🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

BG пътеводител за градска мобилност

За малко над пет години компаниите за споделено използване на електромобили, тротинетки, велосипеди и скутери в България преживяха бум, но със смесен успех

Бюлетин: От Седмото Тепе От Седмото Тепе

Най-важното и интересното от седмицата в Пловдив и региона, през погледа на местната редакция

Темата накратко
  • Устойчивите лидери в страната са Spark при електромобилите и Lime при тротинетките за споделено използване.
  • Велосипеди се предоставят единствено в София от Cyrcl и в Бургас от общината, а въпреки нелошата си вело-инфраструктура Пловдив все още чака на опашката.
  • Компании като Hobo се изтеглиха от повечето си локации, а други като Bird (Brum) напълно. На тяхно място навлизат други като BinBin.

Само преди няколко години да не притежаваш собствено превозно средство в големите български градове означаваше да разчиташ единствено на градския транспорт - невинаги удобен и редовен. Сега собствеността, която също се съпътства с недостатъци и разходи, далеч не е толкова безалтернативна. Спокойно можеш да скочиш в колата, която си запазил през приложение на мобилния си телефон, а по-късно да си проправиш път през трафика с колело или тротинетка. При това без да се притесняваш за платено ограничено паркиране, кражби, застраховки или ремонти.

През последните години споделената мобилност в България преживя несъмнен възход. Всичко започна през 2017 г., когато компанията за краткосрочен наем на електрически автомобили Spark стъпи на местния пазар в София. Последваха нови услуги за тротинетки, велосипеди и скутери - отново основно в столицата, но с плахи опити и в други големи градове.

Истинският бум настъпи през 2019 г., когато в столицата започнаха работа световните Lime и Bird (в партньорство с местната Brum), както и българската Hobo при тротинетките, а Shareascoot стартира първата и засега единствена услуга за споделени скутери. Тогава се говореше и за навлизането на българския пазар още и от VOI и Blinkee, както и от българската Fly.

Пандемията обаче охлади бумтящия сектор и единствените новости през 2020 г. бяха стъпването на Lime за кратко в Пловдив, това на Hobo в Благоевград, както и Hop чрез местен партньор във Варна. Следващата 2021 г. беше по-благосклонна и последва офанзива в града под тепетата. Първо през май Spark започна работа във втория по големина град в страната, а през юни това направиха още Hobo, а Lime се завърна като досега тротинетките на световната компания остават по улиците на града.

Отново през юни Hobo стъпи и във Варна, a през октомври и в Севлиево. През това време Lime също навлезе в морската столица, а после поетапно и в Стара Загора (юли), Бургас (октомври) и Габрово (ноември). През 2022 г. Lime продължи експанзията си в Шумен (юни) и Русе (юли), а в София стъпва нов играч при тротинетките - турската BinBin. През април пък се появиха и първите велосипеди за споделено ползване - Cyrcl.

Движението обаче не е само еднопосочно и резултатите невинаги се покриваха с очакванията, така че сме свидетели и на първите отстъпления. През 2022 г. тротинетките на Hobo и Brum/Bird изчезнаха oт всички градове с изключение на столицата. През май същата година от Shareascoot обявиха, че ще стъпят и в Пловдив, но това и до днес е все още само намерение. През лятото основателите на стартъпа Aver заявиха готовност до края на 2022 г. да стартират операция в София със 100 електрически автомобила, но и тяхната услуга все още не е налична. За разлика от тях в края на годината започна работа нова компания за споделени електромобили - GoeGo.

Предвид смесените резултати остава отворен въпросът колко дългосрочни и рентабилни ще са някои от проектите. Засега почти никоя от компаниите не е публикувала отчет за 2022 г., но дори и от тях едва ли ще дойде съществена яснота. Дори и глобални гиганти като Uber дълги години работят на загуба, а при затягащата се парична политика и покачващите се лихви набирането на свеж капитал става чувствително по-трудна и скъпа задача.

