Пловдивската железница може да тръгне най-рано през 2028 г. И то оптимистично

Процесите по отчуждаване за отделни проекти ще забавят изпълнението на проекта

Близо 160 хил. автомобили дневно преминават през Пловдив, предизвиквайки големи задръствания и замърсяване на въздуха поради липсата на добър градски транспорт
Близо 160 хил. автомобили дневно преминават през Пловдив, предизвиквайки големи задръствания и замърсяване на въздуха поради липсата на добър градски транспорт
Близо 160 хил. автомобили дневно преминават през Пловдив, предизвиквайки големи задръствания и замърсяване на въздуха поради липсата на добър градски транспорт    ©  Надежда Чипева
Близо 160 хил. автомобили дневно преминават през Пловдив, предизвиквайки големи задръствания и замърсяване на въздуха поради липсата на добър градски транспорт    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: От Седмото Тепе От Седмото Тепе

Най-важното и интересното от седмицата в Пловдив и региона, през погледа на местната редакция

Темата накратко
  • Отчуждаването и закупуване на терени за един от проектите на градската железница ще отнеме поне две години, почти колкото е предвидено за строежа
  • Линиите в посока гара Филипово - гара Пловдив и Пловдив - Асеновград ще се удвоят
  • Разглежда се опция управлението да се прави чрез ново дружество или "Екобус Пловдив"

Бавничко, траверс по траверс и релса по релса. Така изглежда, че Пловдив ще трасира своя път към един устойчив градски транспорт. Става въпрос, разбира се, за градската железница, която се възроди като идея в началото на миналата година, а преди малко повече от няколко месеца стана ясно, че тя ще бъде разделена на вътрешен и външен ринг.

По първият от тях, който също е разделен на две части, вече се работи с няколко активни проекта и бюджет от почти 500 млн. лв. С 244 млн. лв. ще се прявят реконструкциите на връзките Пловдив-Крумово и Пловдив-Скутаре през гара Тракия, пробивът под Централна гара и нейната реконструкция, които се предвижда да бъдат готови до края на 2024 г.

Втората част, с бюджет от 242 млн. лв., съдържа в себе си амбициозният проект за естакада по бул. "Копривщица" с височина от 15 метра и дължина от 1.1 км, конструкцията на нов мост над Марица и др.

По-голямата част от средствата са осигурени по Механизма за свързване на Европа. Европейското финансиране е в размер на 70% от тази сума. Останалите 30% са осигурени от националния бюджет.

Оптимистичният сценарий всичко това да бъде приключено в цялост обаче не изглежда толкова оптимистично. Датата за това според него е 2028 г., стана ясно на работна среща в сряда в областна администрация Пловдив, на която присъстваха представители на общините Пловдив, Асеновград, Марица, Родопи и Куклен, ръководителят на проекта от страна на НКЖИ инж. Иван Бакалски, както и представители на Сдружение "Бизнесът за Пловдив" и на "Тракия икономическа зона"

Бакалски сметки

Безспорно един от по-сложните проекти в двата ринга е изграждането на естакадата по бул. "Копривщица". Тепърва предстои да започне процес по отчуждаване на имоти за нейното изграждане и да бъде избран изпълнител, документацията за чиято процедура в момента се изготвя. Една от новостите в проекта е, че естакадата и свързания с нея мост над Марица ще бъдат изпълнени като двулентови жп линии. По този начин от НКЖИ предвиждат да се намали трафика и да позволи по-често движение на железницата. Строежът на естакадата не се очаква да започне по-рано от 2025 г.

"Процесът по отчуждаването на имотите, които са по самата отсечка, ще ни забави, като се надявам това забавяне да не е голямо. Имотите сами по себе си не са много, а и повечето са собственост на община Пловдив, така че се надяваме в двугодишния срок, който сме си поставили, да можем да отчуждим и заплатим за имотите. Строителството няма да може да започне до преди края на 2024 г., защото до голяма степен сме ограничили пътническото и товарно движение заради изпълнението на другите части на проекта от гара Пловдив, пробивът и връзките с Крумово и Скутаре", коментира Бакалски.

