🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Износът намалява с 11% през октомври

Продажбите на български стоки в ЕС отново падат под миналогодишната си стойност

Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Българският експорт намалява с 11% през октомври на годишна база, показват предварителните данни на Националния статистически институт (НСИ). През септември изглеждаше, че външната търговия се подобрява - след като отчете най-слабия спад от началото на кризата и дори ръст в износа към ЕС. Но през октомври продажбите на български стоки към страните членки на съюза отново намаляват (с 5%), а експортът към трети страни пада с 21% при -8.1% отчетени през септември.

С натрупване от началото на годината към края на октомври българският износ отбелязва спад на годишна база със 7.6% до 45.16 млрд. лв., а при вноса понижението е с 10.9% до 48.8 млрд. лв. В резултат дефицитът по търговското салдо се свива от -5.9 млрд. лв. през януари-октомври 2019 г. до -3.64 млрд. тази година.

Нов спад през октомври

По-големият спад за месеца е в продажбите на български стоки към трети страни, които намаляват с 21%, или с 420 млн. лв. до близо 1.6 млрд. лв. на годишна база. От разбивката на НСИ става ясно, че понижението се дължи на няколко фактора. От една страна е вече познатият от предходни месеци спад на стойността на продажбите на горива - те са с 65% под миналогодишната си стойност от 311 млн. лв. Понижението се дължи както на количествата, които се изнасят в трети страни като Турция и Египет, така и на по-ниската цена на петрола на международните пазари през тази година спрямо миналата.

Друг фактор е по-слаби продажби на храни - с 40% надолу до 173 млн. лв. спрямо октомври 2019 г. Тук обикновено големият двигател е пшеницата, при която износът намалява от началото на годината. От друга страна, продажбите на царевица растат, но остават в пъти по-малки и не могат да компенсират спада в стоковата група.

Значителен ръст в износа към трети страни е видим в абстрактната категория "Разнообразни готови продукти", където влизат стоки като облекла, мебели и лекарства, оръжия и боеприпаси - увеличението е с цели 53% на годишна база, като така сумата на продажбите приближава 300 млн. лв. през октомври тази година.

Скромен ръст към ЕС в минало време

Разбивката на НСИ по стокови групи към октомври ще бъде налична след месец. Сметката за септември обаче показва, че продажбите на български стоки отчитат ръст от 2.4% - повишение от 76 млн. лв. спрямо септември 2019 г. Макар и скромно, увеличението се случва за първи път от началото на кризата през март.

Данните на националната статистика показват, че няколко групи стоки отчитат повишение през месеца, като най-добра е новината за продуктите с по-висока добавена стойност - продажбите от групата с машини, оборудване и части нарастват с 5.7% на годишна база до сума от над 870 млн. лв. за месеца. Ръст отчита и друга абстрактна група - "Артикули, класифицирани главно според вида на материала", където влизат изделия от хартия, картон и текстил, обработени кожи, изделия от метал. Тук увеличението е с 14% до почти 720 млн. лв.

Вносът също намалява

През октомври вносът от ЕС намалява с 12.4% до 3.3 млрд. лв., а от външни страни - с 6.9% до 2.2 млрд. лв., показват предварителните данни на НСИ. Спадът се дължи на няколко фактора. Един от тях е по-слаби покупки на електроника в резултат на повишената предпазливост на домакинствата, което е видимо предимно в импорта от други страни - членки на ЕС. Друг фактор е по-слабо търсене и стойност на минерални горива и масла - спадът е с 51% от началото на годината или над 3.1 млрд. лв., като това се отразява предимно на вноса от трети страни.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар