🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Протести, блокади и обвинения: Битката за милиарда на пътните строители продължава

Въпреки доклада на правителството, че над 80% от възложеното за поддръжка и ремонт е незаконно, големите фирми се надяват на плащане преди края на парламента

Пътните строители ще направят нов опит да получат пари от държавата чрез поредния протест, който затваря големите артерии в страната
Пътните строители ще направят нов опит да получат пари от държавата чрез поредния протест, който затваря големите артерии в страната
Пътните строители ще направят нов опит да получат пари от държавата чрез поредния протест, който затваря големите артерии в страната    ©  Велко Ангелов
Пътните строители ще направят нов опит да получат пари от държавата чрез поредния протест, който затваря големите артерии в страната    ©  Велко Ангелов
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Въпросът с висящите над 1.3 млрд. лв. по договори за пътна поддръжка от времето на ГЕРБ остава.
  • Надеждите на пътните строители са този парламент или служебен министър да отхвърли ветото на Кирил Петков и Асен Василев.
  • Шефът на регионалната комисия Настимир Ананиев иска да се разплатят само около 20% от парите.

Започна финалният щурм на пътните строители към парите за ремонти, които чакат от над година. В сряда страната ще осъмне блокирана от протести на различни места, които ще затворят пътните артерии (виж картата в карето долу). Те са съвместна акция на Българска браншова камара "Пътища" (ББКП), камарата на строителите и няколко работодателски организации, които се присъединиха към поредния такъв протест.

ББКП поставиха отново въпроса за за над 1.3 млрд. лв., които искат бюджетът да им разплати. Това са около 220 млн. лв. за фактурирани дейности, над 600 млн. лв., които са признати от извършителя, но не са фактурирани, и около 500 млн. лв. за започнати обекти.

Става дума за спорните договори за текущ ремонт и поддържане на пътищата от времето на ГЕРБ, които изиграха ролята на спусък за свалянето на правителството на Кирил Петков. Петков и вицепремиерът Асен Василев отказаха това плащане, преди да излезе доклад на междуведомствената група, който да реши колко от тези пари нарушават закона, защото са всъщност скрито възлагане на основни ремонти. Докладът е факт и в него се казва, че над 80% от всичко възложено е незаконно.

Окончателното решение обаче ще е на парламента, който има още седмица живот. Вероятно именно затова сега строителните компании се активизираха отново.

ДНСК на помощ

"Част от правителството и управляващото мнозинство на практика саботира поддържането строителството на пътища в България." С тази теза започна своето изказване председателят на ББКП Стефан Чайков по време на специална пресконференция във вторник. В поредица от обяснения той обвини правителството в лъжа и заяви, че голяма част от строителните експерти не разбират какво означава текущ ремонт и какво основен.

Опорна точка в аргументите на камарата беше ново становище, което Дирекцията за национален строителен контрол (ДНСК) направи за така наречените дейности по "студено рециклиране" - основен похват в тези ремонти. Становището е от началото на юли, като част от проверката, започнала от ДНСК миналия месец на всички възлагания по тези договори.

Според ДНСК студеното рециклиране е част от текущ ремонт. Това е в противоречие с доклада на междуведомствената работна група, който обясни, че редица дейности, сред които и тази, са отчетени като текущ ремонт, а са били всъщност основен. Според предишното решение на парламента само той може да вземе решение колко и какви пари да бъдат платени въз основа на този доклад.

ББКП обвиниха председателя на регионалната комисия в парламента Настимир Ананиев от "Продължаваме промяната", че умишлено бави внасянето на темата за разглеждане.

"Това (на ДНСК - бел. ред.) не е доклад, а е само едно становище", посочи за "Капитал" Ананиев. "Това становище няма никаква тежест за мен и е политически мотивирано", добави още той. В подкрепа на своето твърдение той посочи, че проверката на дейностите от ДНСК продължава и до този момент, и до излизане на въпросното спорно становище не става ясно колко задания са проверени. "Документът внася повече спорове, отколкото да дава яснота и решение на казусите с договорите за ТРП", обясни депутатът.

По темата със становището на ДНСК мнение изразиха и от МРРБ в официално съобщение до медиите. Министерството направи опит да внесе яснота в определението за "студено рециклиране" и да обясни тезата на държавния надзор, като посочи, "че при текущия ремонт и поддръжка не се променят трасето и техническите характеристики, предвид което използването само на технологията "студено рециклиране" може да се определи като текущ ремонт".

Какво може да се случи оттук нататък

Самият Ананиев казва, че част от плащанията трябва да се случат бързо - около 21%, или 906 обекта, по които няма забележки. "Аз настоявам държавата веднага да се разплати към коректните фирми и такова становище входирах миналата седмица на регионална комисия", добави той. Според него именно индикацията, че чрез становището на ДНСК ще се иска разплащане за всички фирми, го е мотивирала да отложи разглеждането на въпроса на заседанието на регионалната комисия миналата седмица. "Редно е да се плати само на изрядните, а не на всички", мотивира се депутатът.

Той казва, че въпросът ще се разгледа на следващо заседание на комисията, евентуално в сряда или четвъртък. "Твърдо против съм разпределянето на публичен ресурс без проверка и наготово", споделя председателят на комисията.

Променената ситуация в парламента обаче прави невъзможно за прогнозиране какъв ще е изходът от ситуацията. Възможно е в комисията, а след това и в зала, да бъде гласувано решение, с което фирмите да получат всичките искани средства - още над 1.3 млрд. лв. Това може да стане, ако ИТН, ГЕРБ, ДПС и "Възраждане" гласуват заедно. Не е ясно откъде ще дойдат тези пари, след като при актуализацията на бюджета те бяха отказани на МРРБ (което и доведе до разпадането на коалицията).

Друг възможен вариант е да се изчака решение на Конституционния съд, който се сезира по жалба на депутатите от ГЕРБ. Според жалбата решението на НС, че само то може да реши за плащанията, е противоконституционно, защото иззема функции на изпълнителната власт и също така нарушава Закона за държавния бюджет. Ако КС потвърди това, то ще върне пълномощията на министъра на регионалното развитие и АПИ да се разплащат и без парламент - което може да е много удобно в случай на служебно правителство или на следващо редовно.

Още от същото

ББКП посочиха и още един вариант за решение - удължаването на договорите с настоящите изпълните. Това "услужливо" предложение, което обслужва изцяло интересите на големите строители, свързани с предишната власт, идва на фона на това, че новите поръчки за избор на пътноподдържащи фирми първо бяха обжалвани в КЗК, а после направо прекратени от МРРБ. Последното се разбра в началото на тази седмица, като доста добре съвпада с настоящата ситуация.

Карта на протестите

Протестите ще започнат в сряда - 27.07. Тяхното начало е в 9:00 часа пред площад "Народно събрание", но участъци с протестни действия ще има във всички точки на страната. За един час ще бъдат блокирани пътни участъци в градовете, посочени в тази карта.
Все още няма коментари
Нов коментар