ГБС и "Мегаинвест" бяха поканени да оферират за тротоарите на "Младост", "Студентски" и "Панчарево" срещу 29 млн. лв.

Двете компании бяха отстранени от големия търг за 200 млн. лв, а сега ще участват в процедура по пряко договаряне на София

Ако има нещо, което дефинира София по-добре от Ларгото, Университета или "Александър Невски", това са разбитите или липсващи тротоари навсякъде
Ако има нещо, което дефинира София по-добре от Ларгото, Университета или "Александър Невски", това са разбитите или липсващи тротоари навсякъде
Ако има нещо, което дефинира София по-добре от Ларгото, Университета или "Александър Невски", това са разбитите или липсващи тротоари навсякъде    ©  Цветелина Белутова
Ако има нещо, което дефинира София по-добре от Ларгото, Университета или "Александър Невски", това са разбитите или липсващи тротоари навсякъде    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Миналата година София стартира мащабна програма за ремонт на тротоарите и изграждане на нови, за да може общината да изпълни обещанието си и да "влезе в кварталите". Обявената обществена поръчка беше за 200 млн. лв. без ДДС, като повечето позиции за различните райони бяха спечелени от пътните строители, известни с получените аванси за магистрали. От големия търг обаче остана една порция без избран изпълнител - за тротоарите в "Младост", "Студентски" и "Панчарево" срещу 28.9 млн. лв. без ДДС.

Затова Столична община обяви отделна "процедура на договаряне без предварително обявление", на която е поканила две фирми. Това са "Мегаинвест холд" и "ГБС - Инфраструктурно строителство", които реално бяха отстранени след участие за същата позиция в големия търг. Това е стар трик на общините, когато искат да връчат директно нещо на някоя фирма.

Двете фирми "пасват" на профила на останалите печеливши - също имат опит с поддържането на пътищата, респективно за участъка със злополучната отсечка край Своге и с "Хемус".

Поръчката за тротоарите е най-голямата строителна поръчка на София от години, като финансирането беше осигурено със заем от Европейската инвестиционна банка. Обещават се 700 хил. кв.м тротоари, което е повече от ремонтираните през последните дванадесет години (или за четирите мандата на Йорданка Фандъкова досега).

Втори опит със същите

В документите към поръчката за "Младост", "Панчарево" и "Студентски" за 28.9 млн. лв. се казва, че общината е констатирала, че подадените две оферти в големия търг са "неподходящи, тъй като не отговарят на предварително обявените условия на поръчката, като е изложила подробни мотиви".

Затова процедурата е била прекратена и (не особено изненадващо) единственият ход за София е бил да обяви провеждане на "процедура по договаряне без предварително обявление" с покани явно отново към двете фирми. Поставени са същите условия като в големия търг.

Предстои "Мегаинвест холд" и "ГБС" да подадат своите оферти до 25 юли и комисията да оцени коя е по-изгодната според критериите.

Първият кандидат - "Мегаинвест холд", се прочу след катастрофата на пътя край Своге през 2019 г. Фирмата е работила по договора за изграждането на 82-километровия участък в консорциум с "Трейс груп холд", но впоследствие от "Мегаинвест" заявиха пред медии, че не са отговаряли за злополучния участък, на който преди четири години стана трагедията с 20 загинали, заради която се смениха трима министри.

Управител на "Мегаинвест холд" е Цветан Славейков Цветанов, който има няколко активни фирми със строителна дейност и общо спечелени обществени поръчки за над 130 милиона лева, по данни на Антикорупционния фонд. През май 2013 г. той е и водач на листата на Движението за права и свободи (ДПС) в Монтана на изборите за Народно събрание.

"ГБС - Инфраструктурно строителство" е част от групата на "Главболгарстрой" на семейство Пешови. Дружеството има няколко значими обекта, като сред големите му проекти е изграждането на магистрала "Европа", на малка отсечка на "Струма" преди тунел "Железница" и околовръстното на София. Последно ГБС е сключила договор със Столична община през май 2023 г. за изграждането на надлеза в "Надежда" при Бакърена фабрика и за инженеринг на няколко улици срещу 15 млн. лв.

Останалите райони - вече разпределени

За повечето столични райони вече има класирани фирми, които ще го изпълняват. На столична почва стъпват познатите имена, получавали аванси за "Хемус", строили "Струма", водни проекти, печелили "златните търгове" за поддръжка на магистралите и пътищата. Другата част са вече познати фирми, като свързаната с прословутия вече Орлин Алексиев ДЛВ, както и "Виа конструкт груп", която навярно е по-добре позната с предишното име "Джи Пи строй", регистрирана на адреса на някогашния най-голям строител - "Джи Пи груп". Подробности за това как са разпределени районите в текста тук.

Подобно на случая с "Младост", "Панчарево" и "Студентски", общината не избра изпълнител за тротоарите в "Лозенец" и "Триадица". Всички кандидати - "Трейс груп холд", държавната "Автомагистрали", "БГН Инженеринг" и "Европейска инфраструктура", бяха отстранени. Там засега не е пусната отделна поръчка. Все още не са публикувани договори и за другите позиции, а има образувано и производство за една от тях в Комисията за защита на конкуренцията.

В сумата, заложена в мегатърга за 200 млн. лв., се включва текущ ремонт и поддържане на пътните настилки и тротоарите на всички улици от общинската и републиканската пътна мрежа, за което има сключено споразумение между Столичната община и Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ).