qvor Gerginov

    Примитивно е да се използва ръст на цени
    Не остарелица а другите по висшите от показатели примерно не са само за мода но някой път ги има в някои модели които са на мода

    Нередност?
  • 2
    daskal1 avatar :-|
    daskal1

    Измененията на цените за 30-те основни хранителни продукти за декада е далеч по-добър метод за сравнение. Отделно са цените за хранене у дома и навън, там спецификата влияе силно. Погледнете как правителството на Нова Зеландия следи този процес https://www.stats.govt.nz/topics/food-price-index

    Нередност?
Нов коментар