Проект за нов пътен и жп мост на Дунава при Русе се оценява от Европейската комисия

Крайната сума за финансирането му може да достигне до 500 млн. евро, като окончателно решение за строителството ще има в края на 2026 г.

Дунав мост разполага само с една лента в посока и транзит от над 2000 камиона на ден. Ситуацията ще се усложни с предстоящия основен ремонт от българската страна
Дунав мост разполага само с една лента в посока и транзит от над 2000 камиона на ден. Ситуацията ще се усложни с предстоящия основен ремонт от българската страна
Дунав мост разполага само с една лента в посока и транзит от над 2000 камиона на ден. Ситуацията ще се усложни с предстоящия основен ремонт от българската страна    ©  Димитър Марков
Дунав мост разполага само с една лента в посока и транзит от над 2000 камиона на ден. Ситуацията ще се усложни с предстоящия основен ремонт от българската страна    ©  Димитър Марков
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

За първи път от десетилетия България и Румъния са започнали конкретни действия за подобряване на свързаността над река Дунав, съобщиха от Министерството на транспорта в София в края на миналата седмица. Двете страни са внесли в Европейската комисия съвместен проект за предпроектно проучване на втори мост Русе - Гюргево. Съоръжението ще бъде комбинирано - за автомобилен и железопътен транспорт над Дунав.

Идеята за проекта за третия мост на река Дунав е стара, от близо 20 години. Темата отново влезе на дневен ред по време на кабинета "Петков", когато министър на транспорта беше Николай Събев. Тогава той обяви, че иска да построи поне пет моста над реката.

Този път, изглежда, не е само на думи

Най-натоварената връзка между страните - Дунав мост при Русе, отдавна е надхвърлила капацитета си и нуждата от допълнителни съоръжения е належаща. Мостът разполага само с една лента в посока и транзит от около 2000 камиона на ден. След началото на руската инвазия в Украйна обаче товаропотокът нарасна значително, а опашките от тежкотоварни и леки автомобили в двете посоки е километрична.

В същото време предстои първият основен ремонт на близо седемдесетгодищното съоръжение от българската страна, който ще започне в началото на следващата година и да продължи поне 24 месеца. Ремонтът допълнително ще затрудни преминаването през границата и ще ограничи движението само в едното платно.

Този път обаче, изглежда, обещанията не са само на думи. Ангажираността е споделена между двете съседни държави, като правителствата вече са подписали споразумение, че проектът е считан за приоритетен. Българското министерство съвместно със своите асоциирани партньори - Национална компания "Железопътна инфраструктура" и Агенция "Пътна инфраструктура", ще извършат проучването на свързващата инфраструктура в страната, казват от Министерството на транспорта. Новият мост между Русе и Гюргево ще бъде с дължина около 3 километра и ще се строи в посока българския град Мартен, източно от съществуващия мост.

За финансирането

Финансовото участие на българската страна в предпроектното проучване е на стойност 1.4 млн. евро, като се очаква до 50% от сумата да бъде безвъзмездна финансова помощ по Механизма за свързване на Европа. Наред с проучванията ще се направи анализ на различните трасета и точки, от които ще тръгва мостът в Русе и Гюргево, и ще се подпомогне изборът на техническо решение.

Това обаче е далеч от крайната сума за построяване на новия мост, която според румънски медии може да достигне до 500 млн. евро. В тази връзка ще се анализира и възможността за използване на механизми за публично-частно партньорство. Това би довело до значително съкращаване на сроковете за пълно изграждане на моста и привличане на допълнителни средства от други източници (по примера на моста Пелешац в Хърватия).

И за сроковете

В началото на 2024 г. се очаква да бъде обявено дали проектът е одобрен за финансиране. Графикът предвижда подписване на договор с Европейската комисия до средата на 2024 г. и изпълнение до края на 2026 г., когато двете държави ще вземат решение за точното местоположение и финансирането на новия мост.

Комисарката по транспорта Адина Валеан, която е румънка, вече изрази подкрепа за проекта, но отбеляза, че "преди да се вземе решение за допълнителна железопътна или пътна връзка (включително нов мост над Дунав), ще бъде важно да се идентифицира най-доброто възможно местоположение и как ще се свърже с основната трансевропейска транспортна мрежа (ТЕН-Т)".

България вече изостава с целите за завършване на транспортната свързаност с ЕС, като миналия месец европрокуратурата обяви, че разследва жп проекти за 240 млн. евро в България. Става въпрос за основи железопътни връзки по ТЕН-Т.

3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    tafricanski avatar :-P
    Теодор
    • + 2

    Пичове, да се строи втори мост е чудесно и е трябвало да бъде направено отдавна, обаче столичаните са били заети с друго и не са се сетили. Обаче моля да спрем да повтаряме като папагали колко бил претоварен съществуващият мост. Един камион да е 20 метра. Да им дадем по 20 метра между камионите. Станаха 40 метра на камион. 2000 камиона на посока прави 80 километра верига от камиони. При 40 км/ч ще минат за 2 часа. Това е елементарен факт, който е много разочароващо че не хрумва на никой софийски журналист откак се помня. Следва логичният въпрос - защо има опашки, като мостът е зает от камиони средно по 2 часа на ден? Очевидно защото софийските и букурещките институции извършват дейности, неприсъщи на вътрешен за ЕС мост, на моста в Русе. Ако ще и 6 моста да построим в Русе (което само по себе си е чудесна идея), докато софийските министерства не спрат да правят задръстване и не се разберат с букурещките министерства и те да спрат да правят това, Русе ще е блокиран.

    Нередност?
  • 2
    mathoptimist avatar :-P
    mathoptimist
    • + 1

    чудесна новина!
    защо ще стане толкова бавно, обаче?

    Нередност?
  • 3
    pplcom avatar :-|
    pplcom

    Това е страхотна новина за всички от бранша!

    Нередност?
Нов коментар