🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Как да направим икономиката и обществото по-устойчиви

Дружествата от белгийската KBC Group в България представят стратегията си за устойчиво развитие, както и въздействието, което бизнесът им оказва върху икономиката, околната среда и хората

Shutterstock
Shutterstock
Shutterstock    ©  Shutterstock
Shutterstock    ©  Shutterstock
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Намаляване на въглеродните емисии с 81% за осем години, финансиране на над 71 проекта за близо 329 млн. лв. в различни области на устойчивото развитие, ангажиране на 6700 души да следят редовно здравето си в мобилното приложение Kaksi - при това само в рамките на 5 месеца. Това са само част от резултатите, постигнати от Обединена българска банка (ОББ) и ДЗИ в посока трансформацията към по-устойчива икономика.

Ангажиментът на банката и застрахователя, както и на останалите дружества от белгийската KBC Group в България, е очертан в годишния им Доклад към обществото. В него те представят стратегията си за устойчиво развитие, както и въздействието, което бизнесът им оказва върху икономиката, околната среда и хората. При изготвянето му KBC Group и дружествата й в България вземат предвид и Целите за устойчиво развитие на ООН до 2030 г.

"Като водеща банково-застрахователна група в България, с над 2.4 милиона клиенти, ние имаме основен принос за финансовото и икономическото развитие на България. С това идва и отговорността да помогнем при намирането на пътя, по който да направим нашата икономика и общество по-устойчиви", споделя в обръщението си към обществото Питър Рубен, главен изпълнителен директор на ОББ и кънтри мениджър на KBC Group в България.

По думите му това е безспорно едно от най-належащите предизвикателства на нашето време. Това обуславя и факта, че тази амбиция е залегнала като неразделна част от бизнес стратегията на групата, вплетена в ежедневните търговски дейности на служителите. А целта е чрез усилията в посока устойчиво развитие KBC Group да бъде в състояние да отговори на очакванията на всички заинтересовани страни както в настоящия момент, така и с поглед напред.

"С Доклада към обществото споделяме как нашата стратегия за околната среда, социалните отношения и управлението (ESG) служи като катализатор за иновации и сътрудничество. Тя ни кара да създаваме нови продукти и услуги за нашите клиенти, за да им помогнем в техния преход. Да препроектираме нашите вътрешни операции. Да се ангажираме със заинтересованите страни в по-широкото общество. Да подготвяме, развиваме и ангажираме нашите служители. Да подготвим бъдещето", посочва Питър Рубен.

Акценти на устойчивостта за 2022 г.

С инвестициите си от 2.4 млрд. евро в страната KBC Group е най-големият инвеститор в българската икономика. Групата присъства в България от 15 години и за този период придобива и развива някои от най-значимите местни дружества и проекти - сред които последователното придобиване на ДЗИ, СИБАНК, ОББ, българските операции на NN и на Raiffeisenbank International.

Изминалата 2022 г. е знакова за дейността на KBC в България. Освен 15-годишнината на групата в страната през нея бе отбелязана и 30-годишнината на ОББ. А през юни бе приключено и мащабното придобиване на Райфайзенбанк България (ребрандирана на КВС Банк България) и юридическото сливане на двете банки - сделка, с която групата за пореден път подчертава дълбокия си ангажимент към България като основна страна в корпоративната й стратегия. Така към днешна дата дейността на групата в България обхваща общо 14 дружества в областта на банкирането, застраховането, лизинга, застрахователното посредничество, управлението на инвестициите, пенсионното осигуряване и факторинга.

В този предизвикателен период на вътрешна реорганизация на дейността, така че да се интегрират новите членове на семейството, дружествата от групата на KBC в България продължават да следват визията си за това как да подпомогнат прехода към нисковъглеродно общество.

