Велопокалипсис: Полегналите велополицаи на Пловдив
Иновациите на един отминал ремонт, или как булевард се събуди с шест полегнали полицаи за велосипеди и само два за автомобили
Най-важното и интересното от седмицата в Пловдив и региона, през погледа на местната редакция
Какъв е най-добрият и иновативен начин за подобряването на велотранспорта и намаляването на ПТП-тата в един град, който се задушава от ежедневните многочасови задръствания? Ако отговорът на този въпрос във вашата глава е бил - да се сложат полегнали полицаи върху велоалеите, тогава споделяте мнението на предходното управление на община Пловдив.
Иновацията в регулирането на транспорта в страната дойде този вторник, 9 януари, като финална щриха по първата улица, излизаща от ремонтния хаос на Пловдив бул. "Хаджи Димитър". Поставените съоръжения предизвикаха недоумение, като публикации в няколко фейсбук групи бързо станаха популярни. Предположенията за тяхното предназначение валяха, като най-честите бяха свързани с ограничаването на скоростта на електрическите тротинетки, които имат широка популярност в града, както и за да се озаптят бързо движещите се велосипедисти, които не взимат под внимание безопасността на пешеходците около тях.
"Проектантът го е предвидил с цел да се намали скоростта на велосипедите, за да бъдат предпазени животът и здравето и на велосипедистите, и на пешеходците, които пресичат пешеходната пътека на булеварда след неравностите. Общата цена за ограничителите е 291 лева. Те са купени и монтирани от изпълнителя на обекта ДЗЗД "Хаджи Димитър", коментират от община Пловдив.
Като идея това изглежда не толкова лошо. Изпълнението обаче е частта, която предизвика най-много въпросителни. Главните проблеми в случая са два. Първият от тях е, че полегналите полицаи биха възпрели единствено най-законосъобразните велосипедисти и управляващи тротинетки у нас, докато всички останали просто биха ги заобиколили, което би направило тези алеи по-опасни за пешеходците, вместо да ги обезопаси. Вторият проблем е свързан със самото позициониране на тези полегнали полицаи - те са толкова отдалечени от светофарите, че действително всеки велосипедист би могъл съвсем лесно да навакса изгубената скорост, АКО реши да намали, за да премине през тях.
В случая социалните мрежи изиграха своята роля като позитивен източник на промяна. На следващия ден кметът на район "Западен" Тони Стойчева проведе среща с представители на фирмата изпълнител и КАТ, на която е станало ясно, че няма законово изискване за тези ограничители и е било взето решение за тяхното премахване, което е вече факт.
Запитване бе изпратено към общината, за да се разбере дали, щом е решила за нужно да слага цели шест полегнали велополицая, е било предвидено да има още такива и за автомобилите. Отговорът от община Пловдив гласи, че освен двата вече поставени в самото начало в посока бул. "Христо Ботев" - "към настоящия момент не се предвижда изграждането на допълнителни изкуствени неравности за автомобилите".
Първи от ремонтите
С премахването на полегналите велополицаи от община Пловдив информират, че всички дейности по ремонта са приключили, макар че разходка на място показва, че наскоро пуснатият в експлоатация светофар вече е с развален сигнал за пешеходци от едната му страна. По този начин бул. "Хаджи Димитър" се превръща в първата по-натоварена улица, която излиза от ремонтния хаос на Пловдив. Финансирането за проекта беше в размер от 4.5 млн. лв., а работа по 600-метровата отсечка започна в началото на септември 2022 г. Тоест за период от 495 дни компанията изпълнител е успявала да постигне коефициент на ефективност средно 1.21 метра ремонтиран участък на ден. Това може би не е напълно точно като статистика, защото през голяма част от времето липсваха работници на място и само редовни оплаквания на местните живеещи към общината изглежда да караха изпълнителя да връща строители на обекта.
Ремонтът е уникален не само със зашеметяващата скорост на своето изпълнение, което един местен таксиметров шофьор определи като "най-голямата излагация, която някога съм виждал. Как може 600 метра две години да ги правят?".
По проект е било заложено да се поставят 114 пейки, или по една пейка на всеки пет метра. Идея, която изглежда на пръв поглед като абсурдна, и мнение, което явно е било споделено впоследствие от изпълнителя и общината, защото в момента на алеята има само 77 пейки - с 37 по-малко от предвиденото.
Все още няма коментари
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.