Първите в България електрически велосипеди на Lime вече са в Пловдив

Макар засега услугата да е тестова и колелата да са под 10, градът е третият в страната с велосипеди под наем

Засега услугата е тестова и из града под тепетата са разположени само няколко е-велосипеда
Засега услугата е тестова и из града под тепетата са разположени само няколко е-велосипеда
Засега услугата е тестова и из града под тепетата са разположени само няколко е-велосипеда    ©  Lime
Засега услугата е тестова и из града под тепетата са разположени само няколко е-велосипеда    ©  Lime
Бюлетин: От Седмото Тепе От Седмото Тепе

Най-важното и интересното от седмицата в Пловдив и региона, през погледа на местната редакция

Световният гигант в сектора на споделената мобилност Lime разположи из Пловдив първите си в страната електрически велосипеди. Броят им засега е под 10, тъй като компанията тества пазара в града. Цената за отключване е 1.59 лв., а след това на минута струва 0.33 лв., колкото струват и тротинетките на Lime. Колелата на e-mobility групата трябваше да бъдат подкарани из Пловдив още през есента на 2022 г., както бе прогнозирал Петко Анчев, тогавашния оперативен мениджър за България. Без да разкрива подробности Евани Попдончева, оперативен сътрудник за Lime в страната, обясни пред "Капитал, че "по-рано през годината ни бе отпусната флотилия от велосипеди, но поради независещи от местния екип логистични проблеми през последните няколко месеца, имаше забавяне".

Засега няма информация дали компанията ще разположи велосипеди и в други големи градове из страната. Макар основната обявена причина Пловдив да е "опитното зайче" за е-колелата на Lime да е сравнително добрата велоинфраструктура от около 60 км, решението е и бизнес обосновано. В страната има само още два града с услуги за споделено използване на велосипеди - столицата и Бургас. През април 2022 г. в София стартира операция българската компания Cyrcl, а в началото на ноември тази година добави още 100 изцяло електрически, с което флотилията ѝ набъбна до 350. В морския град има общинска услуга за наемане на колела още от 2013 г., а този месец тя започна да предлага нови 125 изцяло електрически байка.

Стъпването в някой от тези градове би било на този етап ненужно, след като там ще се конкурира с вече работещи услуги и бизнес модели. В същия момент Пловдив е голям град, страдащ от липсата на адекватен и надежден обществен транспорт. Подобни услуги за споделена мобилност биха били подходяща алтернатива на нередовните и неудобни автобуси от градския транспорт. Тротинетките и велосипедите на компании като Lime могат да бъдат използвани като довеждащ до центъра или пък отвеждащ по кварталите транспорт. За целта местната власт ще трябва и да подобри инфраструктурата, като направи повече връзки между отделните велотрасета и изгради нови.

Седем за късмет

Lime оперира в общо седем града из страната. Най-напред навлезе в София през август 2019 г., когато бе бумът на нови компании за споделено пътуване в столицата. После избухна пандемията от ковид-19 и за няколко месеца изчезна, като се завърна на пазара през септември същата година. През октомври дори се опита да навлезе в Пловдив, но поради липса на разрешение от страна на общината, се изнесе. Завърна се през юни 2021 г. заедно с българската Hobo (която още в края на годината изчезна без обяснение и до ден днешен оперира само в София, без да обясни каква е причината за това). От навлизането си в страната до сегашното тестово разполагане на велосипеди в Пловдив Lime започна операция с тротинетките си още в големи градове като Стара Загора, Бургас, Варна и Русе, но и в Асеновград - единствения необластен град, в който развива бизнес компания за споделена мобилност. В Шумен и Габрово компанията навлезе за кратко, но се изнесе като обяснение за изтеглянето липсва.

По данни, предоставени на "Капитал" от Евани Попдончева, от стартирането на услугата в София през 2019 г. до септември тази година с тротинетки на Lime са осъществени 1.4 млн. пътувания. Само от началото на тази година те са над 500 хил. В столицата, където е и най-големият пазар в страната, са регистрирани 100 хил. потребители. От 2019 г. до края на този септември те са извършили половин милион пътувания, по време на които са изминали над 890 хил. км.

12 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 3
    scs591119180 avatar :-|
    Гаргамел
    • - 4
    • + 1

    Велосипед всеки има, алеи за велосипеди няма.

    Нередност?
  • 5
    plamenss avatar :-|
    plamenss
    • + 2

    Какво ще рече по 0,33ст/мин. Това да не е телеком оператор?!!

    Някой запознат да обясни.

    Нередност?
  • 6
    iqp461106382 avatar :-|
    Георги Куманов

    До коментар [#5] от "plamenss":

    На всяка минута докато е нает велосипеда, ще Ви таксува по 33 ст. Толкова е и цената за наем на тротитенетките на Lime.

    Нередност?
  • 7
    plamenss avatar :-|
    plamenss
    • + 2

    До коментар [#6] от "Георги Куманов":

    И как си представят, че ще пробият с тези цени?!

    Нередност?
  • 8
    imaligoogle_hr avatar :-P
    imaligoogle_hr
    • - 1
    • + 3

    Бакшиши ше искат ли да се оставят? :)

    Нередност?
  • 9
    iqp461106382 avatar :-?
    Георги Куманов

    До коментар [#7] от "plamenss":

    Чисто информативно питам: според Вас колко би следвало да струва такава услуга и на какъв принцип да се заплаща?

    Нередност?
  • 10
    drakon avatar :-|
    Vassil Stoychev
    • + 3

    До коментар [#3] от "Гаргамел":

    За разлика от София в Пловдив е удоволствие да се кара велосипед. И има велоалеи на повечето големи булеварди в центъра. А и теренът е равнинен и е по-подходящ за такъв транспорт.

    Нередност?
Нов коментар