🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Велопокалипсис: Полегналите велополицаи на Пловдив

Иновациите на един отминал ремонт, или как булевард се събуди с шест полегнали полицаи за велосипеди и само два за автомобили

Появилите се изненадващо препятствия по велоалеите на бул. "Хаджи Димитър" бяха премахнати на следващия ден
Появилите се изненадващо препятствия по велоалеите на бул. "Хаджи Димитър" бяха премахнати на следващия ден
Появилите се изненадващо препятствия по велоалеите на бул. "Хаджи Димитър" бяха премахнати на следващия ден    ©  Антон Чепилски
Появилите се изненадващо препятствия по велоалеите на бул. "Хаджи Димитър" бяха премахнати на следващия ден    ©  Антон Чепилски
Бюлетин: От Седмото Тепе От Седмото Тепе

Най-важното и интересното от седмицата в Пловдив и региона, през погледа на местната редакция

Какъв е най-добрият и иновативен начин за подобряването на велотранспорта и намаляването на ПТП-тата в един град, който се задушава от ежедневните многочасови задръствания? Ако отговорът на този въпрос във вашата глава е бил - да се сложат полегнали полицаи върху велоалеите, тогава споделяте мнението на предходното управление на община Пловдив.

Иновацията в регулирането на транспорта в страната дойде този вторник, 9 януари, като финална щриха по първата улица, излизаща от ремонтния хаос на Пловдив бул. "Хаджи Димитър". Поставените съоръжения предизвикаха недоумение, като публикации в няколко фейсбук групи бързо станаха популярни. Предположенията за тяхното предназначение валяха, като най-честите бяха свързани с ограничаването на скоростта на електрическите тротинетки, които имат широка популярност в града, както и за да се озаптят бързо движещите се велосипедисти, които не взимат под внимание безопасността на пешеходците около тях.

"Проектантът го е предвидил с цел да се намали скоростта на велосипедите, за да бъдат предпазени животът и здравето и на велосипедистите, и на пешеходците, които пресичат пешеходната пътека на булеварда след неравностите. Общата цена за ограничителите е 291 лева. Те са купени и монтирани от изпълнителя на обекта ДЗЗД "Хаджи Димитър", коментират от община Пловдив.

Като идея това изглежда не толкова лошо. Изпълнението обаче е частта, която предизвика най-много въпросителни. Главните проблеми в случая са два. Първият от тях е, че полегналите полицаи биха възпрели единствено най-законосъобразните велосипедисти и управляващи тротинетки у нас, докато всички останали просто биха ги заобиколили, което би направило тези алеи по-опасни за пешеходците, вместо да ги обезопаси. Вторият проблем е свързан със самото позициониране на тези полегнали полицаи - те са толкова отдалечени от светофарите, че действително всеки велосипедист би могъл съвсем лесно да навакса изгубената скорост, АКО реши да намали, за да премине през тях.

В случая социалните мрежи изиграха своята роля като позитивен източник на промяна. На следващия ден кметът на район "Западен" Тони Стойчева проведе среща с представители на фирмата изпълнител и КАТ, на която е станало ясно, че няма законово изискване за тези ограничители и е било взето решение за тяхното премахване, което е вече факт.

Запитване бе изпратено към общината, за да се разбере дали, щом е решила за нужно да слага цели шест полегнали велополицая, е било предвидено да има още такива и за автомобилите. Отговорът от община Пловдив гласи, че освен двата вече поставени в самото начало в посока бул. "Христо Ботев" - "към настоящия момент не се предвижда изграждането на допълнителни изкуствени неравности за автомобилите".

Първи от ремонтите

С премахването на полегналите велополицаи от община Пловдив информират, че всички дейности по ремонта са приключили, макар че разходка на място показва, че наскоро пуснатият в експлоатация светофар вече е с развален сигнал за пешеходци от едната му страна. По този начин бул. "Хаджи Димитър" се превръща в първата по-натоварена улица, която излиза от ремонтния хаос на Пловдив. Финансирането за проекта беше в размер от 4.5 млн. лв., а работа по 600-метровата отсечка започна в началото на септември 2022 г. Тоест за период от 495 дни компанията изпълнител е успявала да постигне коефициент на ефективност средно 1.21 метра ремонтиран участък на ден. Това може би не е напълно точно като статистика, защото през голяма част от времето липсваха работници на място и само редовни оплаквания на местните живеещи към общината изглежда да караха изпълнителя да връща строители на обекта.

Ремонтът е уникален не само със зашеметяващата скорост на своето изпълнение, което един местен таксиметров шофьор определи като "най-голямата излагация, която някога съм виждал. Как може 600 метра две години да ги правят?".

По проект е било заложено да се поставят 114 пейки, или по една пейка на всеки пет метра. Идея, която изглежда на пръв поглед като абсурдна, и мнение, което явно е било споделено впоследствие от изпълнителя и общината, защото в момента на алеята има само 77 пейки - с 37 по-малко от предвиденото.