🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Ръстът на износа се стопява до под 4% към април заради по-евтината енергия

Продажбите на стоки с висока добавена стойност като машини и готови продукти все още растат с по-бързи темпове

Износът на олио и други мазнини през първото тримесечие на тази година спада с 36% спрямо същия период на рекордната 2022 г.
Износът на олио и други мазнини през първото тримесечие на тази година спада с 36% спрямо същия период на рекордната 2022 г.
Износът на олио и други мазнини през първото тримесечие на тази година спада с 36% спрямо същия период на рекордната 2022 г.
Износът на олио и други мазнини през първото тримесечие на тази година спада с 36% спрямо същия период на рекордната 2022 г.
Темата накратко
  • Април се оказва първият месец със спад на продажбите от началото на 2021 г.
  • Забавянето след рекордните резултати беше очаквано на фона на нормализирането на цените на енергията и горивата и отслабването на активността в Европа.
  • Машините и храните сега теглят общия ръст, докато износът на енергийни продукти и мазнини спада.

Износът на стоки от България продължава да се забавя и оставя рекордните резултати в миналото. Стойността на продажбите зад граница засега все още надхвърля миналогодишните нива, но разликата вече е минимална - едва 3.6% нагоре за периода от началото на годината до април, показват предварителни данни на НСИ. За сравнение, през 2022 г. експортът се увеличаваше с двуцифрени темпове и завърши годината с ръст от близо 40%, основно благодарение на високите цени и силните продажби на ток, горива и мазнини. Продажбите на тези продукти обаче вече са на минус, а спадовете идват основно от европейския пазар.

През първите четири месеца на тази година реализираната навън продукция доближава 30 млрд. лв. Само в рамките на април е 6.8 млрд. лв., което е с около 11% по-малко от същия месец на миналата година. Така на практика април се оказва първият месец със спад на продажбите от началото на 2021 г. Минимално понижение статистиката отчете още през март, но това число сега е ревизирано на 0%.

Смяна на посоката

Бумът на продажбите започна през 2021 г., подтикнат от импулса на икономическото възстановяване от пандемията, а същинските рекорди дойдоха миналата година на фона на високите цени на тока, горивата, храните и маслата. Индекс на НСИ показва, че продажните цени на стоки зад граница средно са нараснали с близо 27% през миналата година, а в някои сектори като енергетиката ръстът достига 90%.

С успокояването на котировките на международните пазари очаквано резултатите се забавят, а и базата за сравнение е много висока. За отслабването на износа допринася и свитото производство на електроенергия, заради което през май България се оказа нетен вносител на ток. Но може би най-голям ефект има икономическото забавяне в Европа. От последните данни стана ясно, че еврозоната е била в рецесия през последната половин година, докато активността в повечето страни стагнира. Прогнозите на институциите засега са българският износ да продължи да се забавя през следващите месеци.

Нови двигатели и нови партньори

Макар да се забавя, износът на стоки към страните извън ЕС засега се представя малко по-добре и расте с над 13% към април, докато този към европейския пазар вече е на минус. Двигатели на ръста към трети страни сега са двете най-големи групи - машините и храните, чиято стойност се покачва съответно със 79% и 39% на годишна база. Тези силни резултати обаче се подкопават от спадове в почти всички останали категории, включително енергетика, суровини, химични вещества и разнообразни готови продукти, които доскоро подкрепяха растежа.

Размествания има сред най-големите търговски партньори на България извън ЕС. На първо място остава Турция, но отскоро на второ се нарежда Великобритания, където от началото на годината в пъти е нараснал износът на транспортно оборудване и в частност на летателни апарати, показват данни на Евростат. Китай пък, който през последните месеци отново се отвори за света след отпадането на строгите ковид ограничения, с малко измества САЩ от третата позиция.

Експортът към ЕС вече е на минус

Към април българският износ към страните от ЕС вече спада с 1.2%. Това обаче са предварителни оценки, които впоследствие обикновено претърпяват корекции. По-пълни данни за продажбите към ЕС НСИ публикува с месец назад. Към март отслабването е видимо и задава посоката, в която вероятно ще се движат резултатите през следващите месеци. Продажбите за 14.7 млрд. лв. през първото тримесечие надвишават едва с 5% тези от същия период на миналата година, а март бележи първи месечен спад. Двигател тук са продажбите на разнообразните готови продукти (където са "скрити" и оръжията като подгрупа), които растат с над 40%, както и на машините. Естествените мазнини и масла, както и енергийните продукти обаче вече намаляват с двуцифрени темпове. Германия, Румъния и Италия остават най-големите европейски пазари за български стоки, но и при трите се наблюдава спад или застой на продажбите. По-слабото представяне на търговията със съюза не е изненада, предвид забавянето на икономическата активност там през последната половин година.

По-малко внос

Към март България вече купува повече от ЕС, отколкото продава, тъй като вносът расте малко по-бързо от износа. Това е сигнал за влошаване на търговските условия, след като страната завърши миналата година с положителен баланс със съюза, който за кратко се задържа и през 2023 г. От началото на годината обаче балансът с трети страни, който обикновено е отрицателен, нараства доста по-бавно в сравнение с миналата година заради значително отслабване на вноса. Така общият ефект е, че цялостно търговското салдо на България със света е отрицателно, но е с около една четвърт по-малко по размер спрямо същия период на 2022 г.

Все още няма коментари
Нов коментар