Поради липсата на данни за потребители и брой сесии от всички играчи на пазара, както и на официална информация защо прекратяват, намаляват или не стартират дейността си, е трудно да се направи задълбочен анализ дали секторът е в подем, или по-скоро спада. Въпреки това могат да се отличат два устойчиви лидера - Spark при автомобилите, който доскоро беше и единственият играч, както и Lime, който има най-голямо покритие като дестинации из страната. При велосипедите вече година като единствен оператор е Cyrcl и по всичко личи, че засега ситуацията ще се запази.

Споделени автомобили

Автомобилите на оператора Spark са първите превозни средства, които се предлагат за споделено пътуване в страната. Стъпването в България преди шест години предхождаше стартирането на компанията през 2016 г. в Литва. След това през 2019 г. последва експанзия и в съседна Румъния, а през 2022 г. основателят на компанията Нериус Дагилис сподели пред "Капитал", че намеренията им са до края на 2023 г. да започнат операция в Германия, а през 2024 г. и в Полша.

Към днешна дата в страната Spark оперира в София и в Пловдив, като гледа и към Варна, но според Дагилис това би било възможно едва през следващата година. В момента автомобилите ѝ са около 750 след присъединяването на 100 нови Dacia Spring през февруари тази година, както и по 50 Opel Corsa Electric и Peugeot e-208 през август.

Освен тях другите най-масови автомобили, използвани от компанията, са VW e-up и e-up 36, Skoda CITIGO e iV и Hyundai Kona 40, като цените за наемането им за първите 15 минути варират от 4.35 до 5.85 лв. Пробегът на километър струва между 0.40 и 0.45 лв. Новост от края на предходната година е възможността автомобилите да се наемат дългосрочно (между 3 и 180 дни) и като се разбие по дни, таксата на ден е по-ниска.

През лятото на 2022 г. заявка да стъпят на пазара в София със 100 автомобила дадоха основателите на стартъпа Aver. Това трябваше да се случи след намиране на финансиране от фондове за рисков капитал, но към този момент услугата все още не е достъпна като съдружниците Мартин Вълчанов и Петко Божинов коментираха за "Капитал", че тече обсъждане за по-различна услуга, "която, вярваме, ще се позиционира по-добре на местния пазар".

В края на 2022 г. в столицата все пак започна операция втори играч в сектора на споделените автомобили. Подобно на конкурента си и GoeGo предоставя за ползване електромобили, които се откриват, отключват и заключват чрез мобилна апликация. По-различното в сравнение със Spark е, че при нея може да се заяви предварително автомобил на определена локация (и в определен час), а не само в регламентираните зони за паркирането им.

Автомобилите, които използва компанията, са Peugeot e-208, Opel Corsa Electric, VW e-Golf, както и Renault Megane E-Tech. Според сайта на GoeGo пробегът, който осигуряват батериите им, варира от 230 км при e-Golf до 450 км при Megane-а. При Spark е между 100 км при VW e-up и 260 км при няколко модела - Hyundai Kona 40, BMW i3, VW e-up 36 и Skoda CITIGO e iV. Според сайта на компанията Renault Zoe 40 предоставя пробег дори до 280 км, но са налични едва няколко бройки от този модел. При пускането на новите за Spark модели Corsa-e и e-208 от компанията обявиха, че пробегът им може да достигне до около 360 км с едно зареждане.

Друга основна разлика при GoeGo спрямо вече по-добре познатата на пазара услуга на Spark e в ценообразуването. Отново автомобилите са в различни ценови класове, но таксата (от 6.80 до 10.80 лв.) е на час при GoeGo. Освен това има и дневна такава както е при Spark, а и допълнително се заплаща от 0.55 до 0.60 лв. на всеки километър пробег.