Екологична устойчивост

Темата за екологичното управление безспорно е сред водещите във всички сфери на бизнеса през последните години, а ОББ е сред пионерите в областта - банката вече има зададени климатични цели както по отношение на бизнесите, които финансира, така и такива, които са насочени към собствената й дейност. Първата група са насочени към най-въглеродно интензивните сектори в кредитния портфейл - като в зависимост от конкретния сектор са разписани точни стойности за ръста на зеленото финансиране, към което банката ще се стреми в съответния сектор, както и целеви темпове, с които да намалеят към 2030 и 2050 г. въглеродните емисии на компаниите от тези сектори. Същевременно ОББ и ДЗИ полагат усилия за намаляването и на собствените си въглеродни емисии - през 2022 г. свиването им вече достига до 81% спрямо базовата 2015 г. Сред целите е и до края на 2025 г. 70% от автопарка на двете институции да бъде от електрически автомобили.

Освен това като мениджър на инструмента "Фонд за устойчиви градове" ОББ вече е финансирала над 71 проекта на обща стойност почти 329 млн. лв. в различни области на устойчивото развитие, включително енергийна ефективност, градско развитие, културно наследство и др.

А сред най-значимите проекти в подкрепа на земеделието е разработеният от банката ОББ "Агрокалкулатор" на въглеродните емисии - уникален дигитален инструмент за изчисляване на въглеродния отпечатък на агропроизводители и фермери.

Социална устойчивост

Макар и често в разговора за ESG основната тежест да пада върху екологичната устойчивост, другите й два аспекта - социалният и управленският, са не по-малко важни по пътя към трансформиране на бизнеса и обществото. А Докладът на ОББ и ДЗИ към обществото илюстрира ангажираността на дружествата от групата на KBC и в тези насоки.

Пример в тази посока е официално заработилото през ноември 2022 г. мобилно приложение Kaksi, което е основният стълб на здравната екосистема на ДЗИ и предоставя услуги, свързани с подобряване на здравето на потребителите. До 15 март 2023 г. то вече е изтеглено над 14.5 хил. пъти и има 6700 активни потребители. Почти 6000 потребители пък вече са регистрирали здравните си карти в приложението, намалявайки издаването на пластмасови карти с над 70% за началото на 2023 г.

Към по-добро обществено здраве е насочено и създаването на 546 нови паркоместа за велосипеди в София. Те са позиционирани до електростанциите, като проектът има за цел да стимулира алтернативни начини за придвижване в градска среда.

Фокусът върху развиването на устойчиво общество е двигател и на организираните от дружествата на KBC в България 22 семинара по финансова грамотност и разработването на ръководство за придобивките на служителите - проучване, направено сред работодателите, за предимствата, които предоставят на служителите си. През изминалата година ОББ участва и в 10-ото издание на организираната от Глобалния договор на ООН в България инициатива "Гордея се с труда на моите родители", подкрепи организирания от СУ "Св. Климент Охридски" и ФМФИБ Национален конкурс за "Най-добър младежки стартъп за 2022 г." и разработи платформата "Семеен бизнес", фокусирана върху подпомагането на успешния преход и подготовката на второ поколение предприемачи за новите предизвикателства.

Ангажираността на собствените служители на ОББ и ДЗИ също е на фокус - групата инвестира в професионалното развитие на заинтересованите си страни по темите за устойчиво развитие чрез собствена ESG Академия. А към 2022 г. вече над 70% от всички служители на KBC Group в България са участвали в обучения.

Управленска устойчивост

Не на последно място дружествата от групата обръщат внимание на това да бъдат еталон за отговорно поведение, така че да могат да спечелят и запазят доверието на своите заинтересовани лица - фундамент на принципа на групата за "социален лиценз за работа". Ето защо KBC полага усилия в посока изграждането на управленска структура в местните дружества, която да е свързана с устойчивостта, като същевременно е фокусирана върху прилагането и наблюдението на напредъка на груповата политика за устойчивост.

Създадена е и рамка за отговорно поведение - разписана в едноименния "Компас", който дава рамка за ценностите и етиката на групата, които са в основата на ангажираността с клиентите и които се поощряват сред служителите.