Три нови спирки са дефинирани за градската железница в посоката гара Филипово - гара Пловдив, която ще ползва естакадата. Те ще се намират на бул. "България", на кръстовището между бул. "Копривщица" и бул. "Пещерско шосе", а последната от тях в момента се предвижда да е или на кръстовището между бул. "Копривщица" и бул. "6ти септември" или точно след новия мост над Марица.

Втори ринг с повече диалог

За разлика от вътрешния ринг на града, за който вече има стойностни сметки, анализи и проучвания за потребности на пътници и анализ на транспортните схеми, външният ринг все още няма такива. Първи стъпки в това отношение вече са започнати като всяка една от общините е започнала или предстои да започне да води директни разговори с НКЖИ за изглаждането на отделните детайли.

"Не трябва да чакаме, защото това са процеси също на проектиране и отчуждения и изграждане на железопътна инфраструктура и съответни спирки, които ние ще рехабилитираме. Рехабилитацията на железния път е едната част от изпълнението на тази задача. Другата е да построим съответните спирки, така че да отговарят на всички изисквания съгласно нашите и европейски норми. Отделно общините трябва да определят местата на тези спирки, те трябва да планират довеждаща инфраструктура до тях. Защото ние можем да направим спирка в близост до самите предприятия и селища, но довеждащата инфраструктура трябва да се изпълни от общините. Все пак ние строим железопътна инфраструктура", коментира Бакалски.

Трябва двойно повече

Един от по-напредналите участъци е линията Асеновград - Пловдив. Още през март месец от втория по големина град в областта пуснаха отворена към всички граждани онлайн анкета за това къде да бъде поставена спирката, а част от целия път вече е изграден и модернизиран, защото е част от трансевропейската магистрала до границата с Турция. Това е предизвикало предложението отсекът да бъде обособен отделно и да се предложи той да се движи паралелно. Част от визията за него е релсовите ленти в участъка Крумово - Асеновград да бъдат удвоени, така че цялото трасе да разполага с ленти в двете посоки.

"Важно е да се реши още на проектно ниво - какви влакове ще се движат по релсите и къде е нужно повече внимание и къде подобренията са крайно належащи. Според данните за линията запад-изток пътникопотокът е добър (София-Пловдив-Бургас), но север-юг не е така. Трябва да се удвои линията Асеновград-Пловдив и да се подобри Пловдив-Карлово, така че да е по-бързо, защото не може 60 км. да ги минава влак за над час. Всичко това, след като бъде подобрено ще създаде предпоставка за предпочитане на общинския транспорт пред личния. Магистралата между Асеновград и Пловдив например подобри възможността за движение на автомобили и бусове, което според мен е грешния подход и трябва да го коригираме", коментира Илко Търпов, управител на "Екобус Пловдив".

Според данни от управителя на "Екобус Пловдив" средно по 5 хил. души на ден слизат и се качват на централна гара Пловдив, като това показва възможността на транспорта особено ако той бъде комбиниран и с точни автобусни разписания. Един от маршрутите на общинското предприятие, който ще може да оперира във връзка с железницата е вече одобрен и приет от транспортната комисия и предстои да бъде гласуван на заседание на общинския съвет на Пловдив.

Задругата на ринговете

Управлението на градската железница е един от най-важните въпроси за успеха на цялото начинание. Почти навсякъде, където съществуват такива транспортни проекти, те се управляват от отделна компания или дружество и това най-често е правилният начин. На сегашната среща са били повдигнати две предложения за как да стане това в Пловдив.

Първото от тях предвижда общинското предприятие "Екобус Пловдив", което бе учредено миналата година, за да осигури екологичен транспорт в Пловдив, да вземе лиценз за железопътен превозвач и да управлява бъдещия проект. Това би позволило по-лесно и централизирано управление не само на железницата, но и на свързания с нея отвеждащ и довеждащ градски транспорт в лицето на автобусите.

Втората е да бъде учредено изцяло ново дружество, в което да участват всички общини на териториите на които ще преминава железницата.

"Щом искаме да я наричаме градска железница, трябва все пак да си носим отговорността за нея и ние да я управляваме", коментира Търпов.