Механични, но споделени

В момента единствената компания за споделена мобилност, която предоставя велосипеди, е стартиралата в София през миналия април Cyrcl. Преди тях през септември 2020 г. единствено стартъпът за производство на електрически скутери Narcine пусна 15-ина велосипеда в столицата, но услугата не просъществува дълго. Също така от ноември 2020 г. има решение на общинския съвет на Столична община, според което на концесия ще бъде дадена услуга за велосипеди под наем. Това обаче все още не се случва вече трета година.

В момента Cyrcl оперира със 150 механични велосипеда, след като през 2022 г. стартира с 50. През есента на 2022 г. от компанията разкриха, че имат намерение до края на 2023 г. да разполагат с 400 велосипеда, като според Енрико Маринов, един от петимата (поправено на 31.10. 2023 г.) съдружници в нея, постепенно работят в осъществяването на тази цел.

Принципът на наемане е подобен като при останалите компании - чрез приложение, като на картата му са видими свободните велосипеди. От там се резервира и отключва дадено колело, а накрая се и прекратява наемът. Велосипедите могат да бъдат карани навсякъде из града, но се оставят на определени за това зони.

От началото на юли компанията предлага на клиентите си месечни абонаменти Pro (25.99 лв.) и Premium (35.99 лв.). При тях потребителят има достъп до всички велосипеди Cyrcl, като има неограничен брой наемни сесии, безплатно отключване и съответно 15 и 45 минути безплатни минути при всяко каране. При Premium плана е включена и безплатна резервация до 30 минути.

За хората, които желаят да използват услугата без месечни такси, цената е 0.15 лв. на минута след отключване (то струва 1.50 лв.), като всяка сесия е необходимо да има продължителност минимум от поне 10 минути. Преди стартиране на наема има 15 минути безплатна резервация, а по време на него той може да се паузира, като тогава цената е 0.10 лв. на минута. Ако наемната сесия на потребителя достигне 150 минути (2.5 часа), то автоматично се активира дневен наем, който струва 24 лв.

Пред "Капитал" Маринов разкри, че клиентите им са вече около 10 хил., а "още към края на миналата година километрите, изминати от потребителите на Cyrcl, се равняваха на 1.6 пъти обиколката на Земята (тя е 40 хил. км - бел. ред)." Средната продължителност на една наемна сесия по думите му варира според сезона, но "през топлите месеци лесно може да достигне до 30 минути."

"За краткото време, през което оперираме в София, потвърдихме тезата си, че пазарът със сигурност се различава много от тези в градовете в Западна Европа" казва още Енрико Маринов и го определя като "труден". Засега експанзия в други градове в страната не се предвижда, но "големите градове в България и съседните държави също представляват интерес" за Cyrcl. Той разкрива още, че през април тази година компанията е затворила "follow-on инвестиция от 50 хил. евро, а сега разглеждаме няколко варианта за по-голямо финансиране." На въпроса какви са му очакванията за сектора на споделените услуги отговаря, че "ще следва глобалната тенденция да приветства все повече клиенти не само тази година, ами и в близките поне пет."

10 години "Вело Бургас"



Всъщност в България столицата не е пионер в споделеното придвижване с велосипед. Още през 2013 г. местната администрация в Бургас стартира услуга под името "Вело Бургас". Оттогава системата е надграждана многократно и днес се състои от 14 станции, от които могат да бъдат наети около 120 механични и електрически колела. Това е и единствената подобна услуга, предоставяна от община в страната. Целта, освен да се стимулира алтернативното придвижване из града и да се намалят вредните емисии от автомобилите, е да се насърчи по-здравословният начин на живот на гражданите на Бургас, както и на туристите, които през лятото представляват половината от ползвателите на общинските велосипеди. Според представители на местната администрация и на жители на морския град системата е провокирала много семейства да си закупят собствени велосипеди и да използват изградените велоалеи, а това е допринесло за отварянето на множество нови специализирани магазини.

Несбъднатите обещания за Пловдив

След бума през 2019 г. на компаниите за споделена мобилност и най-вече на тротинетките в София логично Пловдив беше следващият град на прицел за експанзия. Както много други планове обаче и този беше осуетен или поне отложен от ковид.

Все пак първо за съвсем кратко през октомври 2020 г. американската Lime разположи около 150 свои тротинетки, но поради липса на разрешение от община Пловдив те бяха премахнати. Така първата компания за градска мобилност, която стъпи официално в града под тепетата, бе Spark. Тя прелокира там свои електрически автомобили през май 2021 г. След това през юни Lime се завърна паралелно с българската Hobo. Тротинетките на последната обаче без предупреждение изчезнаха от пловдивските улици още същата есен и не се върнаха напролет, каквото очакване имаха феновете на услугата. Междувременно се оказа, че те са изчезнали и от Варна, Благоевград и Севлиево, или градовете извън столицата, където компанията присъстваше. Днес Hobo оперира единствено в София, като изпълнителният ѝ директор Теодор Рачев не отговори на запитването на "Капитал" какви са причините за напускането на останалите пазари.

През пролетта на 2022 г. друга компания за споделена мобилност, но предлагаща електрически скутери, Shareascoot, обяви, че ще стартира услугата си в града под тепетата с 60 нови е-возила. Тя започна операция в София през 2019 г., когато беше бумът на компаниите за споделена мобилност, но тогава предлагаше дизелови скутери. Сега те са предимно електрически, като цената за първите 10 минути наем е 4.90 лв., а за всяка следваща - 0.39 лв., като има и цена по 0.09 лв. на минута, ако паркираш скутера, без да го освобождаваш. Ако искаш да го наемеш за цял ден, ще ти струва 59 лв. Различното спрямо тарифите на компании за споделени електромобили Spark и GoeGo е, че няма ограничение на изминатите километри и няма такса за това.

Според Красимир Димитров, основател на Shareascoot, идеята за стъпване в Пловдив не е пропаднала като коментира, че "за съжаление корона кризата и разклатените вериги на доставки доста объркаха цялата световна търговия, което неминуемо се отрази и на нас." Разкрива още, че "поръчаните 60 нови е-мотопеда за Пловдив за 2022 се забавиха толкова много, че дойдоха почти в края на сезона и беше безпредметно услугата да стартира за токова кратък период от време."

Използвани са на пазара в София и по думите на Димитров "ефектът се оказа мигновен и решихме да ги оставим тук." За старта на услугата в града под тепетата той коментира, че "в момента преговаряме с инвестиционни фондове за финансиране за нова доставка, която да покрие минималните изисквания за град като Пловдив, но след началото на войната (в Украйна - бел ред.) финансовите институции са значително по-консервативни." Според него "при добро развитие бихме могли да стартираме до края на 2023 г., но по-вероятно е нещата да се изместят за сезон 2024 г."

Е-скутери

Shareascoot стартират услугата си през септември 2019 г. и по данни, предоставени на "Капитал" от Красимир Димитров, от тогава имат над 11 хил. регистрирани потребители, като около 7000 от тях са активните. В началото "стартирахме с 15 бензинови, след това добавихме още 15 бензинови и след шест месеца още 25 електрически", връща лентата назад Димитров, като допълва, че "началото на сезон 2022 г. стартирахме само с 50 електрически скутери (като част от бензиновите се отдават на стандартен наем) и успяхме в рамките на година да ги утроим" до 150, с колкото днес компанията разполага.

До средата на юни реализираните сесии за наем на скутерите на компанията са над 51 хил., а изминатите километри - около 400 хил. Средното разстояние за една сесия, което изминават клиентите, е от 4 до 8 км, а средната продължителност - 22 минути, но според Красимир Димитров "влияние оказват и 24-часовите наеми, които изкривяват леко статистиката."

До края на годината Димитров очаква "удвояване на потребителите и утрояване на сесиите и излизането на чужди пазари предимно на юг", без да уточнява дестинация.

