Държавната "Монтажи" ще строи без търг спешната водна връзка до Перник

По предварителни оценки проектът ще струва 25 млн. лв. и ще бъде платен от бюджета

Без спешно решение на кризата водата в язовир "Студена" ще стигне на перничани най-много за два месеца
Без спешно решение на кризата водата в язовир "Студена" ще стигне на перничани най-много за два месеца
Без спешно решение на кризата водата в язовир "Студена" ще стигне на перничани най-много за два месеца    ©  Reuters
Без спешно решение на кризата водата в язовир "Студена" ще стигне на перничани най-много за два месеца    ©  Reuters
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Държавното дружество "Монтажи" ще строи без търг спешната водопроводна връзка, по която в събота правителството реши да осигури вода за Перник през ВиК мрежата на София. Съоръжението ще бъде дълго 13.5 км и освен тръби включва и изграждане на помпена станция, като предварителните оценки показват, че проектът ще струва 25 млн. лв. Това стана ясно от изказване на регионалния министър Петя Аврамова пред БНТ.

Очаква се парите да бъдат отпуснати от бюджета на икономическото министерство.

Проектът

Техническото предложение предвижда част от водата, която отива към язовир "Белмекен", да се пренасочи към язовир "Бели Искър" и оттам през ВиК мрежата на София да достига до резервоар Мало Бучино, където ще бъде изградена помпена станция. След това до Перник ще бъде направен допълнителен водопровод 13.5 км.

През новата връзка Перник ще получава по 700 хил. куб.м вода на месец. Това количество ще е достатъчно да се покрива консумацията при сегашния воден режим (по 6 часа на ден - от 16 до 22 часа), без да се ползва вода от язовир "Студена". "Единственият начин да възвърнем силата на язовира е за известно време да не взимаме вода от него", коментира икономическият министър Емил Караниколов пред "Нова телевизия". Предложеното решение е аварийно, но по думите му по-добрите стратегически варианти ще отнемат много повече време.

Дали водата ще стигне навреме до Перник все пак не е сигурно, тъй като се очаква изграждането на новата връзка да отнеме около 45 дни. В същото време в язовир "Студена" има вода за само 33 дни по думите на Караниколов.

Техническото предложение беше представено и на заседание на Постоянната комисия по инженерна инфраструктура и енергийно планиране в Столичния общински съвет в понеделник следобед, на което присъстваха и ресорните министри. От изказванията стана ясно, че риск за водоснабдяването на София не съществува. Язовир "Бели Искър" осигурява около 25% от водата на столицата и снабдява южните квартали и села в общината (Железница, Плана, Симеоново, Банкя, Горна Баня и др.), а останалите 75% идват от язовир "Искър". И в двата водоема има достатъчно вода.

Спешно изпълнение

По думите на Аврамова идейният проект трябва да е готов най-късно във вторник, след което регионалното министерство максимално бързо ще издаде разрешение за строеж, така че строителните работи да започнат още тази седмица. "Очаква се държавното дружество "Монтажи" да изпълни проекта", каза тя и добави, че стойността е около 25 млн. лв., но може и да падне, след като се направят детайлните изчисления. Вече се появиха и коментари от ВиК експерти, според които цената на подобен проект не е повече от 7-8 млн. лева.

Парите ще бъдат платени от бюджета на икономическото министерство, но няма информация дали това ще са допълнителни средства, отпуснати на ведомството, или пари от текущия му бюджет. Възложители на строителството на самия проект ще бъдат областните управители на София и Перник по специален ред, каза по-късно през деня зам. регионалният министър Николай Нанков.

Няма информация как и защо "Монтажи" е определено за изпълнител. Неясно остава засега и дали то само ще изпълнява строителните работи. От сайта му не се вижда да има опит в изграждането на ВиК инфраструктура, няма и данни въобще да е работило по такива проекти, както и да разполага с необходимите специалисти и техника. От икономическото министерство, което е принципал, не отговориха на въпросите на "Капитал" дали компанията ще работи с подизпълнители и кои евентуално. За формалното наемане на такива обаче е нужно провеждането на обществени поръчки, така че най-вероятно отново ще се ползва схемата с договори за наем на техника и хора (както при "Автомагистрали"). Това обаче създава условия за непрозрачно харчене на парите.

"Прогнозните 25 млн. лв. за проекта не са част от предвидените 500 млн. лв. за ремонт на язовири", уточни Нанков. През 2018 г. сумата беше отпусната от правителството на Държавната консолидационна компания за ремонт на язовири, която впоследствие преведе парите на дъщерното си "Монтажи".

По думите на Аврамова вече се работи и по поръчката и доставката на материалите (тръби, помпени агрегати). Като се имат предвид кратките срокове, това най-вероятно също ще стане без търг. Законът за обществените поръчки предвижда такава възможност при изключителни обстоятелства - например бедствено положение, каквото е обявено в Перник.

4 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев
    • - 2
    • + 4

    И с това мерките приключват, а 1 млрд. ще потънат като в пясъка.

    Нередност?
  • 2
    grgrggrgrgr avatar :-|
    grgrggrgrgr
    • - 2
    • + 4

    Колкото по-спешна е една поръчка, толкова повече се краде. Проектите за намаляване на загубената вода кога ще се задвижат?

    Нередност?
  • 3
    stoni avatar :-|
    Stoyan Georgiev
    • + 2

    И ще наеме някоя фирма на дебелия като подизпълнител

    Нередност?
  • 4
    tbs59625460 avatar :-(
    HTA Ltd.

    По-странното е, че се действа точно по пожарникарски, прибързано, (при което най-вероятно ще има доста бъдещи проблеми), а през всичките години досега една камара народ си е получавал заплатките, стоейки на топло, без никой нищо реално да е работил - и по министерства, и във ВиК-тата. А сега хем никой не е виновен за бедственото положение в Перник, хем всички ние ще платим масрафа за строежа на тоя водопровод, който не е ясно дали ще реши проблема на Перник. И как няма нито един специалист от ВиК Перник в ареста, как не поискаха да върнат парите тези, които години наред са бездействали на работните си места? Докога бе, другари ще я караме по социалистически, безотговорно? Общата отговорност е много добро прикритие за всеобщата безотговорност, която се е настанила по нашите географски ширини от 75 години и не иска да си тръгва изобщо...

    Нередност?
Нов коментар