🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Как бюджетът на Пловдив изведнъж стана 655 млн. лв.

В последната си година администрацията на Здравко Димитров залага невъзможни за достигане приходи и все по-големи разходи за недовършени проекти

Екипът на кмета Здравко Димитров подготви и представи проект на последния бюджет в неговия мандат, като видно от документите приходите, а оттам и разходите, са близо до невъзможни за изпълнение
Екипът на кмета Здравко Димитров подготви и представи проект на последния бюджет в неговия мандат, като видно от документите приходите, а оттам и разходите, са близо до невъзможни за изпълнение
Екипът на кмета Здравко Димитров подготви и представи проект на последния бюджет в неговия мандат, като видно от документите приходите, а оттам и разходите, са близо до невъзможни за изпълнение
Екипът на кмета Здравко Димитров подготви и представи проект на последния бюджет в неговия мандат, като видно от документите приходите, а оттам и разходите, са близо до невъзможни за изпълнение
Бюлетин: От Седмото Тепе От Седмото Тепе

Най-важното и интересното от седмицата в Пловдив и региона, през погледа на местната редакция

Темата накратко
  • Бюджетът на общината формално се приема сега заради забавения републикански бюджет, но се изпълнява от началото на годината.
  • Администрацията е заложила приходи, които вероятно ще бъдат изпълнени на не повече от 70%, показват данните от изминалите месеци и години.
  • В проекта на бюджета няма изненади, като основните капиталови разходи са насочени към вече започнатите проекти.

След като миналата година за първи път бюджетът на община Пловдив надхвърли половин милиард лева, то тази година Здравко Димитров и екипът му решиха да отидат няколкостотин милиона по-далеч.

Бюджетът за 2023 г., който предстои да бъде одобрен през септември, е 655 млн.лв., което е 25% увеличение само за година (спрямо 526 млн.лв. през 2022 г.). Очевидно е, че бюджет за дадена година, одобрен във втората половина на същата година, не е особено сравним с предишни такива. Най-малкото в него влизат вече направени разходи, а не прогнозни такива.

Основна роля в раздуването на бюджета играят сериозно раздутите очаквани приходи от местни данъци и такси, които на практика скачат с 35% спрямо предни години. Това е нереалистично и вероятно служи, за да прикрие повишаването на разходите на общината преди избори.

И отново: стадиони, канализация, улици

Без особена изненада отиващата си общинска администрация на Здравко Димитров, подобно на екипа на Йорданка Фандъкова в София, е заложила довършването на започнатото.

Насоката беше ясна още с приемането на разчета, който трябваше да служи на местната администрация до приемането на републиканския бюджет, така че работата на общините да не бъде блокирана.

За капиталовата програма се предвиждат 243.7 млн. лв. От тях са предвидени 85 млн. лв. европейски средства за усвояване в рамките на годината (от общо 240 млн. лв. безвъзмездна финансова помощ, с които в момента общината изпълнява проекти - или Димитров планира да усвои 35% от отпуснатото еврофинансиране).

От средствата в общинския бюджет (ведно със заеми и всякакви други източници на средства, вкл. фондът на МРРБ) се предвижда разходването на 150.6 млн.лв. За първите 6 месеца обаче са разходени едва 1/4 от предвидените - малко над 65 млн.лв. Това значи, че ударните разходи тепърва предстоят.

Основните такива ще бъдат стадионите "Христо Ботев" и "Локомотив", водните проекти (които въпреки че са приключени, все още не са разплатени - пречиствателната станция за отпадъчни води например има заложени 18 млн. лв.), както и всички инфраструктурни обекти - улици, булеварди, пробиви и пр, които доведоха до затварянето на града, но веднъж започнати в този мандат, все някога трябва да приключат, било то и от следващия кмет.

В бюджета е залегнала и трайната положителна практика на общината за построяването на нови детски градини и довършването на започнатите, благодарение на което Пловдив все още, за разлика от София, намира места за децата си.

Въпреки че миналата година бе приет и Планът за интегрирано развитие на община Пловдив, в тазгодишния бюджет няма да се започват нови проекти, заложени в него: признание, че общината не може да се справи и с досегашните, още повече в година на избори, а и не разполага със свободен ресурс, защото изпълняваните вече така или иначе многократно увеличават стойността си в последните години.

Приходи на хартия

Основен проблем остава събираемостта. С близо 30 млн. лв. са увеличени очакваните местни приходи на общината за 2023 г. в предложения от администрацията проектобюджет. Така те трябва да достигнат на хартия 242 млн. лв. (спрямо 216 млн. лв. през 2022 г.).

От имуществени данъци се очакват 105 млн. лв, като само от данъци, платими по сделки, общината очаква 44 млн. лв. От данък МПС - 29 млн. лв., от продажби на общински имоти и земя се очакват 15 млн. лв., а от глоби - 10 млн. лв.

През последните години обаче Пловдив на практика събира едва около 170 млн. лв. от местните си данъци и такси (178 млн. лв. за 2022 г.). През 2022 г. общината беше заложила приход от 10 млн. лв. от глоби (колкото и т.г.), санкции и наказателни лихви, но събра едва половината - 5 млн. лв. От имуществени данъци са събрани едва 75% от предвидените, а от продажбата на имоти и земя - по-малко от ⅓ от заложеното в миналогодишния бюджет (2.3 от предвидени 6.8 млн. лв. приходи).

Това означава, че заложеното тази година е с цели 35% по-високо спрямо постигнатото миналата година. Това увеличение трябва да дойде от по-добра събираемост.

Това е фантазия.

За 2022 г. например, общината е достигнала едва 78% от заложените 45 млн. лв. за данъци, платими при сделки, а предвид силната изминала година и сериозния спад в последните месеци от нея и първите на 2023 г., събраното вероятно ще е дори по-малко. За първите 7 месеца са събрани едва 18 млн. лв. Преди дни зам.-кметът по финанси Величко Родопски коментира пред медиите, че приходите са спаднали двойно през летните месеци по неясни причини.

Това означава, че администрацията умишлено е заложила по-високи очаквани приходи, за да може да раздуе разходната част - порочна практика, която често в изминалите години е служила за раздаване на пари предизборно.

Кога ще се гледа

Общественото обсъждане на бюджета ще бъде следващия понеделник (28.08), а гледането и гласуването му в залата на общинския съвет ще бъде на предпоследната сесия за този мандат - на 7 септември, като той ще бъде едно от последните важни решения на настоящата власт преди изборите през октомври.

Дали той ще бъде одобрен или не е под въпрос заради продължаващата война между екипа на Димитров и мнозинството в съвета след скарването му с Бойко Борисов и Иван Тотев и напускането на ГЕРБ. В случай че не се приеме, това ще означава само едно - кметът Димитров и неговия екип са в неблагоприятна позиция месец преди предизборната кампания, в която той все още не е потвърдил със сигурност дали ще се включи.

Администрация любима

Още в предизборната си кампания, а след това и с встъпването на власт кметът Здравко Димитров имаше едно обещание, което не пропусна да повтори многократно - намаляване на общинската администрация с 10-15%. По данни от общината към момента в общинската администрация, районните кметства и общинските предприятия работят 4195 души (с 50 по-малко спрямо 2019 г.). Логично най-голямото перо в тазгодишния бюджет да е това за възнаграждения на държавни служители, както и за такива, наети по трудови правоотношения и нещатни позиции - над 300 млн. лв. ведно с осигурителните вноски. Завишени са средствата от държавата, от които ще се покрие и предвиденото 10% увеличение на заплатите на служителите, което ще е със задна дата.