Пазарът е динамичен и съпоставим с градовете от калибъра на София в Източна и Централна Европа. Инвестицията все още не е завършила, а дали се оправдава ще видим до три години, което е по план. Още от миналата година компанията успява с наличните приходи от дейност да покрива всички оперативни разходи, а оставащата печалба се реинвестира.

Красимир Димитров
Красимир Димитров

създател и управител на Shareascoot

През лятото на 2022 г. и Lime обяви свои нови планове за Пловдив. Този път оповести, че до октомври същата година планира да пусне втора услуга - за електрически велосипеди. Градът щеше да бъде и първият в страната, в който американската компания стартира такава услуга. Това все още не е реализирано, като от компанията не отговориха на многократните запитвания на "Капитал" на какъв етап е идеята и кога ще се реализира. Заместник-кметът по транспорт в община Пловдив Тодор Чонов обясни пред медиата, че забавянето се дължи изцяло на компанията за споделена мобилност.

Интересното е, че докато Пловдив си чака е-велосипедите, Lime разположи 200 тротинетки в съседния Асеновград. Той е най-големият необластен град в страната и по брой на населението изпреварва центрове като Габрово, Кърджали и Търговище. Асеновград е и първият град, в който световната компания стъпва извън големите градове.

Отпадащите и навлизащите

Знак, че не всички компании за градска мобилност успяват да се справят на българския пазар, е изтеглянето от всички градове извън София на българската Hobo. Те стартираха услугата си в столицата през 2019 г., когато и останалите компании за споделено използване на тротинетки бяха на гребена на вълната. Впоследствие стартираха и в други градове - Пловдив, Варна, Севлиево и Благоевград, като разчитаха на спечелено финансиране в размер на 200 хил. евро от българския фонд Vitosha Venture Partners. Изтеглянето от градовете извън столицата се случи тихомълком в края на 2021 г., а въпросите на "Капитал" какво се е случило останаха без отговор.

И друга компания за е-тротинетки изчезна тихомълком от столицата. Българската Brum в партньорство със световната Bird оперираше в София от лятото на 2019 г., когато стартираха Lime и Hobo. И оттам не отговориха на въпросите на "Капитал" на какво се дължи оттеглянето и дали се предвижда рестарт на услугата по един или друг начин.

Все пак може би на този етап основната причина не е пренасищане, защото редом с оттеглящите се има и навлизащи. Тихомир Стоилов, мениджър в BinBin за България, разказа пред "Капитал", че стъпването на компанията в столицата е "част от плановете за експанзия извън Турция на Балканския полуостров." Към момента тя оперира още в Сараево, Мостар и Баня Лука (Босна и Херцеговина), Скопие (Северна Македония) и Муртер (Хърватия), както и в 16 турски града. В София са разположени 600 тротинетки, а регистрираните потребители са около 25 хиляди души.

"Началото на дейността ни в София надхвърли първоначалните очаквания. Хората се адаптират към концепцията за микромобилност и споделена мобилност много бързо", коментира Стоилов. Разбира се, не крие и негативните страни "като сравнително неразвитата инфраструктура и високите нива на вандализъм и кражби."

Преди около пет месеца BinBin обяви придобиването на Go Sharing, компания за градска мобилност, предлагаща електрически мотопеди и велосипеди в Нидерландия, Белгия, Италия, Австрия, Германия и Турция. Плановете на компанията за страната според Стоилов включват "както да увеличим броя тротинетки в София, така и да стъпим в нови градове. Като първа стъпка е навлизането ни в Стара Загора, което планираме за съвсем близкото бъдеще."

Въпреки, че пазарът все още е сравнително нов и недоразвит ние виждаме значителен потенциал за развитие, което ни кара, както да се стараем да подобрим вече съществуващата услуга, така и за в бъдеще да предложим нови възможности като електрически колела и автомобили за споделено ползване.

Тихомир Стоилов
Тихомир Стоилов

country мениджър в BinBin за България